|
کدخبر: 131506

ترامپ کارت جدیدی رو می‌کند؟

یک کارشناس مسائل امریکا گفت: همچنان گفته می‌شود که ترامپ در دقیقه نود یک کارت جدیدی را رو می‌کند که می‌تواند به زیان، بایدن تمام شود.

بین‌الملل ترامپ کارت جدیدی رو می‌کند؟

«مرتضی مکی»، کارشناس مسائل امریکا، در خصوص پیشتاز بودن بایدن در سه ایالت کلیدی فلوریدا، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی و اینکه آیا در این دور از انتخابات ریاست جمهوری امریکا شاهد یک شگفتی خواهیم بود یا خیر؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در فاصله حدود چهار روز مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، همچنان برتری جو بایدن را نشان می‌دهد اما نکته مهمی که در انتخابات‌های امریکا وجود دارد این است که سیستم انتخاباتی امریکا که کالج الکترال است می‌تواند، اعتبار برخی نظرسنجی‌ها را کاهش دهد از این رو موجب شده که احتمال پیروزی جوبایدن با وجود پیشتاز بودن در نظرسنجی‌ها، در هاله‌ای از تردید باقی بماند.

او افزود: ایالت‌هایی که هر دو حزب امریکا در آنها به نوعی برتری نسبی در ادوار مختلف انتخاباتی داشتند و به ایالت‌های سرنوشت ساز معروف شده اند، تعیین‌کننده هستند در این باره که چه کسی راهی کاخ سفید خواهد شد. این سه ایالت کلیدی فوق که گفته شده جو بایدن پیشتاز است ایالت‌هایی هستند که نقش تاثیرگذاری در تعیین رئیس‌جمهوری امریکا دارند، منتهی یک نکته دیگر درباره این نظرسنجی‌ها وجود دارد و تردید‌ها را زیاد کرده، این است که هیلاری کلینتون در مدت چهار، پنج روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ۲۰۱۶، برتری نسبی بر ترامپ داشت و در حالی که همه منتظر اعلام پیروزی کلینتون به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن امریکا بودند اما در نهایت، نتیجه دیگری رقم خورد و ترامپ در همین سه ایالت‌ سرنوشت ساز موفق شد با یک برتری نسبی علی رغم کاهش آراء‌اش نسبت به کلینتون، در سطح ملی به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری امریکا انتخاب شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: نکته دیگری که درباره افزایش اعتبار نظرسنجی‌ها وجود دارد این است که مردم امریکا در سال ۲۰۱۶ به چهره‌ای به عنوان رئیس‌جمهوری رأی دادند که کارنامه سیاسی نداشت بلکه به عنوان یک مرد تجاری شناخته می‌شد. با توجه به نارضایتی‌هایی که از آن ساختار جامعه سیاسی امریکا و گردش قدرت داشتند به ترامپ رأی دادند اما درحال‌حاضر، ترامپ برای همه مردم امریکا شناخته شده است و فاصله بایدن با او نسبت به فاصله ترامپ با هیلاری کلینتون، نسبتا بیشتر است. اینها همه شاخص‌هایی است که احتمال پیروزی بایدن، علی رغم بدبینی‌هایی که نسبت به نظرسنجی‌ها وجود دارد را بیشتر می‌کند.

مرتضی مکی در این باره که تحلیلگرانی چون فرید زکریا، بایدن را نسبت به هیلاری کلینتون محبوب تر می‌دانند، تصریح کرد: به هر حال تفاوتی در شخصیت هیلاری کلینتون و جو بایدن وجود دارد که احتمال پیروزی بایدن را افزایش می‌دهد؛ هیلاری کلینتون یا خانواده کلینتون‌ها درست است که جزو سیاستمداران نامی امریکا به دلیل کارنامه پرکار سیاسی در تاریخ امریکا، محسوب می‌شوند اما کلینتون اجماع حزبی در داخل حزب دموکرات، نداشت یعنی همه سیاستمداران کهنه کار با همه توان از او حمایت نکردند از این رو در میزان محبوبیت کلینتون نسبت به بایدن، کمتر است.

او اضافه کرد: نکته دیگری که باید متذکر شد این است که آراء منفی ترامپ در این انتخابات جدی است و در واقع به نفع بایدن است مجموعه این متغیرها با توجه به اینکه هیلاری کلینتون، پشتیبان حزبی نداشت اما بایدن دارد. طی روزهای اخیر نیز میشل اوباما و باراک اوباما با همه توان سیاسی خود وارد کارزار سیاسی بایدن شدند که این نکته قوتی برای بایدن محسوب می‌شود اما در میان حزب جمهوریخواه، دونالد ترامپ مانند جورج بوش پسر از چنین حمایتی برخوردار نیست.

مکی عنوان کرد: بنابراین اینها نقاط قوت بایدن در این دور از انتخابات ریاست جمهوری امریکا است که به هر حال، شانس بایدن را باتوجه به نظرسنجی‌ها نسبت به ترامپ بیشتر و پررنگ‌تر، می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا ما طی روزهای آینده یک غافلگیری در نتایج نهایی و به نوعی شگفتی را شاهد خواهیم بود یا خیر، تاکید کرد: در عرصه سیاست نمی‌توان به طور قطعی نظر داد همچنان گفته می‌شود که ترامپ در دقیقه نود یک کارت جدیدی را رو می‌کند که می‌تواند به زیان بایدن، تمام شود حال ممکن است این کارت به نوعی بلوف از سوی ترامپ باشد یا هر چیز دیگر که در نتیجه می‌تواند، تردیدها را نسبت به اینکه چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد بیشتر کند اما اگر بخواهیم با توجه به متغیرهای موجود از جمله نظرسنجی، پایگاه حزبی بایدن و آراء منفی ترامپ و غیره نظر بدهیم همه اینها نشان می‌دهد که شانس جو بایدن برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ نسبت به شانس هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ بیشتر است. ۳

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها