|
کدخبر: 163921

لطفا به بخش خصوصی اعتماد کنید

محمدرضا صفا _ رییس اتاق بازرگانی بندرعباس

مسئله ای که وجود دارد و گویا از چشم دولت مردان و سیاست گذاران دور مانده این است که در حوزه صادرات بخش خصوصی اگر دولت آزادی عمل لازم را به صادرکننده بدهد در تعیین قیمت ها راحت تر خواهد بود.  امروزه بانک مرکزی شرایطی را با صادرات کالاها در نظر گرفته است تا ارز حاصل از صادرات از مجاری مورد انتظار این بانک وارد چرخه اقتصادی کشور شود. حال می توان این برآورد را داشت که اگر سیاست های ارزی بانک مرکزی سیاست های خوب، بجا کارگشایی بودند امروزه باید شاهد قیمت های پایین ارزهای مختلف بودیم.

محمدرضا-صفا

بانک مرکزی باید به این باور برسد که به بخش خصوصی اعتماد کند. وقتی این اطمینان حاصل شود بخش خصوصی مانند جریان آب مسیر خود را پیدا خواهد کرد. بخش خصوصی می تواند تحریم ها را دور بزند. این بخش قادر است کمک های خوبی را در عرصه های مختلف به دولت ارائه دهد. من بر این باورم که دولت نخواست تا در این مقطع حساس درحوزه  تجارت خارجی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کافی و وافی را ببرد.

امروزه چالش های متعددی در بخش صادرات کشور موجب شده تا صادرات در کشور ما نسبت به کشورهای منطقه از سرعت پایین تری برخوردار باشد. سیاست گذاران باید از صدور دستورالعمل های خلق الساعه پرهیز کنند. از طرفی باید قوانین و دستورالعمل های مربوط به تجارت خارجی کشور رعایت شوند. در همین خصوص می توان با تعریف تعرفه صادراتی، صادرات را در کشور متعادل کرد. به عبارتی می توان گفت صدور دستورالعمل های خلق الساعه توسط دولت موجب دلسرد شدن صادرکنندگان می شود. این اقدام دولت موجب می شود که صادرکنندگان کشور توانایی رقابت با صادرکنندگان کشورهای همسایه را از دست بدهند. برنامه ریزی برای فعالان بخش خصوصی کشور یعنی اعتبار؛ وقتی که دولت اعتبار یک تاجر را در نظر نمی گیرد و بخشنامه های متعدد صادر می کند موجب می شود اعتبار صادرکننده در بازارهای جهانی زیر سوال برود.

اگر بتوان تعرفه های صادراتی را در مسیر صادرات اعمال کرد بدون شک شاهد اتفاقات مثبت در روند صادرات کشور خواهیم بود. متاسفانه امروزه تعرفه های صادراتی در اثر سیاست های نادرست بانک مرکزی دچار تغییرات فراوانی می شود. همین امر باعث خواهد شد که تجار و فعالان تجاری ایران اعتبار و مشتری مداری خود را نزد رقبا و مشتریان منطقه و حتی خارج از منطقه از دست بدهند.

در پایان میتوان گفت، صدور بخشنامه های خلق الساعه، عدم اجرای تعرفه های درست صادراتی و عدم موقعیت سنجی بازارهای خارجی برای تجار از جمله  بزرگترین چالش ها  و مشکلات کنونی فعالان تجاری و اقتصادی کشور است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد.

نویسنده: محمدرضا صفا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها