|
کدخبر: 166457

دهن کجی جمهوری چک به روسیه

براساس گزارش رسانه‌های چک، به کارکنان سفارت روسیه در پراگ ۴۸ ساعت فرصت داده شده است تا خاک این کشور را ترک کنند.

بین‌الملل دهن کجی جمهوری چک به روسیه

وزیر کشور جمهوری چک شنبه گفت، ۱۸ دیپلمات روس به ظن ارتباط با سرویس‌های ویژه روسیه از این کشور اخراج خواهند شد.

نخست‌وزیر جمهوری چک هم گفته است که علت این اقدام ظن دست داشتن افسران اطلاعات نظامی روسیه در انفجار کارخانه مهمات‌سازی سال ۲۰۱۴ در منطقه "وربتیچ" است. او گفت: این خسارت هنگفتی وارد کرد... اما فراتر از آن، دو تن از نیروهای ما کشته شدند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این تصمیم گفت، پراگ کاملا از تبعات تصمیم خود برای اخراج ۱۸ تن از کارکنان سفارت روسیه در جمهوری چک مطلع است. او به خبرنگاران گفت: پراگ کاملا آگاه است که این حیله‌ها چه عواقبی را به دنبال خواهند داشت.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های چک گزارش داد که پلیس "الکساندر پتروف" و "روسلان بوشیروف"، دو مردی که از طرف انگلیس به مسموم کردن سرگئی اسکریپال، افسر اطلاعات نظامی سابق روسیه در سال ۲۰۱۸ مظنون هستند، در لیست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

روابط میان روسیه و جمهوری چک سال گذشته تیره شد، به ویژه پس از آنکه یک مجله در ماه آوریل از تلاش ادعایی یک دیپلمات روس برای وارد کردن یک سم مرگبار به این کشور خبر داد تا از آن برای کشتن ادعایی سیاستمداران چک که در برچیدن مجسمه‌ای مربوط به یک قهرمان جنگ شوروی در پراگ نقش داشتند، استفاده کند. این تنش‌ها فورا به اخراج تلافی‌جویانه دیپلمات‌ها منجر شد.

در سال ۲۰۱۸ پراگ همچنین دیپلمات‌های روسیه را بر سر پرونده اسکریپال اخراج کرد. سرگئی اسکریپال و دخترش در مارس ۲۰۱۸ در انگلیس مسموم شدند. انگلیس معتقد است که روسیه در آنچه تلاش برای قتل توصیف می‌کند، نقش داشته است؛ ادعایی که مسکو نمی‌پذیرد و به فقدان شواهدی که آن را گناهکار نشان دهد، اشاره دارد.

از سوی دیگر وزیر صنعت جمهوری چک شنبه به رویترز گفت که تنش امنیتی این کشور با روسیه می‌تواند بر تصمیم دعوت شدن یا نشدن روسیه به یک مناقصه ساخت واحد جدیدی در تاسیسات هسته‌ای "دوکووانی" تاثیر بگذارد. مساله دعوت از روسیه بین قانونگذاران چک موجب اختلاف شده است.

وزیر صنعت چک گفت: این تحولات ممکن است روی مناقصه دوکووانی تاثیر بگذارند. این خبر بسیار مهمی است و اگر تایید شود قطعا تبعاتی خواهد داشت. من طرفدار حضور حداکثری شرکت‌کنندگان در مناقصه هستم، از جمله از روسیه، تا رقابت تقویت شود.

ارزش این مناقصه دست‌کم شش میلیارد یورو عنوان شده است و جزو سرمایه‌گذاری‌های کلان به شمار می‌رود. بجز روس‌اتم روسیه، گروه وستینگهاوس آمریکا، او د اف فرانسه و کی اچ ان پی کره‌جنوبی جزو طرفداران حضور در این مناقصه‌ها هستند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر