|
کدخبر: 256702

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد شاخص بورس

روند معاملات امروز بورس تهران پس از یک رفت و برگشت کوتاه در معاملات همسو با تحریک تقاضا از سوی بازارگردان های حقوقی در برخی سهم‌های شاخص ساز بر روی روند مثبت قرار گرفت.

امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۲.۵۸۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۵۰۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با افزایش ۳.۱۱۰ واحدی عدد ۴۰۵ هزار و ۵۱۵ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما با ۱.۳۷۲ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۶۱ هزار واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۱۵.۳۱۲ واحد افزایش، عدد ۲ میلیون و ۸۵۸ هزار واحد را تجربه کرد. در بورس تهران امروز ۹ میلیارد و ۹۱۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۵۳۳ هزار و ۲۴۴ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۸۱ واحد افزایش به رقم ۲۰ هزار و ۸۲۷ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۲ میلیارد و ۹۹۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۹.۵۶۰ میلیارد تومان معامله شد که از این رقم ۱.۲۲۳ میلیارد تومان متعلق به معاملات عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار بدهی فرابورس بود.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران امروز هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۱.۴۷۵ واحد، تاپیکو با ۱.۳۱۰ واحد و فولاد مبارکه با ۱.۰۳۰ واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با ۱۹۰۰ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۵۱۸ واحد و سرمایه گذاری غدیر با ۳۷۹ واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

بازار سهام امروز در آغازی نه چندان دلچسب اگرچه در رفت و برگشتی کوتاه بر روی مدار صعودی قرار گرفت که بار اصلی حرکت شاخص بورس بر روی دوش بازار گردان‌ها و حقوقی‌ها بویژه در سهم‌های شاخص ساز بازار بود.

هر چند که همچنان بازار دومی‌ها برای معامله گران بورسی جذاب‌تر هستند اما ورود محسوس نقدینگی و گردش آن در کف بازار بخوبی مشهود است.

در بازار امروز همچنان گروه پالایشی‌ها خریدار داشتند و معامله گران حقیقی این گروه را در کانون توجه خود قرار داده‌اند.

در عین حال انتظار برای انتشار گزارش‌های عملکردی یکساله شرکت‌ها در آستانه مجامع با سودآوری‌های قابل توجه در کنار سنجش تورم انتظاری بر روی گروه‌هایی همچون غذایی ها و زارعت و حتی فلزات اساسی و غیره باعث شده تا بورس در حال حاضر گزینه پر بازدهی برای سرمایه گذاران کوتاه مدت نگر و میان مدت نگر باشد.

منبع: مهر

ارسال نظر