|
کدخبر: 105305 سهیل فرزین

موسس نمایشگاه دائم صادرات و سرمایه گذاری ایران در گفت و گو با گسترش نیوز:

تولیدکنندگان الگوی صحیح صادرات را نمی‌دانند!

موسس نمایشگاه دائم صادرات و سرمایه گذاری ایران ضمن تشریح رابطه تولید و صادرات موانع موجود در این مسیر را تشریح کرد.

تجارت تولیدکنندگان الگوی صحیح صادرات را نمی‌دانند!

کیفیت محصولات تولیدی داخل کشور ارتباط مستقیم و غیر قابل انکاری با میزان صادرات کشور دارد. تولیدکنندگان نیز در این میان جزو مهره های اصلی شریان صادرات کشور به حساب می آیند که حمایت از آن ها و رفع مشکلات آنان موجب رونق گرفتن صادرات و چرخه اقتصادی کشور  خواهد شد.

اما به راستی با خواندن عبارت ساخت ایران روی محصولات چه عناوینی در ذهن مخاطب نقش می بندد؟ آیا تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما در کشور توانسته اند تولید داخل را به نحو شایسته و بایسته به دنیا معرفی کنند؟ نقش دولت و بخش خصوصی و رابطه این دو در این میان چیست؟

خبرنگار گسترش نیوز به منظور دریافت پاسخ این سوالات گفت و گویی با علیرضا شیرمحمدی، موسس نمایشگاه دائم صادرات و سرمایه گذاری ایران ترتیب داده است که در ادامه گزیده ای از این گفت و گو را مشاهده می‌کنید:

علیرضا شیرمحمدی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: امروزه اگر جایی عبارت ساخت آلمان روی محصولی قید شود در ناخودآگاه مخاطب عباراتی مانند کیفیت و فناوری تولید و... نقش خواهد بست؛ اما اگر بر روی محصولی عبارت ساخت ایران قید شود چه عناوینی در ذهن مخاطب پدیدار خواهد شد؟

علیرضا-شیرمحمدی

 وی در ادامه افزود: با خواندن عبارت ساخت ایران هاله ای از ابهام در ذهن مخاطب ایجاد خواهد شد که این محصول چه ویژگی های منحصر به فردی دارد و این امر نقطه شروع مشکلات صادرکنندگان در کشور است.

شیرمحمدی در ادامه عنوان کرد: بخشی از این ابهام وابسته به فعالیت هایی است که دولت ما باید انجام می داد که متاسفانه این کار صورت نگرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه این وظیفه دولت سالها است در کشورهای توسعه یافته دنیا به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته ترویج محصولات کشور به بخش خصوصی واگذار شده است؛ در بسیاری از کشورها بسیاری از زحمات تولید کم می‌شود و این خریدار است که به سمت تولید کننده حرکت میکند.

 وی در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال اگر کسی امروزه قصد خرید مرسدس بنز داشته باشد می داند که با رفتن به کشور آلمان و کمپانی مرسدس بنز می تواند این محصول را خریداری کند. حال سوالی که پیش می آید این است که ما چقدر توانسته ایم محصولات خود را در خارج از کشور ترویج بدهیم.

تولید را یاد گرفتیم؛ صادرات را نه!

 موسس نمایشگاه دائم صادرات و سرمایه گذاری ایران در ادامه با بیان اینکه ما تقریباً تولید را خوب یاد گرفته ایم اما صادرات را بلد نیستیم، تصریح کرد: ما همچنان در موضوعات ابتدایی صادرات با الگوی صحیح مانده ایم؛ به عنوان مثال اگر یک گروه عراقی با خرید کاشی و سرامیک ایران به ما ریال پرداخت کند صادرات محسوب نمی‌شود؛ صادرات یعنی یک خریدار معتبر به سمت تولید کننده حرکت کرده و محصول را خریداری کنند؛ این شکل صحیح صادرات است که این امر ملزم به این است که تولید کننده ما فرایند صحیح صادرات را بلد باشد.

شیرمحمدی در ادامه بیان داشت: گمرک، سازمان‌های نظارتی و سازمان‌های مرتبط با امر صادرات در کشور ما با مقوله صادرات آشنایی ندارند.

 وی افزود: در هر کشوری اگر یک تولیدکننده بخواهد صادرات انجام دهد تمام واحدها به عنوان پشتیبان تولیدکننده وارد عمل می‌شوند و از صادرات حمایت می‌کنند تا ارز وارد کشور شود ولی امروزه در کشور ما و در گمرک، اتاق‌های بازرگانی و غیره این چنین دیدگاهی به صورت کامل مهیا نشده است.

استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه

 شیرمحمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت صادراتی کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: حجم واردات ۱۵ کشور همسایه ایران به همراه هند و سوریه در سال مبلغی در حدود ۱۷۰۰ میلیارد دلار است؛

اما از آنجا که نگاه محوری در کشور ما همواره نگاهی به اروپا بوده است هیچگاه ظرفیت صادراتی کشورهای همسایه را نشناخته و به آنها ورود نکرده ایم.

 وی افزود: این امر به این معنی است که ما حاضریم محصول خود را با قیمت پایین تر به اروپا بفروشیم ولی حاضر نیستیم که محصولی را که شاید همسایه ما با کیفیت پایین تر به آن نیاز دارد و در قبال آن حاضر باشد قیمت بیشتری نیز پرداخت کند به آن کشور صادر کنیم.

شیرمحمدی در پایان با بیان اینکه نگاه ما به کشورهای همسایه نگاه اشتباهی بوده است، بیان کرد: امروز یکی از بزرگترین توافقات ایران با پنج کشور اوراسیا شکل گرفته است ولی متاسفانه به دلیل اینکه تجارت ما بر اساس استانداردهای اروپایی و آمریکایی شکل گرفته است ما نمی‌توانیم از این ظرفیت بزرگ استفاده کافی و وافی را داشته باشیم.

ارسال نظر