|
کدخبر: 245393

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بورس کالای چین

تلاش دولت پکن برای کنترل نرخ مواد اولیه، احتمال تضعیف بازار صادراتی محصولات فولادی چین به ایالات متحده آمریکا با بروز تنش میان روسیه و اوکراین و کاهش خوش‌بینی به بهبود تقاضا برای فولاد از سوی چینی‌ها مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر بازار سنگ‌آهن، فولاد و زغال‌سنگ داخلی چین بودند که به قرمزپوشی بورس کالای دالیان در روز جمعه ۲۵ فوریه منجر شدند.

بورس کالای دالیان در روز جمعه قرمزپوش شد؛ دستور دولت پکن مبنی بر کنترل نرخ زغال‌سنگ در بازارهای داخلی چین عامل عقبگرد یکباره نرخ در معاملات آتی این بورس کالایی بود.

برنامه‌ریز دولتی چین محدوده قیمتی قابل قبول برای نوسان نرخ زغال‌سنگ حرارتی معیار (۵۵۰۰ کیلوکالری) در بندر چیندائو چین را ۵۵۰ تا ۵۷۰ یوآن به ازای هر تن برابر ۸۷ تا ۹۰ دلار به ازای هر تن تعیین کرد. این محدوده قیمتی برای نوسان نرخ این محصول در میان و بلند مدت تعیین شده است.

تسریع عقبگرد قیمتی سنگ‌آهن در چین

 بهای سنگ‌آهن در بازار داخلی چین و سنگ‌آهن وارداتی این کشور ظرف یک هفته اخیر در مسیر کاهش قیمت قدم برداشت به‌نحوی که بهای هر تن سنگ‌آهن معیار فروش رفته در بورس کالای دالیان در روز جمعه ۲۵ فوریه با افت ۳.۱ درصدی روزانه به ۶۸۱ یوآن برابر ۱۰۷ دلار و ۸۰ سنت رسید، همچنین در این روز بهای هر تن سنگ‌آهن معیار پلتس (عیار ۶۲ درصد) وارداتی به بنادر شمالی چین با ثبت کاهش ۲.۵ درصدی قیمت نسبت به روز ۲۴ فوریه با نرخ ۱۳۳ دلار و ۴۵ سنت به فروش رفت.

حمله روسیه به اوکراین چه تاثیری بر گندله دارد؟

مدیران Vale روز جمعه گفتند که انتظار می رود حمله روسیه به اوکراین بر قیمت گندله سنگ آهن تاثیر بگذارد، زیرا روسیه و اوکراین در مجموع حدو ۳۰ درصد بازار جهانی گندله آهن را در اختیار دارند. طبق اطلاعات بلومبرگ، شرکت اوکراینی Ferrexpo فعال در زمینه تولید سنگ‌آهن و گندله حدود ۴ درصد از عرضه گندله را در اختیار دارند و این شرکت در حال حاضر با اختلال در عرضه روبرو خواهد شد.

مارچلو اسپینلی، رئیس بخش سنگ آهن واله، روز جمعه در یک تماس تلفنی به تحلیلگران گفت: سوال بزرگ این است که این تنش چقدر ادامه خواهد داشت. پاسخ به این سوال میزان اثرگذاری آن بر بازار سنگ‌آهن را مشخص می‌کند.

فولاد چین قربانی تنش روسیه و اوکراین می‌شود؟

چنگ پنگ، تحلیلگر SinoSteel Futures گفت: نگرانی‌هایی درخصوص تنش اوکراین و روسیه برای فعالان بازار فولاد چین به وجود آمده است. این تنش‌ها می تواند روابط بین چین و ایالات متحده آمریکا را بدتر کند، که این موضوع احتمالا به صادرات محصولات فولادی چین آسیب برساند.

در همین حال، تحلیلگران Huatai Futures در گزارشی اعلام کردند که بهبود مصرف فولاد در چین آهسته و کمتر از انتظارات بازار بوده است و افزودند که خوش‌بینی نسبت به تقاضا از ماه مارس در حال کاهش است.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها