|
کدخبر: 139085

ادعایی جدید درباره مبدع شیوع کرونا

یک مطالعه جدید نشان داد، کروناویروس احتمالا دسامبر گذشته (۲۰۱۹) چند هفته قبل از آنکه چین به ابتلای مردمش به این ویروس جدید اذعان کند، در حال گسترش در امریکا بوده است.

 نمونه‌های خون جمع آوری شده از سوی صلیب سرخ در فاصله ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ و ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰ بعدا به مراکز پیشگیری و کنترل بیماری امریکا به جهت آزمایش شدن از بابت آنتی بادی‌های کروناویروس فرستاده شدند.

در این میان آزمایش‌گیری، آنتی بادی‌های ویروس کووید-۱۹ را در ۳۹ نمونه از این خون‌هایی که بین ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ و ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹ اهدا شدند، فاش کرد. این خونها در کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن اهدا شده بودند.

همچنین تعداد ۶۷ نمونه خون دیگر که در فاصله ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ و ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰ از اهداکنندگان در حوزه غرب میانه امریکا و شمال شرق این کشور گرفته شده بودند طبق گزارش وال استریت ژورنال، تست آنتی بادی مثبت داشتند.

این گزارش در حالی مطرح شده که اخیرا اسنادی که به سی.ان.ان درز پیدا کردند، فاش کردند که چین تعداد موارد ابتلای به ویروس کرونا در آنجا را حتی به میزان هزاران مورد کمتر گزارش کرده و یانژونگ هوآنگ، یک کارشناس حوزه سلامت جهانی در شورای روابط خارجی به این رسانه گفت، پکن "خطاهای با انگیزه سیاسی در چگونگی مدیریت آن" مرتکب شده است.

این مطالعه جدیدی که در ضمن این به اصطلاح "فایلهای ووهان" گزارش شد، نشان می‌دهد که خط زمانی مطرح شده از سوی چین و سازمان بهداشت جهانی، خیلی متفاوت از شیوع علمی کروناویروس در سراسر جهان است.

نخستین مورد ابتلای به کروناویروس در امریکا تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰ گزارش نشد. در عین حال ۱۲ روز قبل از آن یعنی در هشت ژانویه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ذات‌الریه عجیبی که مردم را در چین بیمار می‌کند احتمالا در اثر یک ویروس به کلی جدید است.

مقامهای چینی به سازمان بهداشت جهانی در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ مسئله یک خوشه از بیماری‌های توضیح داده نشده را اطلاع دادند. تا هفت ژانویه ۲۰۲۰ این ویروس جدا شده و ترکیب ژنتیکی آن جدا شد.

در آن زمان هم دولت چین و هم سازمان بهداشت جهانی خواستار آرامش شده و تاکید می‌کردند که این ویروس تنها از سوی کسانی که علایم دارند گسترش می‌یابد و تهدید عمده‌ای را متوجه مردم خارج از استان هوبی چین نمی‌کند.

مقامها در آن زمان گفتند که حتی نخستین مورد شناسایی شده در امریکا – مردی در ایالت واشنگتن که از چین بازگشته بود – نشانه‌ای از اینکه کروناویروس در حال شیوع در امریکا است، نداشت: حالا ما میدانیم که ویروس داشته در امریکا شیوع پیدا می‌کرده است.

مطالعات قبلی مربوط به توالی ژنتیکی نشان داده‌اند که کروناویروس احتمالا تا اواسط یا اواخر ژانویه ۲۰۲۰ در هر دو ساحل امریکا بوده و در ماه فوریه شروع به شیوع به اجتماعات گسترده‌تر کرده است.

اما آزمایش خون‌های اهدایی به صلیب سرخ آنچه را که مطالعات ژنومهای کروناویروس اشاره کرده‌اند، تایید می‌کند: کووید ۱۹ خیلی قبل تر از آنکه امریکایی‌ها بدانند آنجا بوده است.

مطالعه جدید که نتایجش در ژورنال بیماری‌های عفونی کلینیکی انتشار یافت، به آزمایش نمونه‌هایی از ۷۳۸۹ خون اعطایی از بابت آنتی بادی‌های ویروس پرداخت.

آنتی‌بادی‌ها در ۱۰۶ نمونه معادل ۱.۴ درصد از خونهای اعطایی جمع آوری شده بین اواسط دسامبر ۲۰۱۹ تا اواسط ژانویه ۲۰۲۰ موجود بودند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر