|
کدخبر: 191216

آخرین جزییات از میزان صادرات کالاهای غیرنفتی

براساس گزارش دیوان محاسبات، در دو ماه ابتدایی امسال صرفا یک سوم درآمدهای گمرکی مصوب محقق شده است. یکی از دلایل این موضوع، اصرار دولت روحانی بر محاسبه حقوق ورودی کالاهای وارداتی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به جای ارز ETS (حکم بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه امسال) بوده است.

در ۲ ماهه اول امسال، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۱۶.۸۸۱ هزار تن و به ارزش ۶.۳۲۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ ، افزایشی ۱۶ درصدی در وزن و ۴۷ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهشی ۱۶.۵۳ درصدی در وزن و افزایشی ۲۹.۵۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام ۵.۳۶۲ هزار تن و ۶.۵۲۵ میلیون دلار رسیده است.

اقلام عمده صادرات در ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۰ ، شامل بنزین با سهم ارزشی ۶.۷۹ درصد و به ارزش ۴۲۹ میلیون دلار، پلی اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص (چگالی) کمتر از ۹۴ درصد به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار با سهم ارزشی۵.۸۰ درصد، متانول با ارزش ۳۲۵ میلیون دلار با سهم ارزشی ۵.۱۵ درصد بوده است.

شایان ذکر است عمده مقصد صادرات کشور در بازه زمانی دو ماهه سال جاری؛ کشورهای چین و عراق با سهم ارزشی ۳۲.۴۸ و ۱۵.۰۸ درصد در رتبه اول و دوم، امارات متحده عربی با سهم ارزشی ۱۳.۴۳ درصد در رتبه سوم، ترکیه و افغانستان با سهم ارزشی ۶.۱۴ و ۵.۷۸ درصد در رتبه های چهارم و پنجم قرار میگیرند. این پنج کشور در مجموع ۶۸ درصد از کل وزن و ۷۲.۹۱ درصد ازکل ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند.

اقلام عمدة وارداتی طی ۲ ماهه اول امسال شامل گوشی تلفن همراه به ارزش ۴۰۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶.۱۷ درصد، ذرت دامی به ارزش۳۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۱۲درصد، روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب (کارتامCarthame خام) به ارزش۲۶۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۰۷ درصد بوده است.

براساس گزارش دیوان محاسبات مجموع درآمدهای گمرکی مصوب ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۷۸.۰۳۲.۵۰۰ میلیون ریال بوده و رقمی بالغ بر۲۶.۴۳۲.۰۴۲ میلیون ریال معادل ۳۳ درصد محقق گردیده است. مجموع درآمدهای گمرکی در ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایشی ۵۴ درصدی را نشان می‌دهد.

همانطور که در این گزارش اشاره شده است، یکی از دلایل این موضوع، مصوبه شماره۵۵۸۶ /ت ۵۸۶۷۱ ه مورخ ۲۳/۱/۱۴۰۰ بوده است. دولت در این مصوبه، گمرک جمهوری اسلامی ایران را مجاز نموده است که تا زمان تصویب و ابلاغ سود بازرگانی و حقوق ورودی موضوع بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی - مصوب سال ۱۳۹۰ - بر مبنای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نسبت به اخذ حقوق ورودی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی، با مبنای محاسبه نرخ ارز رسمی معادل چهل و دو هزار (۴۲.۰۰۰) ریال اقدام نماید که این موضوع مغایر تکلیف تعیین شده در اجزاء (۱) و (۲) بند «و» تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ می‌باشد. متن اجزای مذکور از قانون بودجه عبارتست از:

«۱- نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در سال ۱۴۰۰ در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، براساس برابری نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ای.تی.اس) در روز اظهار و مطابق ماده (۱۴) قانون امور گمرکی می باشد.

۲- در سال ۱۴۰۰ نرخ چهار درصد (۴%) حقوق گمرکی مذکور در صدر بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد (۱%) و برای سایر کالاها به دو درصد (۲%) ارزش گمرکی کالا تقلیل می یابد».

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها