|
کدخبر: 167507

جزییات تجارت با کشورهای همسایه در سال ۹۹

سخنگوی گمرک گفت: میزان تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه در سال گذشته ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۳۸۹ تن انواع کالا برابر با ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزارو ۸۶۹ دلار بوده است که ۵۶ درصد وزن و حدود ۵۰ درصد کل تجارت کشور با دنیا را شامل می‌شود.

تجارت جزییات تجارت با کشورهای همسایه در سال ۹۹

«سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: ایران با ۱۵ کشور از جمله امارات متحده عربی، افغانستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بحرین، عراق، کویت، قزاقستان، عمان، پاکستان، قطر، روسیه، ترکیه، ترکمنستان وعربستان دارای مرزهای آبی و خاکی است و تجارت در رویه های واردات و صادرات با این کشورها از هر نظر برای کشور و به خصوص تجار و تولیدکنندگان دارای اهمیت است.

وی افزود: برخلاف برخی دشواری هایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم های ظالمانه در طی سال های اخیر داشته ایم، با تلاش و جدیت همکاران گمرک جمهوری اسلامی ایران و بنگاه های اقتصادی، تجار و بازرگانان حجم تجارت خارجی کشور با همسایگان قابل قبول بوده است.

لطیفی خاطرنشان کرد: در طی ۱۲ ماه سال ۹۹ حجم تجارت خارجی ایران با همسایگان ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۳۸۹ تن انواع کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۶۹ دلار بوده است که از این میزان سهم صادرات محصولات ایران به کشورهای همسایه ۶۷ میلیون و ۸۴۱ هزارو ۲۱۳ تن برابر با ۲۰ میلیارد و ۳۵۷ میلیون و ۴۵۵ هزارو ۲۱۳ دلار بود که ۶۰ درصد وزن و ۵۸ درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به جهان را شامل می شود.

وی تصریح کرد: بیشترین حجم صادرات ایران به کشورعراق با ۲۵ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۳۹۲ تن به ارزش هفت میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۶۷۳ دلار بوده است و کمترین حجم صادرات نیز به بحرین برابر با هشت میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۰۴ دلار بود.

سخنگوی گمرک گفت: در سال ۹۹ نزدیک به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار از کشورهای ۱۵ گانه همسایه وارد کشور شده است که ۴۳.۵ درصد وزن و ۳۶.۵ درصد کل واردات کل از کشورهای جهان را تشکیل می دهد.

وی افزود: بیشترین حجم واردات ایران از کشورهای همسایه متعلق به امارات متحده عربی با پنج میلیون و ۱۳۶ هزار و ۵۳۴ تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۷۵۷ میلیون و ۷۸۷ هزارو ۵۹۱ دلار بود و کمترین میزان واردات نیز مربوط به کشور بحرین با ارزش ۹۴۶ هزارو ۸۰۸ دلار می شود.

لطیفی تاکید کرد: پس از عراق، اصلی ترین مقاصد صادراتی محصولات و کالاهای ایرانی به ترتیب امارات با ۱۵ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۶۶ تن به ارزش چهار میلیارد و ۶۶۱ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۶۸۲ دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و۵۳۶ میلیون و۶۱۶ هزار و ۶۸۸ دلار و افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۲۵۹ دلار هستند.

به گفته وی، اصلی ترین مبادی واردات ایران از همسایگان پس از امارات متحده عربی، کشورهای ترکیه با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون و ۹۱ هزار و ۸۲ دلار و روسیه با یک میلیارد و ۷۰ میلیون و ۲۵۶ هزارو ۲۶۲ دلار هستند.

گفتنی است بر اساس آخرین اعلام گمرک، در ۱۲ ماهه سال گذشته در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش صادرات ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر