|
کدخبر: 260284

کی‌یف برای مذاکره با روسیه آماده است

وزیر خارجه اوکراین در پیامی خطاب به مقام‌های روسیه گفت که کشورش حاضر است به گفت وگوهای مستقیم ادامه دهد ولی حاضر به پذیرش هیچ اولتیماتومی نیست.

دیمیتری کوله‌با وزیر امور خارجه اوکراین گفت: کی‌یف برای مذاکره با روسیه آماده است ولی هیچگونه اولتیماتومی را از سوی روسیه نمی‌پذیرد.

کوله‌با تاکید کرد که روسیه نمی‌خواهد پشت میز مذاکره بنشیند بلکه قصد دارد به خصومت‌ها ادامه دهد. وی گفت که مشکل واقعی این است که روسیه مایل به شرکت در مذاکرات واقعی و معنادار نیست.

وزیر خارجه دولت اوکراین گفت: کی‌یف برای پیروزی به سه چیز نیاز دارد؛ انعطاف پذیری اوکراین، شخصیت و قدرت رزمی، تامین تسلیحات لازم و تحریم روسیه. در صورت تامین این سه عامل در جنگ با روسیه پیروز خواهیم شد.

کوله‌با تصریح کرد: اگرچه تحریم‌ها بسیار مهم و تاثیرگذار هستند اما تا زمانی که اروپا به خرید نفت و گاز روسیه ادامه ‌دهد، نمی‌تواند ماشین جنگی روسیه را متوقف کند.

به گزارش ایرنا، اولین دور از مذاکرات روسیه و اوکراین از ۲۸ فوریه (۹اسفند) آغاز شد که سرپرستی تیم روسی بر عهده ولادیمیر مدینسکی دستیار ارشد پوتین بود. جلسات متعددی در بلاروس برگزار شد، سپس طرفین از طریق مجازی با هم ارتباط برقرار کردند.

در ۲۹ مارس (۹فروردین)، دور مذاکرات مستقیم در استانبول کلید خورد. ۱۲ آوریل (۲۳فروردین) ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد کی‌یف از مذاکرات ترکیه خارج شده است و به این ترتیب مذاکرات به بن‌بست کشیده شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر