|
کدخبر: 168705

چرا مرغ دولتی در بازار نیست؟

در حالی‌که مسئولان اعلام می‌کنند براساس تصمیم کارگروه ساماندهی مرغ، قیمت این کالا در سطوح مختلف تولید، عرضه عمده و خرده مشخص شده است؛ اما در عمل نه تنها این کالا با قیمت اعلامی، کمتر در بازار یافت می‌شود، بلکه قیمتی که باید برای مرغ گرم تعیین و از مصرف کننده دریافت شود، به مرغ یخ زده تعمیم داده شده است.

تجارت چرا مرغ دولتی در بازار نیست؟

علی‌رغم مانورهای خبری سازمان‌ها و مسئولان دستگاه‌های مختلف در موضوع تامین نیاز بازار به کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌ها، شاهد تداوم مشکلات مردم در زمینه تامین نیازهای روزانه به کالاهایی نظیر مرغ، شکر، روغن و… هستیم، کالاهایی که قیمت‌های تعیین شده از سوی دولت برای آن‌ها نسبت به سال گذشته بعضا افزایشی بیش از ۵۰ درصد را نشان می‌دهد.

طی روزهای اخیر، بارها از سوی نهادها و سازمان‌های متولی، وضعیت بازار مرغ مناسب اعلام و بر لزوم رعایت قیمت‌های تعیینی، تاکید شده است، اما بازار نشان داده که هیچ زمانی براساس دستور و دستورالعمل و توصیه و حتی تهدید و با ایجاد کارگروه و کمیسیون و تشکیل جلسات متعدد و…، مسیر خود را مشخص نمی‌کند، بلکه سیاست‌گذاری‌های پیدا و پنهان و آیتم‌های مختلف بر این روند تاثیرگذار خواهد بود.

وقتی در تولید کالاها وابستگی به خارج از کشور وجود دارد، اتکایی که از تاسیسات و تجهیزات تا نهاده‌ها و مواد اولیه را شامل می‌شود؛ قطعا تحریم و افزایش قیمت دلار و بروز مشکل در مسیر مبادلات تجاری با خارج، کشور را در مسیر سراشیبی مشکلات عدیده اقتصادی قرار خواهد داد، مشکلاتی که ابتدا دامن تولید و تولید کننده و در نهایت دامن مصرف و مصرف کننده را خواهد گرفت و بیشترین و اصلی‌ترین فشار را بر مردم وارد می‌کند.

طی هفته‌های اخیر، مرغ و مشکل افزایش قیمت آن هم در کنار روغن قرار گرفته و مردم را در تامین این کالای اساسی با مشکلاتی مواجه کرده است، مردمی که توصیه‌های مسئولان برای آنکه به جای مرغ، غذای دریایی میل کنند، چاره ساز نبود توازن بین درآمد- هزینه‌هایشان نیست و اجبارا سفره‌هایشان را هر روز کوچکتر می‌کنند!

امروز جامعه ایران به سمتی سوق داده می‌شود که به دلیل افزایش شدید قیمت اقلام پروتئینی، این کالاها از سفر مردم خارج می‌شود، حال آنکه عده‌ای در توصیه‌های تغذیه‌ای، مردم را به مصرف همان کالاها برای افزایش ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌ها توصیه می‌کنند.

اکنون علاوه بر کمبود بعضی کالاها، مسئله قیمت مرغ و رعایت نشدن قیمت مصوب توسط واحدهای عرضه کننده از یک سو و سخنان اخیر مسئولان صنف تولید کنندگان مرغ گوشتی و هشدار در خصوص احتمال کاهش تولید مرغ به دلیل افزایش قیمت جوجه یک روزه، دغدغه بحران حذف کامل این کالا از سفره‌های اقشار متوسط را ایجاد کرده است.

طی روزهای اخیر یکی از مسئولان جهادکشاورزی فارس در اظهارنظری اعلام کرده بود که قیمت فعلی مرغ در سه بخش مرغداری، کشتارگاه و مصرف کننده مصوب کارگروه سامانده مرغ کشور است و باید در استان‌ها رعایت شود.

این مقام مسئول در گفت و گو با برخی رسانه‌ها یادآور شده بود که قیمت مرغ مصوب برای مرغدار ۱۷۱۰۰ تومان، برای کشتارگاه‌ها ۲۳۳۰۰ و برای مصرف کنندگان ۲۴۹۰۰ تومان است.

از نگاه فعالان تولید و عرضه مرغ، نوسانات این کالا اکنون روزانه و متناسب با حجم ورود و عرضه مرغ است، لذا اگر دستگاه‌های نظارتی، دقت و گستره نظارت را بیشتر کنند، قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

کمبودی در میزان تولید جوجه گوشتی نداریم

در این بین معاون بهبودات تولیدات دامی جهاد کشاورزی فارس گفت: اسفندماه ۹۹ حدود ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار قطعه جوجه ریزی داشتیم و فروردین امسال این میزان به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه رسیده است.

کرامت‌الله کیومرثی، با بیان اینکه این میزان جوجه ریزی را پاسخگوی نیاز روزانه استان است و از نظر مقدار و تولید مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: کمبودی در میزان تولید جوجه گوشتی در فارس نداریم.

معاون بهبودات تولیدات دامی جهاد کشاورزی فارس یادآور شد: خوراک مورد نیاز جوجه به صورت مستقیم از طریق تهران بارگزاری می‌شود.

کیومرثی عنوان کرد: کل نیاز ۵۰ روزه را دولت تامین می‌کند و با این کار وزن گیری مرغ‌ها در ۵۰ روز شرایط بهتری پیدا کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز اخیرا در جلسه‌ای اعلام کرد که با توجه به ضرورت ساماندهی نحوه توزیع گوشت مرغ در سطح خرده، مقرر شد از این پس همه کشتارگاه‌ها لیست توزیع گوشت مرغ توسط عاملین را با ذکر مشخصات کامل خودروهای حمل، شهرستان مقصد و اسامی صنوف شامل مغازه‌های خرده‌فروشی، رستوران‌ها، بیرون برها و فست فودها، کارخانجات فرآوری، بیمارستان ها و پادگان‌ها به معاونت بازرسی سازمان صمت تحویل تا از طریق بازرسان سازمان مذکور، بسیج اصناف، اتاق اصناف و اتحادیه صنفی فروشندگان مرغ بازرسی‌های گسترده در سطح استان انجام و با متخلفین برخورد قانونی انجام شود.

ظفر افشون با بیان اینکه هدف از این ساماندهی و تشدید نظارت‌ها تأمین گوشت مرغ مورد نیاز مردم با قیمت‌های مصوب است، خاطرنشان کرده بود که همه مرغداران مکلفند مرغ زنده را با قیمت مصوب ۱۷۱۰۰ تومان به کشتارگاه‌ها و کشتارگاه‌ها نیز مکلفند مرغ گرم آماده طبخ را درب کشتارگاه به قیمت ۲۳۳۰۰ تومان و مغازه‌های مرغ فروشی نیز هرکیلو مرغ گرم را به قیمت ۲۴۹۰۰ تومان بفروش برسانند و بدیهی است در صورت تخلف نسبت به قیمت‌های مصوب و یا امتناع از فروش و یا قطعه بندی توسط واحدهای صنفی به شدت با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس تاکید کرده بود که از زمان ابلاغ مبالغ مصوب از طرف قرارگاه ساماندهی مرغ کشور تاکنون روند عرضه گوشت مرغ در بازار صعودی بوده و هم استانی‌ها نگرانی بابت تامین گوشت مرغ نداشته باشند.

افشون در خصوص امکان نظارت قانونی بر فعالیت حق‌العمل کارها و عاملان نیز بیان کرده بود: دستگاه‌های اجرایی در صدد ساماندهی این فعالان اقتصادی است و با ساماندهی آنها هیچ کشتارگاهی اجازه ارائه خدمات به این افراد را نخواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس خاطرنشان کرده بود که با پیگیری و تدابیر اتخاذ شده به دنبال افزایش میزان جوجه ریزی در واحدهای مرغداری هستیم تا در ماه‌های آتی با مشکلی مواجه نشویم.

 بازار همچنان راه خود را ادامه می‌دهد و براساس تحقیقات میدانی خبرنگاران ایسنا، در اکثر نقاط شیراز، مرغ گرم با قیمت اعلامی مسئولان و کمیته‌ها و .... عرضه نمی‌شود و آنچه در فروشگاه‌های بزرگ برای مصرف کننده تدارک دیده شده است هم کفاف همه متقاضیان را نمی‌دهد. موضوعی که در بحث روغن هم شاهد بودیم.

 

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظر