|
کدخبر: 143373

ارز تک نرخی خیال همه را راحت خواهد کرد

هادی تیزهوش تابان - رییس اتاق بازرگانی گیلان

تمام صادرکنندگان کشور موظف هستند که ارز صادراتی خود را به کشور بازگرداند و این موضوعی است که بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما عملیاتی که بانک مرکزی به این منظور تعریف کرده بسیار سختگیرانه است. این امر در شرایط کنونی کشور که موضوعاتی مانند تحریم مسائل پیرامون FATF اقتصاد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده، چالشی جدی در مسیر و روند کاری صادرکنندگان به حساب می آید.

هادی-تیزهوش-تابان

با بررسی صحیح ارزش و قیمت ‌گذاری کالاها در میابیم که ممکن است بسیاری از کالاهای صادراتی ارزش ارزی دو برابر داشته باشند. یعنی به عنوان مثال اگر صادر کننده ۱۰۰ هزار دلار کالا صادر کند باید ۲۰۰ دلار چرخه اقتصادی کشور باز گرداند که این امر در حال حاضر غیر ممکن است. این موضوع نیز چالشی دیگر در مسیر این فعالان تجاری است.

 البته لازم به توضیح است که قوانین جدید بانک مرکزی تاکید می‌کند که ثبت سفارش تا ۴ ماه انجام می‌ شود تا صادرکنندگان بتوانند با واردات کالا مشکل خود را حل کنند. این اتفاق بسیار موضوع مثبت و مهمی است که امیدورایم پس از این نیز شاهد این قبیل دستورالعمل ها که مسیر فعالیت صادرکنندگان را تسهیل می کند باشیم.

ارز تک نرخی نیز مورد دیگری است که خیال همه را راحت خواهد کرد. دولت برای معیشت اقشار آسیب پذیر باید فکری اساسی بکند. اگر ارز تک نرخی شود بسیاری از مشکلات اساسی کشور از جمله مشکلات اقشار کم‌ درآمد جامعه و همچنین صادرکنندگان و فعالان تجاری کشور برطرف خواهد شد.

نویسنده: هادی تیزهوش تابان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها