|
کدخبر: 299710

زلنسکی: پوتین را وادار به مذاکره می کنیم

رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که هدفش از ضدحمله این است که نیروهایش را تا مرز شبه‌جزیره کریمه پیش برده و سپس مسکو را وادار به مذاکره کند.

بین‌الملل زلنسکی:  پوتین را وادار به مذاکره می کنیم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی تایید کرد که هدف جدید ضدحمله اوکراین پیشروی تا کریمه و سپس «وادار کردن» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به مذاکره است.

او در پاسخ به این پرسش مصاحبه‌کننده که آیا این برنامه عملی است، گفت: خوب، این یک استدلال شفاف و منطقی است که وقتی اوکراین به مرزهای شبه‌جزیره کریمه برسد، احتمالش زیاد است که پوتین وادار به گفت‌وگو با جهان متمدن شود، زیرا ضعیف شده است.

زلنسکی و مشاورانش در گفت‌وگو با این شبکه خبری آمریکایی درباره مسائل مختلفی از جمله چشم‌انداز مذاکره، شورش واگنری‌ها و ضدحمله جاری گفت‌وگو کردند.

او همچنین ضمن ابراز قدردانی از کمک‌های نظامی آمریکا، نسبت به «سیگنال‌های خطرناک» برخی از سیاستمداران در واشنگتن مبنی بر کاهش این حمایت‌ها ابراز نگرانی کرد.

او درباره تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بر این حمایت‌ها گفت: این یک مسئله داخلی آمریکاست و اصلاً نمی‌خواهم در آن مداخله کنم؛ اما حفظ حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا برای ما مهم است. متوجه شده‌ایم که یک سری سیگنال‌های خطرناک از برخی سیاستمداران مشخص آمریکایی به گوش می‌رسد که خواستار کاهش حمایت از اوکراین هستند.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین دوباره ادعای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ این کشور را مبنی بر پایان بخشیدن به جنگ اوکراین در یک روز، رد کرد.

زلنسکی گفت: اینکه بخواهیم جنگ تمام شود، زیباست. اما این میل باید بر تجربیات واقعی استوار باشد. ما قبلا (در ۲۰۱۴) هم در جنگ بودیم و ترامپ آن موقع فرصت داشت کاری کند، اما ظاهراً اولویت‌های دیگه‌ای داشت.

او ادامه داد: اگر هم بحث این است که اوکراین امتیاز ارضی بدهد و از این طریق جنگ تمام شود، باید بگویم که پس بایدن می‌توانست حتی در پنج دقیقه هم جنگ را تمام کند! اما ما زیر بار نخواهیم رفت.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین خطاب به کسانی که در آمریکا خواستار توقف حمایت‌ها و تمرکز بر مسائلی داخلی این کشور هستند، گفت: از هر کمکی استقبال ‌می‌کنیم، اما وقتی می‌گویید که کمک‌ به اوکراین «کافی» است، ‌باید بگویم که ما مردم اوکراین خیلی خوش‌اشتها نیستیم؛ پیروزی‌مان برایمان کافی است.

همچنین مقامات ارشد دفاعی اوکراین در این گفت‌وگو بیان کردند که نیروهای مسلح اوکراینی در امتداد هزاران کیلومتر خطوط مقدم، به دنبال راهی برای نفوذ به استحکامات دفاعی روسیه هستند.

رئیس‌جمهوری اوکراین ضمن ابراز نارضایتی از سرعت پیشروی ضدحملات کشورش، گفت که فشاری برای تسریع روند ضدحمله احساس نمی‌کند.

او پیش‌تر هم خواستار توقف فشارهای برای افزایش سرعت ضدحمله شد و گفته بود: بعضی‌ها فکر می‌کنند این (ضدحمله مانند) یک فیلم هالیوودی است و از همین حالا انتظار نتیجه دارند. این‌طور نیست!

رئیس‌جمهوری اوکراین در واکنش به از دست دادن تعداد زیادی از تسلیحات غربی و جان باختن نیروهای مسلح اوکراین، گفت که هنوز برای صحبت درباره پیروزی یا شکست ضدحمله زود است.

زلنسکی با بیان اینکه شورش اخیر گروه پیمانکار نظامی واگنر و بنیان‌گذارش، یوگنی پریگوژین، با هدف کسب وجهه سیاسی در روسیه انجام شد، گفت که نگران حمله سربازان واگنر از خاک بلاروس نیست.

واگنر یک گروه پیمانکار نظامی است که تا پیش‌ازاین در اوکراین و چندین کشور آفریقایی حافظ منافع کرملین بود؛ اما یوگنی پریگوژین، رهبر آن در اوایل ماه میلادی جاری دست به شورش مسلحانه علیه کرملین زد و در نهایت با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، به این کشور رفت.

او همچنین با یادآوری درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو، جلسه سه‌شنبه و چهارشنبه سران این اتحاد نظامی در لیتوانی را بسیار مهم دانست. با این حال، هنوز معلوم نیست که آیا شخص زلنسکی در این اجلاس حاضر می‌شود یا نه.

آندری یرماک، مشاور ارشد زلنسکی در این گفت‌وگو روسیه را «کشور تروریست‌ها» نامید و خطاب به کشورهایی که نگران تشدید مناقشه با روسیه در صورت عضویت اوکراین در ناتو هستند، گفت: دیگر چقدر باید اوضاع وخیم شود؟ وقتش رسیده که تصمیماتی تاریخی گرفته شود.

این در حالی است که جو بایدن در روز شنبه گفت که اوکراین هنوز آماده عضویت در ناتو نیست.

زلنسکی و مشاورانش اعلام کردند که بیش از هرچیز به تضمین‌های امنیتی نیاز دارند تا تمامیت ارضی اوکراین و صلح پایدار حفظ شود، تضمینی که به گفته آن‌ها از راه دیپلماسی قابل دستیابی نیست.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها