|
کدخبر: 234305

رونمایی تاریخی عمران خان از یک سند مهم

پاکستان برای اولین بار یک سیاست جامع امنیت ملی را که به گفته مقامات این کشور متمرکز بر صلح منطقه‌ای و ارتباطات اقتصادی است، اجرایی و تاکید کرد که خواهان بهبود مناسبات با کشور همسایه رقیبش یعنی هند است.

بین‌الملل رونمایی تاریخی عمران خان از یک سند مهم

 این سیاست امنیت ملی پاکستان که به مدت هفت سال در دست تدوین بوده، قرار است به عنوان یک چارچوب جامع پیونددهنده سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف عمل کند. امنیت اقتصادی، به عنوان اولویت اصلی این سیاست ذکر شده است.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان که در مراسمی برای معرفی این سیاست در اسلام‌آباد سخنرانی کرد، گفت: اطمینان دارم که اجرای مؤثر این سیاست به امنیت اقتصادی کشور ما کمک زیادی خواهد کرد.

مقام‌ها می‌گویند که جزئیات این سیاست که از سوی یک اداره تحت ریاست مشترک رهبران نظامی و غیرنظامی آماده شده، محرمانه باقی خواهد ماند. از جمله محورهای این سیاست پاکستان، پیگیری صلح با همسایگان و شناسایی فرصت‌ها برای تبدیل کردن پاکستان به یک کانون تجاری و سرمایه‌گذاری است.

در سند مربوط به این سیاست آمده است: پاکستان در صدد بهره بردن از موقعیت جغرافیایی-اقتصادی محوری خود با هدف فعالیت داشتن به عنوان یک کانون تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری و همینطور ارتباطات برای کلیت منطقه ما و با هدف تقویت امنیت اقتصادی ماست.

این کشور همچنین صلح و روابط بهتر با کشور رقیبش یعنی هند را پیگیری می‌کند، اما هشدار داده که سیاست‌هایی که از سوی همسایه شرقی آن پیگیری می‌شوند، می‌توانند به درگیری منجر شوند.

در این سند جدید پاکستان آمده است: بهره‌برداری سیاسی رهبران هند از سیاست تخاصم با پاکستان، منجر به بروز تهدید ماجراجویی نظامی و جنگ بدون تماس در مجاورت مرز شرقی ما شده است.

پاکستان و هند هر دو مسلح به تسلیحات هسته‌ای هستند و از سال ۱۹۴۷ تاکنون سه جنگ با یکدیگر داشته‌اند و به غیر از آنها نیز درگیری‌های پراکنده نظامی دیگری پیدا کرده‌اند که جدیدترین موردش مربوط به درگیری کوتاه سال ۲۰۱۹ بین نیروهای هوایی دو کشور می‌شود.

تحلیلگران همواره پاکستان را به عنوان یک کشور امنیتی که در آن سیاست‌های نظامی همواره بر ملاحظات دیگر غلبه می‌کنند، در نظر گرفته‌اند. پاکستان به غیر از سه جنگش با هند همچنین در دو تنش با همسایه دیگر خود یعنی افغانستان درگیر شده و در عین حال با شبه‌نظامیان افراطگر خشونت‌طلب و جنبش‌های جدایی‌طلب در خاک خود نیز برخورد کرده است.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر