|
کدخبر: 127582

چالشی بزرگ در واردات واکسن آنفولانزا

دبیر انجمن داروسازان تهران علت گرانی دارو را تحریم‌ها و کمبود ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و گفت: ارز تخصیصی به محصولاتی که تحت برندهای خارجی هستند به دلیل کمبود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و ارز نیمایی جایگزین شد.

این روزها قیمت دارو افزایش یافته و برخی داروها با رشد چند برابری قیمت مواجه شده‌اند، که برخی از مسئولان تغییر نرخ ارز تخصیصی و برخی دیگر تحریم‌ها را علت این مشکل می‌دانند.

محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران درباره علت گرانی دارو گفت: ارز تخصیصی به محصولاتی که تحت برندهای خارجی هستند به دلیل کمبود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و تصمیم گرفته شد که به داروهای تحت برندهای خارجی که تحت لیسانس برندهای خارجی هستند، ارز نیمایی داده شود.

او با اشاره به مشکل کمبود دارو در کشور گفت: این مشکل در برندهای ایرانی و داروهای تحت لیسانس شرکت‌های خارجی است که در ایران تولید می‌شوند، وجود دارد. واردات حسب نیاز است و زمانی که سازمان غذا و دارو تشخیص دهد تولید محصولی در ایران دچار مشکل است، حسب نیاز اجازه واردات به شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده دارو می‌دهد تا چالش نبود دارو را برطرف کند.

دری اظهار کرد: واردات برخی از داروها یا مواد اولیه گروهی دیگر بر اثر تحریم‌ ها دچار چالش شده و کمبود این داروها احساس می‌شود که ناشی از تاثیر سوء تحریم‌ها بر تولید دارو و درمان بیماران است.

او افزود: به عنوان مثال سازمان غذا و دارو به میزان زیاد سفارش واردات واکسن آنفولانزا را داده است اما به دلیل مشکل ارز و تحریم‌ها امکان انتقال ارز فراهم نشده و تنها یک یا دو بخش از سفارش واردات این واکسن انجام شده که فقط به بخش درمان اختصاص پیدا کرد و نتوانستند در داروخانه‌ها آنها را توزیع کنند.

دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه حدود ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفولانزا وارد کشور شده، تصریح کرد: تولید بسیاری از داروهای متداول و ساده به دلیل مشکل واردات مواد اولیه دچار چالش شده است و متاسفانه رو به افزایش است.

دری با بیان اینکه مشکل دارویی فعلی در کشور در تحریم‌های سال‌های ۹۱ و ۹۲ نیز وجود داشته، افزود: با استفاده از تجربه آن سال‌ها دچار بحران دارویی نخواهیم شد و در تلاش هستیم تا بتوانیم کمبودهای دارویی را رفع و داروی مورد نیاز را تامین کنیم.

او با تاکید بر اینکه اکنون هیچ دارویی نیست که در بازار یافت نشود و تنها کمبودهایی در این زمینه داریم، گفت: کمبود دارو وجود دارد و تامین دارو برای مردم تاحدودی مشکل شده است اما با مدیریت سازمان غذا و دارو و نهادهای توزیع سعی شده تا دارو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

دبیر انجمن داروسازان تهران با اشاره به مشکل قاچاق دارو در کشور اظهار کرد: این چالش به دلیل اختلاف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ بازار است که قاچاق‌چیان علاقه‌مند به ورود در این حوزه کرده است.

او افزود: یکی از علل مدیریت توزیع و مصرف دارو در کشور و استفاده از نسخ الکترونیک، جلوگیری از قاچاق دارو در کشور است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها