|
کدخبر: 250494

درخواست همسر زلنسکی از آمریکا و جهان

همسر رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای، به شکلی مستاصل یک خواهش چند کلمه‌ای را خطاب به آمریکا و جهان مطرح کرد: "جنگ را متوقف کنید".

سیاست داخلی درخواست همسر زلنسکی از آمریکا و جهان

اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین در پیام‌های مکتوبی که برای رسانه ای.بی.سی نیوز فرستاد، موشکباران اوکراین توسط روسیه و کشته شدن غیرنظامیان از جمله دست کم ۷۱ کودک در این حملات را "نسل‌کشی" توصیف کرد.

زلنسکای ۴۴ ساله که به دلیل مسائل امنیتی قادر به انجام مصاحبه تلفنی یا حضوری نبوده، نوشت: "حدس می‌زنم پیام من بسیار شبیه پیامی است که تمام جهان ارائه می‌دهد. فقط چند کلمه ساده: جنگ را متوقف کنید."

ولودیمیر زلنسکی که ۱۸ سال زندگی مشترک با زلنسکا دارد، در سال ۲۰۱۹ به عنوان رئیس جمهور اوکراین انتخاب شد و پس از این رویداد این بانوی اول اوکراین، در این جایگاه ابتکاری را برای بهبود کیفیت غذا در مدارس کشورش آغاز کرد. اما در ۲۴ فوریه، زمانی که تانک‌ها و سربازان روسی به کشورش حمله کردند، اولویت‌های او به طرز چشمگیری تغییر کرد.

وی در این مصاحبه کتبی که با ای.بی.سی نیوز انجام داد، بیان داشت، یکی از بزرگترین نگرانی‌هایش مساعد بودن حال شوهرش که به گفته مقامهای اوکراینی هدف چندین تلاش برای ترور قرار گرفته، بوده است.

زلنسکا نوشت: من حالا همچون هر زنی در اوکراین نگران شوهرم هستم. هر روز صبح قبل از آنکه من با او تماس بگیرم. دعا می‌کنم همه چیز خوب پیش برود. من همچنین می‌دانم او چقدر قوی و پایدار است. او می‌تواند هر چیزی را تحمل کند به ویژه در زمینه دفاع از مردم و چیزهایی که مورد علاقشان است.

او با اشاره به پوتین و حامیانش در کرملین گفت در این که "آیا آنها دارای احساسات انسانی صادقانه و عادی باشند" تردید دارد.

او نوشت: از خودتان این سوالها را بپرسید و پس از آن تفاوت دیدگاه‌ها در این جنگ را درک خواهید کرد.

او در ضمن درخواستش از غرب برای کمک به اوکراین، در عین حال ابایی از انتقاد از رهبران غربی از بابت سکوت کردن در قبال پاسخ به "سرکوبگری ولادیمیر پوتین علیه حقوق شهروندان کشور خودش و دست درازی کردن‌هایش در گذشته به مرزهای کشورش"، نداشت.

زلنسکا خطاب به ای.بی.سی نیوز نوشت: امروز کشور ما و شهروندان ما هزینه‌ای بسیار بالا را از بابت سکوت و تردید در قبال این مساله می‌پردازند. دیروز این زنان و کودکان واقع در یک زایشگاه در ماریوپول بودند که هدف حمله قرار گرفتند. ما بیش از ۷۱ کودک را به خاطر جنگ روسیه از دست داده‌ایم. این نسل کشی علیه مردم اوکراین است.

بانوی اول اوکراین از "شهروندان آمریکا، اروپا و کل جهان" خواست رهبرانشان را به سبب "نظاره‌گری خاموش طی چند دهه در قبال رشد و قدرت پیدا کردن رژیمی که در آن امکان اظهار نظر وجود ندارد و ملتش تبدیل به برده شده‌اند" پاسخگو سازند.

او تاکید کرد: این برای غرب ضروری است درک کند که اوکراین "اکنون عامل محافظت از اروپا و ارزشهای مشترک ما است".

زلنسکا نوشت: هر روز از جنگ ما باعث بیشتر شدن هزینه‌ای که اوکراین برای تامین این ارزشها می‌پردازد می‌شود. مطمئنا در این جنگ ما به عنوان ملت قدرتمندتر و سرسخت‌تر می‌شویم. من میخواهم این تحریمهایی که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال می‌کنند هم همین روند را داشته باشند؛ این که قدرتمندتر و سخت‌تر شوند.

او همچنین درخواست شوهرش از ناتو برای اعمال منطقه پروازممنوع بر فراز اوکراین را تکرار کرد؛ درخواستی که از سوی کاخ سفید و جامعه بین‌المللی به سبب این نگرانی که جنگ جهانی سوم را با سرنگون شدن یک جنگنده ارتش روسیه در تقابل با نیروهای آمریکایی و ناتوی مسئول اعمال این منطقه، رقم بزند، رد شده است.

زلنسکا عنوان کرد: ما از ناتو می‌خواهیم تا آسمان ما را به نمایندگی از همه مردم اوکراین ببندد یا دست کم به ما هواپیما بدهد تا خودمان بتوانیم از آسمان کشورمان دفاع کنیم.

همچنین این بانوی اول اوکراین پیام ویژه‌ای به زنان اوکراینی داد.

او نوشت: شما در پناهگاه‌های مخصوص زمان بمباران زندگی می‌بخشید، کودکان را با لالایی آرام می‌کنید، در حالی که هواپیماهای روس به نابود ساختن شهرهای آرام ما در اوکراین ادامه می‌دهند. من قدرت شما را تحسین می‌کنم. قدرتی که سخت‌تر از قدرت یک چکش است.

او پیامی هم برای زنان آمریکایی فرستاده و نوشت: "من از شما زنان آمریکا درخواست می‌کنم از زنان و کودکان اوکراینی که از جنگ فرار کرده و به دنبال سرپناهی در کشور شما هستند، حمایت کنید. این روزها هر اقدام محبت آمیز و انسانی همچنان که ما شجاعانه برای آزادی اوکراین، اروپا و کل جهان می‌جنگیم، حیاتی است."

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر