|
کدخبر: 151996

انعقاد قرارداد راه اندازی ۱۵ ایکس ری خودرویی

رئیس‌کل گمرک گفت: در حال حاضر، ۱۴ ایکس ری کامیونی و ۱۰۰ ایکس ری چمدانی و پارتی داریم. همچنین ۵ دستگاه ایکس ری خودرویی اضافه می شود که امروز ۳ دستگاه آن وارد مدار می‌شود.

تجارت انعقاد قرارداد راه اندازی ۱۵ ایکس ری خودرویی

عصر امروز با حضور وزیر اقتصاد و معاون گمرک از پروژه های گمرک هوشمند و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای راه اندازی ۱۵ دستگاه ایکس ری رونمایی شد.

 در این مراسم مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک با اشاره به برنامه های گمرک برای هوشمند سازی تصریح کرد: تاکنون شاخصه‌های سامانه گمرک به صورت ایستا بوده و اکنون به صورت دینامیک در خواهد آمد و برای آن مدیریت ریسک تعیین می شود که محموله بر اساس داده کاوی انتخاب خواهد شد.

 وی تصریح کرد: در داده کاوی چند کار بزرگ رونمایی می شود موضوع اولین است که انتخاب کانتینرهای کالا توسط سیستم خواهد بود و نه ارزیاب و کارشناس؛ حتی در مورد محموله و پکینگ لیست به صورت سیستمی انجام می شود.

میراشرفی که با بیان اینکه کف و سقف کالا و ارزش در بحث انتخاب محموله مهم است گفت: بر اساس داده های پایه، ارزش کالا در سامانه ارزش گذاری تعیین می‌شد اما در هوشمند سازی خود سیستم موارد به را انتخاب می کند.

 وی به پول پلمب هوشمند اشاره کرد و گفت: زنجیره‌ای از کنترل های غیر محسوس و غیر مزاحم ایجاد کردیم با آنتن هایی که در مسیر نصب شده یک مسیر در حال حاضر از بندر عباس به تهران فعال است که کالاها را رصد می‌کنیم که در جهت ارتقاء سلامت و قاچاق نقش موثری دارد همچنین یکی از دیگر پروژه ها استفاده از پرنده بدون سرنشین بوده که در حال حاضر مجوز آن در گمرک بوشهر اخذ شده است.

رئیس‌کل گمرک افزود: در حال حاضر، ۱۴ ایکس ری کامیونی و ۱۰۰ ایکس ری چمدانی و پارتی داریم. همچنین ۵ دستگاه ایکس ری خودرویی اضافه می شود که امروز ۳ دستگاه آن وارد مدار می‌شود. همچنین دو دستگاه ایکس ری کامیونی داریم که منتظر اخذ مجوز از سازمان انرژی اتمی هستیم که در روزهای آتی اضافه خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه همه گمرکات پلمپ هوشمند دارند، گفت: در حال حاضر پلمب هوشمند محموله های ترانزیتی مسیر بندرعباس به تهران تکمیل و راه‌اندازی شده است.

 در ادامه فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با طرح این سوال که چرا انقدر زمان راه اندازی پلمب هوشمند به طول انجامیده است؟ که امیر شریفی پاسخ داد: شش مسیر داریم که یک مسیر آن تکمیل و راه‌اندازی شده و نکته مهم این است که آنتن ها باید در مسیر پاسگاه نیروی انتظامی باشد.

 در ادامه این مباحث بعیدی معاون فناوری اطلاعات گمرک توضیح داد: انتخاب هوشمند محموله و ارزش کالا در دنیا یک اتفاق بی نظیر است که ارزیاب و کارشناس حذف می شود در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن و سوئیس این کار به صورت رندوم چک و آزمایشی انجام می شود سیستم گمرک بر اساس بیگ‌دیتایی که جمع آوری کرده محموله و ارزش را بررسی و به صورت سیستمی ارزیابی می کند.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: به کاهش قاچاق و تقلبی کمک می‌کند که میر اشرفی با تایید آن گفت: بدون اینکه کارشناس بحث ارزش را به روز کند بر اساس مدیریت ریسک هوشمند سامانه به روز میشود.

 میراشرفی به سفر خود با معاون اول رییس جمهور به بندر امام خمینی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میانگین ماندگاری کالا تا زمان اظهار به گمرک به سه ماه افزایش یافته است مواردی وجود دارد که اطلاعات آن در بازارگاه بارگذاری شده اما انبارها ظرفیت ندارد و بیش از یک ماه زمان می‌برد.

وی افزود: با اقدامات در جهت هوشمندسازی گمرک، تخلفات و ایستایی کالا کاهش می یابد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر