|
کدخبر: 146926

مایک پنس «ترامپ» را بر کنار می‌ کند؟

دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا درنظر دارند امروز(دوشنبه) مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری را به برداشتن گام‌هایی در جهت برکناری ترامپ از قدرت وادار کنند.

بین‌الملل مایک پنس «ترامپ» را بر کنار می‌ کند؟

این طرح که ابتدا از سوی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در نامه‌ای به اعضا ارائه شده در حالی روی میز قرار گرفته که واشنگتن در چالشی بزرگ برای اینکه با این رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در ۱۰ روز باقی مانده از دوران حکومتش چه کند.

مقام‌ها حداقل ۲۵ پرونده تحقیق اقدامات تروریسم داخلی را در ارتباط با حمله چهارشنبه طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره هنگام جلسه تایید پیروزی رئیس‌جمهوری منتخب توسط اعضا تنظیم کرده‌اند. ۵ تن در این حملات کشته شدند.

پلوسی در نامه خود گفته است که مجلس نمایندگان امروز سعی خواهد کرد قطعنامه‌ای با درخواست از پنس برای فعال‌سازی متمم ۲۵ قانون اساسی تصویب کند که طی آن ترامپ برای ادامه وظایفش به عنوان رئیس‌جمهوری ناتوان اعلام شود.

اگر پنس به این درخواست پاسخ ندهد دموکرات‌ها طرح استیضاح رئیس‌جمهوری را پیش خواهند برد که ترامپ در تاریخ امریکا تنها رئیس‌جمهوری خواهد شد که برای دوبار در برابر طرح استیضاح قرار گرفته است.

پلوسی در نامه خود آورده است: برای حفاظت از قانون اساسی و دموکراسی باید فوری عمل کنیم چرا که این رئیس‌جمهور تهدیدی فوری برای دموکراسی و قانون اساسی ما است. همانطور که در روزهای گذشته شاهد بودیم حملات طراحی شده از سوی رئیس‌جمهور به دموکراسی ما تشدید شده و این بر لزوم اقدام فوری ما تاکید می‌کند.

با این حال یکی از مشاوران مایک پنس گفته است که او با فعال‌سازی متمم ۲۵ مخالف است.

جیمز کلایبرن، مقام ارشد جناح اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا، گفته بود که این مجلس قصد دارد در هفته جاری استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور را به رای بگذارد، هر چند احتمالا چند ماه برای ارسال طرح به سنا صبر خواهد کرد.

گروهی از نمایندگان خواستار پاسخگو کردن دونالد ترامپ برای حمله مرگبار به ساختمان کنگره هستند، در مقابل گروهی دیگر از نمایندگان دموکرات می‌گویند باید بر برنامه جو بایدن، که ۲۰ ژانویه مراسم تحلیف‌اش انجام خواهد شد، تمرکز کرد.

عضو ارشد جناح اکثریت مجلس نمایندگان در پاسخ به اینکه استیضاح ترامپ چه زمانی اعلام وصول خواهد شد گفت: «من فکر می‌کنم خواهد رسید. احتمالا سه‌شنبه، شاید هم چهارشنبه، اما این هفته اتفاق خواهد افتاد.»

دموکرات‌ها در حال ارزیابی این هستند که آیا برای ارسال طرح استیضاح به سنا باید تا پایان صد روز نخست دولت بایدن و انتخاب وزرای کابینه صبر کنند یا همزمان کار استیضاح را پیش ببرند.

کلایبرن در این باره گفت: «به استیضاح رئیس‌جمهور رای می‌دهیم و سپس بعدا تصمیم خواهیم گرفت که چه کاری با این استیضاح انجام دهیم.»

دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به پایان می‌رسد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر