|
کدخبر: 132239

۵ ایالتی که سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را رقم می‌زنند

با توجه به سیستم انتخاباتی آمریکا، سرنوشت ریاست‌جمهوری این کشور عمدتا با آرای ۵ ایالت مهم آن گره خورده است.

بین‌الملل ۵ ایالتی که سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را رقم می‌زنند

 در حالیکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی نمانده، شبکه فرانس ۲۴ در مطلبی به معرفی ۵ ایالت کلیدی آمریکا پرداخت که سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ را تعیین می‌کنند.

این رسانه فرانسوی از پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان، جورجیا و فلوریدا به عنوان ۵ ایالتی نام می‌برد که به واسطه شمار جمعیت خود، وسعت و سهم بالا از آرای الکترال، سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دست آن‌ها رقم می‌خورد.

دموکرات‌ها می‌خواهند از تکرار تجربه تلخ سال ۲۰۱۶ جلوگیری کنند و ترامپ هم ماندن خود در کاخ سفید را در گروی آرای این ایالت‌ها می‌داند. در انتخابات سال ۲۰۱۶ سه ایالت از این ۵ ایالت شکست هیلاری دموکرات را رقم زدند. هر چند دموکرات‌ها به طور سنتی حساب ویژه‌ای روی پنسیلوانیا، ویسکانسن و میشیگان باز کرده اند.

بر اساس سیستم رای گیری آمریکا، آرا کالج الکترال رئیس جمهور این کشور را تعیین می‌کند و هر نامزدی حائز اکثریت آرا الکترال شود، در حقیقت با روش همه یا هیچ، برنده همه ایالت‌ها محسوب می‌شود، حتی اگر آرا مردمی نامزد دیگر بیشتر باشد. این همان مفری بود که در انتخابات ۲۰۱۶ به داد ترامپ رسید و برغم از دست دادن آرا مردمی، برنده کالج الکترال شد.

دو ایالت مهم پنسیلوانیا و میشیگان از دیرباز ساکنان طبقه سفید پوست و متوسط آمریکا را در خود جای داده است. بایدن تا به این لحظه در هر دو ایالت پیش است. هر چند پیش بینی‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ نیز برد هیلاری را در این دو ایالت پیش بینی می‌کرد.

شرایط در ایالت ویسکانسین اندکی متفاوت است. برای اولین بار از زمان ریگان به این سو، این جمهوری خواهان بودند که در سال ۲۰۱۶ توانستند در این ایالت پیروز شوند. تصور کلی بر پیروزی دوباره ترامپ در این ایالت است.

موضوع جالب توجه در ایالت جورجیا این است که از سال ۱۹۹۲ به این سو و پس از رئیس جمهور شدن بیل کلینتون، تاکنون هیچ نامزد دموکراتی در این ایالت پیروز نبوده است. از جورجیا به دژ محکم جمهوری خواهان یاد می‌شود. شانس ترامپ جمهوری خواه کماکان در این ایالت بالا پیش بینی می‌شود.

فرانس ۲۴ از ایالت فلوریدا به عنوان تعیین کننده اصلی برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دهه‌های گذشته یاد می‌کند و می‌نویسد سومین ایالت پرجمعیت آمریکا، در انتخابات سال ۲۰۰۰ رای مردم این ایالت بود که جورج بوش را راهی کاخ سفید کرد. در آن سال رای مردم ایالت فلوریدا برای تعیین برنده میان ال گور دموکرات و جورج بوش جمهوری خواه به دیوان عالی آمریکا کشیده شد. ترکیب جمعیتی این ایالت کلیدی را سفیدپوستان و لاتین تبار‌ها تشکیل می‌دهند. رای سفید پوستان این ایالت بیشتر به سمت ترامپ مایل است و بایدن تنها می‌تواند بر روی رای مهاجران لاتین تبار ناراضی از ترامپ حساب باز کند.

هر چند نتایج آخرین نظرسنجی‌ها از برتری بایدن در ۱۲ ایالت کلیدی آریزونا، فلوریدا، جورجیا، آیووا، میشیگان، مینه سوتا، کالیفرنیا شمالی، نیو همشایر، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین می‌گوید، هنوز برای تعیین قطعی برنده سوم نوامبر اندکی زود است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها