|
کدخبر: 132358

زمان اعلام نتایج انتخابات آمریکا

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری مشخص شدن پیروز نهایی انتخابات به عوامل بسیار زیاد و متعددی بستگی خواهد داشت و ممکن است حتی چند روز یا چند هفته طول بکشد.

بین‌الملل زمان اعلام نتایج انتخابات آمریکا

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶  آمریکا تنها یک روز بعد از روز برگزاری انتخابات- ساعت حدود ۱۱ صبح روز چهارشنبه نهم نوامبر (۱۹ آبان‌ماه)- پیروزی «دونالد ترامپ» بر رقیبش «هیلاری کلینتون» قطعی شد.

با این حال، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری مشخص شدن پیروز نهایی انتخابات به عوامل بسیار زیاد و متعددی بستگی خواهد داشت و ممکن است حتی چند روز یا چند هفته طول بکشد. عده زیادی از مردم آمریکا به دلیل شیوع کرونا به صورت پستی رأی داده‌اند و این موجب می‌شود که شمارش آرا به احتمال زیاد با تأخیر همراه شود. 

ساعات اتمام رأی‌گیری

در آمریکا رأی‌گیری در ایالت‌های مختلف در وقت‌های متفاوت به اتمام می‌رسد. ایالت‌های مجاور ساحل شرقی که عبارتند از مین، نیوهمشایر، ماساچوستس، رودآیلند، کانکتیکت، نیویورک، دلاویر، مریلند، ویرجینیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، جورجیا و فلوریدا) نخستین ایالت‌هایی هستند که رأی‌گیری در آنها به اتمام می‌رسد. ساعت اتمام رأی‌گیری در این ایالت‌ها ۱۹ به وقت محلی (برابر با ۳:۳۰ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) است.

بعد از اتمام ر‌أی‌گیری در این ایالت‌ها شمارش آرای حضوری آغاز خواهد شد. شمارش آرای ایالت‌ها در همان شب به اتمام نمی‌رسد، اما اگر در ایالت‌ها یکی از نامزدها به اندازه کافی از دیگری پیش افتاده باشد رسانه‌های اصلی آمریکایی آن را گزارش خواهند کرد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت آنچه بر اساس شمارش بخش اعظم آرا و نه همه آن گزارش می‌شود تنها یک پیش‌بینی است و نه نتیجه نهایی.

رئیس‌جمهور در آمریکا به وسیله رأی مردمی انتخاب نمی‌شود بلکه نامزدی که بتواند آرای الکترال کافی مربوط به ایالت‌ها را از آن خود کند پیروز نهایی انتخابات خواهد بود. نامزدی که ۲۷۰ رأی الکترال به دست بیاورد پیروز نهایی انتخابات خواهد بود.

دونالد ترامپ , انتخابات آمریکا , 

ایالت‌های شرقی که به رنگ زرد مشخص شده‌اند نخستین ایالت‌هایی هستند که رأی‌گیری در آنها پایان می‌یابد و ایالت‌های غربی که به رنگ قهوه‌ای مشخص شده‌اند آخرین ایالت‌هایی هستند که رأی‌گیری در آنها پایان می‌یابد.

چرا امسال متفاوت است؟

در انتخابات امسال عده بسیار زیادی از مردم آمریکا به صورت پستی رأی داده‌اند. شمارش آرای پستی از آن جهت که نیاز به مراحل بیشتری برای راستی‌آزمایی مثل صحت‌ سنجی امضاها یا مسائل دیگر دارد، روند طولانی‌تری دارد. 

بعضی ایالت‌ها مثل فلوریدا و اوهایو از چند هفته قبل از روز برگزاری انتخابات روند صحت‌سنجی آرای پستی را آغاز کرده‌اند و آرای پستی آنها الان آماده شمارش است. در این ایالت‌ها ممکن است نتیجه آرا چند ساعت بعد از اتمام رأی‌گیری‌ها (از بامداد چهارشنبه به وقت تهران) اعلام شوند.

اما ایالت‌های دیگری مثل ویسکانسین و پنسیلوانیا هستند که اجازه باز کردن آرای پستی را تا روز برگزاری انتخابات نمی‌دهند. نتیجه رأی‌گیری در این ایالت‌ها حساس است و مسئولان انتخاباتی گفته‌اند که شمارش آرای آنها ممکن است چندین روز به طول بینجامد.

مسائلی از قبیل آنچه در بالا گفته شد ممکن است در شب انتخابات نتیجه را به سمت بایدن یا ترامپ منحرف کنند. در ایالت‌هایی که بررسی آرای پستی را تا روز انتخابات به تعویق می‌اندازند نتایج اولیه ممکن است به سمت ترامپ انحراف داشته باشند (چون طرفداران بایدن بیشتر احتمال دارد پستی رأی داده باشند تا طرفداران ترامپ.)

در ایالت‌های دیگری که روند بررسی آرای پستی را آغاز کرده‌اند نتیجه احتمالاً به سمت جو بایدن انحراف خواهد داشت.  به همین دلیل است که بسیاری از مسئولان انتخابات در آمریکا هشدار داده‌اند که نتایج اولیه انتخابات ممکن است نتیجه نهایی نباشد.

چه زمانی نتیجه انتخابات را می‌فهمیم؟

با توجه به عواملی که در بالا گفته شد معلوم شدن ساکن جدید کاخ سفید به عوامل زیادی بستگی دارد. اما اگر بایدن با اختلاف زیاد از ترامپ جلو باشد (با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها حالت برعکس معلوم نیست) ممکن است عصر سه‌شنبه به وقت محلی (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) او برنده انتخابات اعلام شود. 

اگر اختلاف میان بایدن و ترامپ آنقدر زیاد نباشد نتیجه احتمالاً تا روز چهارشنبه مشخص خواهد شد. اگر رقابت خیلی نزدیک باشد اعلام نتیجه به شمارش آرای پستی بستگی خواهد داشت و ممکن است بین چند روز و حتی چند هفته طول بکشد. 

نخستین نشانه‌های پیروزی نامزدها

نخستین نشانه‌های پیروزی نامزدها در ایالت فلوریدا ظاهر خواهد شد. رأی‌گیری در این ایالت ساعت ۲۰ به وقت محلی (برابر با ۳:۳۰ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) مشخص می‌شود. این ایالت، یکی از ایالت‌های حساس و سرنوشت‌ساز خاکستری برای هر دو نامزد است. اگر بایدن با اختلاف در این ایالت پیروز شود دموکرات‌ها به پیروزی با اختلاف در بقیه ایالت‌ها هم امیدوار خواهند بود. اگر رقابت نزدیک باشد برای مشخص شدن اوضاع باید منتظر نتیجه ایالت‌های دیگر نشست. اگر ترامپ در این ایالت پیروز شود جمهوری‌خواهان به پیروزی در دیگر ایالت‌های خاکستری امیدوار خواهند شد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها