|
کدخبر: 232796

مقاومت در بورس جواب داد

امروز ۲۰ دی ۱۴۰۰ بازار سهام در یک نوسان محدودی دنبال شد که البته شاخص کل بورس با سیر نزولی همراه بود.

بورس مقاومت در بورس جواب داد

معاملات بازار سهام در روز دوشنبه با نوسان محدودی دنبال شد و اگرچه تا حدی بازار مقاومت کرد اما جهت شاخص کل بورس نزولی بود. بدین ترتیب شاخص کل بورس با افت ۴.۱ هزار واحدی (معادل ۰.۳۱ درصد) در نقطه ۱.۳۳۲ میلیون واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۰.۳۱ درصدی (معادل ۱.۰۹ هزار واحدی) در نقطه ۳۵۲.۱ هزار واحد ایستاد. پارس، فملی، فارس، وصندوق و شپنا جزو نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

ارزش کل معاملات بازار سهام ۱۴۴.۸ هزار میلیارد تومان بود، این در حالی بود که ارزش معاملات خُرد سهام ۲.۸۳ هزار میلیارد تومان بود. در دوشنبه این هفتهِ بانک مرکزی (عملیات ریپو یا بازار باز) بالای ۱۴۰ همت انواع اوراق مشارکت مورد داد و ستد قرار گرفت و ۹۸ درصد از کل ارزش معاملات روزانه را به خود اختصاص داد.

کاهش شدت خروجی پول حقیقی ها از بورس و فرابورس

در این روز تراز پول حقیقی ها هم متفاوت بود؛ درحالی که حقیقی ها ۲۸۲.۱ میلیارد تومان را از بازار سهام خارج کردند که ۸۲ میلیارد تومان را به صندوق های با درآمد ثابت وارد کردند.

بیشترین خروجی پول حقیقی ها از بازار برای نماد فملی با ۲۵.۸ میلیارد تومان بود. همچنین شپنا با ۱۷.۹ میلیارد تومان، وگردش با ۹.۹ میلیارد تومان، پالایش با ۹.۱ میلیارد تومان و فولاد با ۹ میلیارد تومان شاهد بیشترین خروجی پول حقیقی ها از بازار سهام بود. بیشترین ورودی پول حقیقی ها هم برای نماد چخزر با ۹ میلیارد تومان بود، این نماد البته شاهد بیشترین نسبت حجم به شناوری با ۲۰.۶ درصد بود. صنایع چوب خزر کاسپین با بازدهی ۵ درصدی معاملات امروز را از سر گذراند.

حقوقی ها نیز بیشترین موقعیت خرید را در نمادهای فملی، وبصادر، ملت، شپنا و شتران و بیشترین موقعیت فروش را در صندوق های سرمایه گذاری دنبال کردند.

فاصله صف های فروش و خرید در بورس و فرابورس کم شد

سرانه معامله حقیقی ها هم به نفع فروشندگان بود؛ بدین ترتیب سرانه خرید حقیقی ها ۱۲ میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی ها ۱۳.۴ میلیون تومان بود.

ارزش صف های خرید هم از ۲۵۴.۳ میلیارد تومان به ۱۸۴.۳ میلیارد تومان رسید. ارزش صف های فروش نیز از ۳۷۱.۵ میلیارد تومان به ۳۶۱.۵ میلیارد تومان رسید. در معاملات امروز تعداد نمادهای دارای صف فروش (۸۳ نماد) یک روند برتری نسبی نسبت به تعداد نمادهای دارای صف خرید (۵۴ نماد) داشت. روند صف های فروش نسبت به صف های خرید با برتری نسبی روبه رو بود اما این وضعیت نسبت به روز قبل با کاهش همراه بود.

کدام سهام در بورس و فرابورس سوددده بودند

بیشترین افزایش قیمت در معاملات امروز بورس برای حتوکا با ۴.۹۴ درصد بود.بیشترین کاهش قیمت در معاملات امروز بورس هم برای ولیز با ۴.۹۹ درصد بود. بیشترین حجم معاملات امروز بورس برای نمادهای خودرویی (خودرو، خساپا، خگستر و خگستر) و دو نماد بانکی (وبملت، و وتجارت) بود. بیشترین کاهش ارزش بازار هم برای نمادهای پارس، فملی، فارس، وصندوق و شپنا بود. برترین گروه های صنعت در معاملات امروز بورس برای گروه های خودرو، فلزات اساسی، شیمیایی، فرآورده نفتی و بانک ها بود.

همچنین بیشترین بازدهی در معاملات امروز فرابورس برای نماد زنگان با ۴.۵۶ درصد بود. بیشترین کاهش قیمت هم در معاملات امروز فرابورس برای نماد کلر با ۴.۹۷ درصد بود. بیشترین حجم معاملات امروز فرابورس هم برای نمادهای اوراق مرابحه و اسناد خزانه اسلامی بود. بیشترین کاهش ارزش بازار هم برای نمادهای زاگرس، آریا، غصینو، سمگا و دماوند بود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر