|
کدخبر: 198310

دولت زیر بار تهاتر کالا با کره جنوبی نرود!

رئیس کمیسیون صنایع مجلس یازدهم درباره مجوز آمریکا به کره جنوبی مبنی بر تهاتر مطالبات ایران از کره جنوبی با کالاهای تولید شده در ال جی و سامسونگ، اقدام کره جنوبی در راستای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران از طریق تهاتر را خلاف قوانین و مقررات بین المللی عنوان کرد.

تجارت دولت زیر بار تهاتر کالا با کره جنوبی نرود!

عزت الله اکبری تالارپشتی درباره مجوز آمریکا به کره جنوبی مبنی بر تهاتر مطالبات ایران از کره با کالاهای تولید شده در ال جی و سامسونگ، گفت: بخشی از منابع مالی ایران در کره جنوبی بلوکه شده و این کشور موظف است با توافق با جمهوری اسلامی ایران این اعتبار را به ما بازگرداند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که کره جنوبی سعی کند بدون توافق با ایران پول‌های بلوکه شده ما را فقط از طریق تهاتر کالاهای ال جی و سامسونگ تسویه کند، خلاف قوانین و مقررات بین المللی عمل کرده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کره جنوبی نباید پرداخت بدهی خود را منوط به تهاتر کالا کند، به دولت سیزدهم توصیه کرد که بهتر است زیربار تهاتر کالاهای ال جی و سامسونگ نرود.

وی با بیان اینکه کره جنوبی حق ندارد پرداخت پول ایران را موکول به اجازه آمریکا کند، گفت: آمریکا برخلاف قوانین بین المللی، قوانین داخلی خود را به دنیا دیکته می‌کند، این یعنی قانون جنگل. این یعنی ذلت برای کره و مشارکت این کشور در راهزنی و کلاهبرداری آمریکا. مجلس در قبال اینگونه برخوردها بی‌تفاوت نمی‌ماند، آمریکا و همه کشورهای شریک جنایاتش باید به قوانین بین المللی و حقوق ملت‌ها احترام بگذارند در غیر این صورت باید منتظر عکس العمل شدید ملت‌ها باشند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: دولت باید حمایت از تولید داخل را در اولویت قرار دهد. تحریم‌ها فرصتی مناسب برای رشد و بالندگی صنایع داخلی به ویژه لوازم خانگی فراهم کرد به گونه ای که در حال حاضر تولیدکنندگان این حوزه می توانند نیازهای کشور را تامین کنند.مشکلات پیش‌روی طلافروشان در تلاطم بازار این فلز محبوب

خرید طلا از سال‌های گذشته در بین مردم بسیار رواج داشته است و افرادی که دارای بودجه محدودی بودند و سرمایه آن‌ها برای خرید زمین، خانه و... کافی نبود، برای حفظ ارزش پول خود به خرید طلا روی می‌آورند.

خرید طلا برای افراد نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، باتوجه به جنبه‌های اقتصادی پس از خرید این فلز گرانبها می‌توان به‌عنوان یک وسیله زینتی نیز از آن استفاده کرد و لذت برد، طلا در بین آحاد مردم به‌ویژه بانوان از محبوبت بالایی برخوردار است، در سالیان دور نیز طلا بسیار محبوب و کاربردی بود و نخستین پول نیز از طلا درست شد، همچنین بسیاری از جنگ‌های تاریخی و کشورگشایی‌ها برای دستیابی به طلا آغاز می‌شد.

 متاسفانه طی سه سال گذشته در پی افزایش قیمت دلار در ایران و همچنین باتوجه به نوسانات بازار جهانی قیمت این فلز گرانبها با افزایش قیمت ناگهانی و سریع مواجه شد که این موضوع مشکلات بسیاری را در پی داشت، قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرد و حتی زوج‌های جوان در خرید طلای موردنیاز ابتدای زندگی خود با چالش مواجه هستند و برخی نیز به دلیل مشکلات اقتصادی خرید نقره‌جات را جایگزین خرید طلا می‌کنند.

متاسفانه پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و تعطیلی چندباره بازار فروشندگان کالا و اجناس، این قشر مشکلات مالی بسیاری را تجربه کردند، اما شاید بازار طلافروشان باتوجه به کاهش قدرت خرید مردم با مشکلات بیشتری روبرو شد، کاهش مشتری در این بازار برخی را با ورشکستگی و مشکلات اقتصادی دیگر مواجه کرده است که نیازمند اندیشیدن تدابیری در جهت کاهش مشکلات خریداران و فروشندگان این حوزه است.

ورشکستگی طلافروشان با افزایش قیمت طلا/ بازار کساد است

عزیزالله نافیان_ دبیر اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان شهرکرد در خصوص مشکلات صنف طلافروشان از ابتدای افزایش چشمگیر قیمت طلا، اظهار کرد: قیمت طلا در ایران به دنبال افزایش قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کرد، اما در ایران موضوع ارزش افزوده موجب ایجاد آشفتگی بیشتری در این بازار شد و اخذ ۹ درصد ارزش افزوده از مبلغ فروش طلا مشکلات بسیاری را در پی داشت.

وی افزود: پیشنهادی نیز ارائه شد که از مبلغ سود فروش طلا ۹ درصد ارزش افزوده پرداخت شود، اما متاسفانه براساس قانون باید از میزان کل فروش طلا که شامل اجرت، سود و... می‌شود، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود.

نافیان یادآور شد: در مجموع دو پارامتر قیمت طلا را مشخص می‌کند یکی از این دو پارامتر نوسانات نرخ جهانی طلا و دیگری نرخ ارز در ایران است، در نتیجه کاهش ارزش پول ایران و افزایش نرخ دلار قیمت طلا نیز افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به این علت است که معاملات انس جهانی طلا با دلار انجام می‌شود.

دبیر اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان شهرکرد با اشاره به تمایل مردم برای خرید طلا به عنوان سرمایه‌گذاری، ادامه داد: درنتیجه گرانی طلا و کاهش قدرت خرید مردم استقبال از خرید این کالا نیز کاهش پیدا کرد که این موضوع موجب وارد شدن ضررهایی به فروشندگان بازار طلا شد.

وی در خصوص راهکارهای آرام شدن بازار طلا، عنوان کرد: پارامترهای مختلفی مانند قطع شدن دست دلال‌ها از بازار طلا و کاهش نرخ ارز در این موضوع موثر است، اما اولین قدم وجود نظارت در این حوزه است، قانون های مختلف صنفی، صمت و... وجود دارد اما تا زمانی که نظارت جامع بر بازار طلا وجود نداشته باشد مشکلات این بازار همچنان پابرجا است.

نافیان اضافه کرد: امروزه کاهش ارزش پول ایران به یک نگرانی برای مردم تبدیل شده است و افراد سعی می‌کنند با خرید طلا و سکه ارزش پول خود را حفظ کنند، اما گرانی این فلز گرانبها مشکلاتی را برای خریداران این حزه ایجاد کرده است.

دبیر اتحادیه صنف طلا و جواهر شهرستان شهرکرد خاطرنشان کرد: مشکلات گرانی طلا تنها مختص خریداران نیست و متاسفانه از ابتدای آغاز گران شدن طلا تعدادی از فروشندگان نیز با ورشکستگی مواجه شدند.

 

منبع: ايسنا
  • علی ارسالی در

    کالاهاش ارزانی خودش پول نمی دهد نفت ما ر ا برگرداند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها