|
کدخبر: 307950

اخراخ ۱میلیون پناهنده افغانستانی

در ادامه تنش‌های سیاسی و مرزی میان پاکستان و طالبان افغانستان، برخی گزارش‌ها حکایت از تکاپوی اسلام‌آباد برای اخراج بیش از یک میلیون پناهجوی غیرقانونی افغانستانی مقیم در پاکستان دارد.

روزنامه انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» در پاکستان نوشت که هرچند منابع رسمی از جمله وزارت کشور پاکستان سخنی از برنامه اخراج پناهجویان غیرقانونی افغانستانی به میان نیاورده‌اند اما منابع آگاه از نهایی شدن این طرح توسط کابینه دولت موقت پاکستان خبر می‌دهند.

در این گزارش آمده است: در ادامه تنش‌های اسلام‌آباد و کابل بر سر مبارزه با تروریسم و ناامنی‌ها در مرزهای مشترک، دولت پاکستان در یک تصمیم بزرگ سیاسی درصدد اخراج یک میلیون و یکصد هزار نفر از پناهجویان افغانستانی است که به طور غیرقانونی در آن کشور مقیم هستند.

کابینه دولت موقت پاکستان به مقامات ذیربط اجازه داد تا مقدمات بازگرداندن همه پناهجویان غیرقانونی افغانستان را به کشورشان فراهم کنند و این تصمیم اسلام‌آباد به اطلاع هیات‌ حاکمه موقف افغانستان نیز رسیده است.

منابع پاکستانس گفتند که این ۱.۱ میلیون پناهجوی افغانستانی روادید و مدارک معتبری که به آنها اجازه اقامت در پاکستان را بدهد، ندارند. آنها همچنین ادعا کردند که بیشتر این پناهندگان غیرقانونی در فعالیت های ضد دولتی و جنایتکارانه شرکت داشته اند، بنابراین در اولین فرصت به افغانستان بازگردانده خواهند شد.

اکسپرس تریبیون نوشت: از زمان بازگشت طالبان به افغانستان در ماه تابستان سال ۲۰۲۱، حدود ۴۰۰ هزار تبعه افغانستانی به طور غیرقانونی وارد پاکستان شده اند. همچنین ۷۰۰ هزار افغانی دیگر شناسایی شده اند که به طور غیرقانونی در مناطق مختلف پاکستان زندگی می کنند.

براساس این گزارش، پاکستان از چندین دهه میزبان میلیون ها پناهنده افغانستان بوده است و در مقطعی حتی ۵ میلیون مهاجر افغانی در پاکستان اقامت داشتند. برخی تخمین ها حاکی از آن است که هنوز نزدیک به ۴ میلیون مهاجر افغانستانی در پاکستان زندگی می کنند. با این حال، تعداد افرادی که دارای کارت پناهندگی معتبر هستند، طبق سوابق رسمی، بسیار کمتر است.

سرکوب پناهجویان غیرقانونی افغانستانی از سوی پاکستان در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین دو همسایه بر سر تروریسم از جمله معضل گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در حال افزایش است.

هفته‌های اخیر یک هیات پاکستانی به ریاست نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان و متشکل از برخی از مقامات نظامی و امنیتی به کابل سفر کرد و بار دیگر از هیات حاکمه موقت افغانستان خواست تا برخورد قوی علیه عناصر ضدپاکستانی انجام داده و اجازه ندهد تروریست‌ها از قلمروی افغانستان علیه همسایگان استفاده کنند.

برخی ناظران سیاسی در پاکستان بر این باورند که طرح تشدید شده دولت اسلام‌آباد علیه پناهجویان غیرقانونی افغانستانی ممکن است با بی میلی طالبان افغانستان برای سرکوب عناصر تحریک طالبان پاکستان مرتبط باشد.

اقدام پاکستان برای اخراج پناهجویان غیرقانونی افغانی احتمالاً با واکنش طالبان افغانستان و مهمتر از همه از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل همراه خواهد بود که مخالف راهبرد بازگرداندن اجباری پناهجویان افغانستانی است.

منبع: ایرنا
  • M ارسالی در

    این پاکستان تروریست بود که گروه تروریستی طالبان را ساخت حمایت کردتعلیم داد پول داد الان سگهایی دست پرورده خود پاکستان پاچه پاکستان را گاز گرفته زورش به خر نمی رسد بپالانش می زند به ملت بی دفاع مظلوم که از شر تروریست های تو فرار کرده چه کار داری مردی غیرت داری برو با سگ های خود بجنگ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها