|
کدخبر: 298885

درخواست جنجالی رئیس‌جمهور بلاروس از واگنرها

رئیس‌جمهور بلاروس از شبه‌نظامیان «واگنر» درخواست کرده تا تجارب نظامی خود را در اختیار ارتش این کشور قرار دهند.

بین‌الملل درخواست جنجالی رئیس‌جمهور بلاروس از واگنرها

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس روز گذشته (جمعه) در جریان سخنرانی به مناسبت روز استقلال بلاروس از شبه‌نظامیان «واگنر» درخواست کرد تا ارتش بلاروس را تحت آموزش نظامی قرار دهند.

جمعه هفته گذشته (۲۳ ژوئیه/ ۳ تیرماه) «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر که متحد روسیه در جنگ علیه اوکراین است ادعا کرد، ارتش روسیه نیروهای واگنر را هدف حملات موشکی قرار داده است. پریگوژین در پی این اتفاق اعلام کرد که خواستار برگزاری یک «راه‌پیمایی عدالت» است و به همراه نیروهایش پیشروی نظامی به سمت مسکو را آغاز کرد. یک روز بعد پس از انبوهی از اخبار و تحلیل‌ها درباره آشوب در روسیه، ماجرا با مداخله «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس فیصله پیدا کرد و در نهایت پریگوژین به بلاروس رفت.

خبرگزاری دولتی «بلتا» گزارش کرد، لوکاشنکو در سخنرانی خود تصریح کرد: «متأسفانه، آن‌ها (مزدبگیران واگنر) آن‌جا نیستند. اگر مربیان آن‌ها، همانطور که قبلاً به آن‌ها گفتم، بیایند و تجارب رزمی خود را در اختیار ما قرار دهند، ما این تجربه را می‌پذیریم».

پس از شکست شورش واگنر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سه راه را پیش روی واگنر گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال که در نهایت پریگوژین روز ۲۴ ژوئیه با عقب‌نشینی موافقت کرد و نیروهایش را از شهر روستوف به عقب هدایت کرد.

لوکاشنکو اواخر جمعه در سخنرانی خود تصریح کرد که از اعضای گروه واگنر هراسی ندارد زیرا «مدت‌ها است که آن‌ها را می‌شناسد».

وی ادامه داد: «آن‌ها افرادی هستند که برای برقراری یک تمدن عادی، در سراسر جهان مبارزه کرده‌اند. غرب  بشدت از آن‌ها متنفر است».

رئیس‌جمهور بلاروس در ادامه هشدار داد که «یک بحران نظامی سیاسی در مقیاس جهانی که در تاریخ بشریت بی‌سابقه بوده» در حال وقوع است و از غرب به دلیل بی‌توجهی به لزوم گفت‌وگو برای حل این بحران انتقاد کرد.

وی از اتحادیه اروپا و ایالات متحده به دلیل «تسلیح لهستان با سرعتی زیاد» انتقاد کرد و گفت که غرب، لهستان را به «میدان و زمین آموزشی نیابتی» تبدیل کرده تا از آن علیه بلاروس و روسیه استفاده کند و آن را شبیه اوکراین کند.

لوکاشنکو تصریح کرد: «بنابراین سنگر دیگری از تنش‌ها در حال ایجاد است، پناهگاه دیگری برای تجاوز متجاوزترین کشور و متأسفانه قدرتمندترین کشور یعنی ایالات متحده در حال ایجاد است».

اوکراین در بحبوحه تنش‌های داخلی اخیر در روسی قصد داشت حملات علیه مواضع روسیه را تشدید کند اما برخی منابع غربی گزارش کردند که متحدان اوکراین به کی‌یف هشدار داده بودند که از اوضاع پرهرج و مرج روسیه برای تشدید حملات علیه خاک این کشور استفاده نکند.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها