|
کدخبر: 189156

افزایش چشمگیر صادرات ایران به این بازار بزرگ صادراتی

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق میزان صادرات سه ماه سپری شده از سال جاری به عراق را بیش از ۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۴ درصدی دارد.

تجارت افزایش چشمگیر صادرات ایران به این بازار بزرگ صادراتی

 «جهانبخش سنجابی» در نشستی با تجار کرمانشاهی که در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: آمارها نشان می دهند که در سال گذشته ۹۵درصد مراودات تجاری ایران با عراق بر پایه صادرات بوده است.

وی افزود: میزان صادرات ایران به عراق در سال گذشته بیش از هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود و در برابر آن تنها ۱۳۱ میلیون دلار واردات از این کشور داشته‌ایم.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد برای اینکه بتوانیم مبادلات تجاری خود با عراق را تثبیت و گسترش دهیم باید افزایش صادرات از این کشور نیز در دستور کار ما قرار گیرد.

سنجابی عنوان کرد: سال گذشته، محصولات پتروشیمی و مواد نفتی با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیشترین سهم را از صادرات به عراق داشته است.

دبیرکل اتاق ایران و عراق سهم کالاهای صنعتی از صادرات به عراق در سال گذشته را یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار، سهم کالاهای کشاورزی و صنایع غذایی را یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار و سهم مواد معدنی و صنایع معدنی را نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

سنجابی از هدفگذاری برای صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به کشور عراق طی امسال و سال آینده خبر داد و اظهار کرد: به نظر می رسد با پتانسیل ۴۰ تا ۶۴ میلیارد دلاری که در بازار صادراتی عراق وجود دارد، بتوانیم این میزان صادرات را محقق کنیم.

وی همچنین بر ظرفیت صادرات کالاهای فنی مهندسی به کشور عراق تاکید کرد و گفت: باید به سمتی پیش رویم که میزان صادرات خدمات فنی مهندسی و حوزه آی تی ایران به کشور عراق افزایش چشمگیری پیدا کند.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ۴۷ درصد صادرات ایران و عراق از طریق استان کرمانشاه انجام می‌شود گفت: به منظور توسعه صادارت صنایع مستقر در این استان با کشور عراق آمادگی رایزنی و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی هستیم.

سنجابی همچنین از ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در شهرستان قصرشیرین استقبال کرد و گفت: این شهرک می تواند نقش موثری در توسعه سرمایه گذاری و صادرات به کشور عراق داشته باشد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ مرز مشترک با کشور عراق ۲مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال دارد.

سالانه حدود سه میلیارد دلار از مرزهای اقتصادی استان کرمانشاه صادرات انجام می شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر