|
کدخبر: 120037

صادرات ۳ میلیارد دلاری در صنایع غذایی

معاون صنایع وزارت صمت از رشد تولید محصولات صنعتی ایران در ۵ ماهه نخست امسال خبر داد.

تجارت صادرات ۳ میلیارد دلاری در صنایع غذایی

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت  گفت: دو سوم محصولات صنعتی کشور، در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه با رشد تولید روبه‌رو بوده‌اند.

وی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات با اشاره به اینکه صنایع غذایی و آشامیدنی جزو صنایع پیشتاز کشور در امر تامین نیاز داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی هستند، اظهارکرد: بخش عمده‌ای از صادرات غیر نفتی کشوربه حوزه صنایع غذایی مربوط است که در سال‌های گذشته میزان صادرات آن به ۳ میلیارد دلار نیز رسید.

وی افزود: در صنعت شیرینی و شکلات ۱۸۰۰ واحد تولیدی فعال، معادل ۲/۲(دو و دو دهم) کل واحدهای صنعتی کشور وجود دارند.

نیارکی با بیان اینکه اشتغال صنعتی در صنعت شیرینی و شکلات ۴/۳(سه و چهار دهم) است، تصریح کرد: ۳ درصد کل سرمایه گذارهای صنعتی کشور در این بخش جذب شده است.

وی ادامه داد: میزان صادرات شکلات و شیرینی در سال ۱۳۹۸، سیصد و یک هزار تن بالغ بر ۴۲۶ میلیون دلار بود که از لحاظ ارزشی کاهش ولی از نظر وزنی حدود ۱۲ هزار تن رشد داشته است.

وی ادامه داد: علت کاهش ارزشی صادرات شکلات و شیرینی ایران، اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی در سال ۱۳۹۸ بود که با توجه به برابری نرخ ارز انجام شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه از صنعت شیرینی و شکلات می‌توان به عنوان یک صنعت نمونه نام برد، اظهارکرد: توسعه و تعمیق طراحی مهندسی، نوآوری در تولید محصولات جدید و خود اتکایی در حوزه ماشین‌آلات صنعتی از ویژگی‌های صنعت شیرینی و شکلات کشور است که موجب شده تا بسیاری از ماشین‌آلات مورد نیاز در این صنعت توسط سازندگان داخلی تامین شود.

وی افزود: حتی تعمیر، نگهداری، اورهال و تامین قطعات ماشین‌آلات موجود در این صنعت که عمدتا ماشین‌آلات اروپایی هستند توسط سازندگان داخلی انجام می‌شود و اینها همه نشان از بلوغ این صنعت در زمینه‌های مختلف از جمله طراحی پایه، بازاریابی، توسعه محصول، ماشین سازی، تعمیرات و نگهداری دارد.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چه افقی را برای توسعه تولید وصادرات صنعت شکلات کشور ترسیم کرده اید، اظهارکرد: کسب رتبه دوم تولید و صادرات در میان کشورهای منطقه در سال ۱۴۰۴ برای صنعت شیرینی و شکلات ایران هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی فعال یکی از موضوعات اصلی امروز وزارت صمت است که سعی شده نقش تنظیم گری، بین حلقه‌ها و زنجیره‌ها ایفا شود. همچنین ساماندهی محصولات پتروشیمی و فلزی نیز عمدتا از حوزه معاونت صنایع دنبال می‌شود.

صادقی با تاکید بر همرسانی نیازمندیها و توانمندیها نیز گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی از توانایی واحدهای هم طراز خودشان اطلاع ندارند به همین دلیل سیاست همرسانی نیازمندیها و توانمندیها نیز در راستای تامین نیازهای واحدهای صنعتی دنبال می‌شود.

وی در خصوص بحث تامین و تخصیص ارز برای واحدهای صنعتی نیز اظهارکرد: با توجه به اینکه تقریبا کشور با ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اداره می‌شود و توسعه صادرات اولویت نخست کشور و وزارت صمت است از این رو به صورت روزانه و جلسات هفتگی بحث تامین و تخصیص ارز را با بانک مرکزی پیش می‌بریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ۶ ماهه نخست امسال توانستیم مجموع نیازمندیهای کشور را در حوزه تولیدات صنعتی به وفور در بازارها تامین کنیم که این موفقیت نتیجه تلاش صنعتگران، حمایت‌های ارکان دولت، حاکمیت و همراهی بانک مرکزی و پیگیریهای وزارت صمت بوده است. امیدواریم در آینده هم تمامی دستگاهها از جمله دستگاههایی که در حوزه سیاست‌های پولی و ارزی کشور، تامین و تخصیص ارز فعالند کمک کنند تا مسیری که از ابتدای سال آغاز شده و به موجب آن در بسیاری از کالاها رشد تولید داشتیم ادامه پیدا کند.

 

منبع: شرکت سهامی نمایشگاه‌ها

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها