|
کدخبر: 157092

تعرفه تجارت ایران و سوریه به صفر می رسد

زادبوم گفت: بنا به درخواست طرف سوری، مقرر شد ۸۸ قلم کالایی که از موافقتنامه مستثنی شده بود، از حالت استثنا خارج شود.

تجارت تعرفه تجارت ایران و سوریه به صفر می رسد

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت صبح امروز در کنفرانس خبری فرصت‌ها و راهکار‌های تجارت با سوریه اظهار کرد: نزدیکی سیاسی ما با سوریه روابط تجاری را آسان می‌کند. در حال حاضر زیرساخت‌ها در سوریه برای این امر آماده شده است.

او ادامه داد: موافقت تجارت آزاد ایران با سوریه یکی از زیرساخت‌های ایجاد شده برای تجارت است. بهره‌برداری از آن باید توسط بخش خصوصی و فعالان اقتصادی انجام شود، بازگشایی سرکنسولگری حلب هم اتفاق مبارکی بوده است و با توجه به شرایط تحریمی ایران می‌توان از شرایط سوریه بهره‌مند شد.

این مقام مسئول ادامه داد: موافقت نامه تجارت آزاد با سوریه ۸۸ قلم از آن مستثنی شده است. تعرفه‌های آن روی ۴ درصد بسته شده است و قصد داریم این تعرفه‌ها را به صفر برسانیم. از این رو نیازمند رفت و آمد‌های دیپلماتیک بسیار بین ایران با سوریه هستیم.

او افزود: طبق آمار ۱۱ ماهه صادرات ما ۱۹ درصد و واردات حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است. شرایط همزیستی با کرونا رو به بهبود و تقاضا در حال بازگشت به جایگاه خود است.

زادبوم تصریح کرد: پیش بینی می‌کنم تا سال ۱۴۰۰ ایران با همه کشور‌ها به خصوص سوریه ارتباط تجاری برقرار کند. باید در خصوص تسهیل روابط بانکی با سوریه حرکت کنیم. رفع موانع غیر تعرفه‌ای، نهایی کردن خط ترانزیت از ایران به سوریه، توسعه زیرساخت فیزیکی، حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در سوریه از موارد مورد توجه سازمان توسعه و تجارت است.

او در پایان تصریح کرد: بهره اقتصادی از روابط دوجانبه اقتصادی مورد تاکید ایران و سوریه است. در سازمان توسعه تجارت کارگروه تهاتر کشور شکل گرفته تا برای هر کشور جداگانه تصمیم گرفته شود. مجوز نمایشگاه حلب در سال ۱۴۰۰ صادر شده است و برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها