|
کدخبر: 136927

انتقال ویروس از فرد کرونایی چه زمانی صورت می‌گیرد؟

یکی از پرسش‌هایی مطرح از ابتدای شیوع کروناویروس جدید این بوده است که چرا این ویروس به برخی از افراد در اطراف یک فرد دچار عفونت منتقل می‌شود و به برخی دیگر در کنار همان بیمار منتقل نمی‌شود؟ پژوهشگران ممکن است پاسخ به این پرسش‌ها را یافته باشند و موضوع به زمان‌بندی روند عفونت مربوط است.

یک بازبینی تازه منتشرشده از پژوهش‌های قبلی نشان داد افراد دارای عفونت کروناویروس با بیشترین احتمال در طول پنج روز اول پس از علامت‌دار شدن ویروس را به شما منتقل می‌کنند.

پژوهشگران دانشگاه سنت‌آندوز این بازبینی جدید که در ژورنال The Lancet Microbe منتشر شده است، حدود ۱۰۰ بررسی را که شامل ۸۰۰۰ بیمار درچار عفونت شده با یکی از سه کروناویروس انسانی عامل کووید-۱۹، سارس(نشانگان شدید حاد تنفسی) و مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) را بازبینی کردند. این پژوهشگران این سه کروناویروس را مقایسه کردند واگیربودن بیمار کرونا را بهتر دریابند.

یافته‌های آنها نشان داد که بر خلاف کروناویروس‌های عامل سارس و مرس، بار ویروسی در کروناویروس جدید عامل کووید-۱۹ در ابتدا در دستگاه تنفس فوقانی (که تصور می‌شود منبع اصلی انتقال باشد) در طول هفته اول بیماری به اوج خود می‌رسد. این پژوهشگران دریافتند در میان بیماران کووید-۱۹ بار ویروسی در پنج روز پس از شروع علائم در بالاترین حد است یا به عبارت در این مدت بیماران بیشترین واگیری را دارند.

به گفته این پژوهشگران یافته‌های آنها با بررسی‌ها درباره ردگیری تماس‌های بیماران کووید-۱۹ مطابقت دارد که نشان می‌دهند اغلب موارد انتقال ویروس بسیار زود و به خصوص در پنج روز اول پس از شروع علائم رخ می‌دهد و به این ترتیب اهمیت ایزوله کردن فوری بیماری بلافاصله پس از شروع علائم مشخص می‌شود.

همچنین این پژوهشگران می‌گویند برخی از بررسی‌های بازبینی شده نشان می‌دهند در افراد بی‌علامت ویروس ممکن است سریع‌تر از بدن پاک شوند، حتی اگر بار ویروسی در این افراد در ابتدا مشابه افراد علامت‌دار باشد.

بنابراین افراد بی‌علامت ممکن است در شروع عفونت به همان اندازه افراد علامت‌دار واگیر باشند، اما احتمالا دوره واگیری آنها کوتاه‌تر است.

البته به گفته این پژوهشگران افرد بی‌علامت هم باید در همان مدت توصیه‌شده برای بیماران علامت‌دار دارای آزمایش مثبت ایزوله بمانند، چرا که داده‌های فعلی درباره انتشار ویروس از افراد بی‌علامت هنوز کافی نیست.

این بازبینی همچنین ۱۱ بررسی را شناسایی کرد که در آن پژهشگران تلاش کرده بودند تا کروناویروس جدید زنده را از بیماران جدا کنند و در هیچکدام از بررسی‌ها ویروس زنده پس از روز نهم بیماری شناسایی نشده بود- هر چند که ممکن است مواد ویروسی را بتوان در ترشحات تنفسی یا نمونه‌های مدفوع تا هفته‌ها پس از مثبت شدن آزمایش شناسایی کرد. به عبارت دیگر بیماران احتمالا پس از روز نهم از شروع علائم دیگر واگیر نیستند.

بنابراین با اینکه ممکن است آزمایش بیمار پس از یک هفته از شروع بیماری همچنان مثبت باشد، چرا که هنوز ویروس قابل‌شناسایی است، اما احتمالا بیمار دیگر واگیر نباشد.

این یافته با توصیه مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های امریکا مطابقت دارد که هر فرد با ازمایش مثبت کووید-۱۹ باید برای ۱۰ روز خودش را ایزوله کند.

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به این یافته‌ها در تکرار آزمایش PCR ممکن است لازم نباشد چرا که بیمار پس از گذشت این مدت دیگر واگیر نیست و آزمایش ممکن است برای مدت بیشتری مثبت بماند، اما این مثبت بودن بیانگر توانایی انتقال ویروس به دیگران نیست.

نتیجه کلی این پژوهشگران این است که در بیماران با علائم غیر شدید مدت واگیری را می‌توان تا ۱۰ روز پس از شروع علائم دانست و بیشترین واگیری مربوط به پنج روز اول است.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر