|
کدخبر: 187590

رکورد ترخیص نهاده دام شکسته شد

با افزایش ترخیص نهاده های دامی، برخی کارشناسان از احتمال کاهش التهاب بازار مرغ خبر میدهند.

غلامرضا بلوطی میرزا با اشاره به اینکه، برای نخستین بار در ماه‌های اخیر ، ۵۷هزار و ۵۰۰تن کالای اساسی(غلات و نهاده‌های دامی) روز دوشنبه ۲۸تیر توسط شبکه ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی از بندر امام به سایر نقاط کشور حمل شد، گفت: این میزان خروجی کالا ، بالاترین حجم خروجی کالا از بندر امام در سال جاری بوده است. وی تعداد کامیون ها و واگن های حامل کالاهای وارداتی را که کالاهای اساسی از بندر امام حمل کردند را ۲ هزار و ۴۲۳ دستگاه عنوان کرد.

بلوطی میرزا افزود: مجموع کالاهای خارج شده از بندر امام یکهزار و ۸۳۵تن با ۳۳ دستگاه واگن و ۶۴۰تن با ۶۱ دستگاه کامیون پلاک الف سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها بوده است. ناظر گمرکات خوزستان درادامه گفت: تشریفات قانونی برای خروج بیش از ۱.۵میلیون تن هزار تن کالای اساسی از بندر امام انجام شده است. حدود ۳.۵میلیون تن کالای اساسی (غلات و نهاده‌های دامی) در بندر امام نگهداری می شود که با احتساب کشتی هایی که در لنگرگاهها و اسکله های بندر امام در انتظار تخلیه کالاهای اساسی هستندمجموع کالاهای اساسی به پنج میلیون تن می‌رسد. در یک ماه اخیر هیات‌هایی از طرف رییس جمهوری منتخب ، سازمان بازرسی کشور ، معاون وزیر کشور ، استانداری خوزستان ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اعضای کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی برای بررسی راهکارهایی به منظور بررسی موضوع و سرعت بخشیدن به روند حمل کالای اساسی به بندر امام خمینی (ره) سفر کرده‌اند.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه به انتشار مطالبی در فضای رسانه‌ای و مجازی مبنی بر فاسد شدن بخشی از کلای اساسی که در محوطه روباز بندر امام تخلیه شده گفت: تاکنون موردی از فاسد شدن کالای اساسی در این بندر توسط استاندارد و بهداشت به گمرک گزارش نشده است و شایعه فاسد شدن کالای اساسی مبنای درستی ندارد.

بلوطی میرزا افزود: چنانچه بخشی از کالای اساسی فاسد شود اجازه خروج از بندر امام داده نخواهد شد چون با امنیت غذایی و سلامت مردم ارتباط دارد بنابراین چنین اتفاقی رخ نداده است. روزانه حدود ۵۰ هزار تن انواع کالای اساسی در بندر امام ترخیص و تخلیه می‌شود در حالی که حجم خروجی کالا از این بندردر هفته‌های اخیر ۳۰ تا ۴۰هزار تن است. حدود ۸۵درصد حجم کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندر امام وارد کشور می‌شود. این بندر راهبردی کشور سالانه ظرفیت تخلیه و بارگیری ۵۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی را دارد. پارسال حدود ۱۳.۷میلیون تن کالای اساسی از طریق بندر امام وارد کشور شد. پیش بینی شده امسال با توجه به خشکسالی شدید و کاهش تولیدات محصولات کشاورزی ، میزان واردات کالاهای اساسی به خصوص گندم افزایش چشمگیری داشته باشد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر