|
کدخبر: 219814

مهمترین ابهام بازار سرمایه / خبرهای خوب خودرویی در راه است

شاخص کل بورس در میانه بازار امروز برای دومین بار در این هفته کانال ۱٫۴ میلیون واحدی را از دست داد.

این شاخص در حال حاضر با بیش از ۸۳۰۰ واحد ریزش در محدوده یک میلیون و ۳۹۶ هزار واحد قرار گرفته است. شاخص کل و هم‌وزن به ترتیب حدود ۰٫۶۱ و ۰٫۴۷ درصد افت دارند.

امروز قرار است در ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تصمیم‌گیری شود. بازار سهام برای بهبود وضعیت به آزاسازی قیمت خودرو نیاز دارد. حال باید دید تا پایان امروز چه نتیجه‌ای از این جلسه منتشر خواهد شد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام گفت: بازار در ابهامات کلی قرار دارد که از طرف دولت به بورس تحمیل می‌شود. قیمت‌گذاری خودرو یکی از مهمترین ابهامات حال حاضر است که بازار سهام را منتظر گذاشته.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بانک مرکزی یک نرخ مشخص برای سود بانکی تصویب نمی‌کند و این نرخ همچنان در حال رشد است. این موضوع نه تنها بورس که سایر بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس عنوان کرد: دولت بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ملزم به خرید اوراق دولتی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا بانکی‌ها به دلیل کمبود نقدینگی در زمان رشد یک سهم به عرضه آن ادامه دهند. برای مثال چند روز پیش که وبملت رشد داشت، حقوقی‌های بانکی به عرضه این سهم ادامه دادند و این موضوع رشد این سهم را در کوتاه‌مدت متوقف کرد.

دولت از سیاست‌های پوپولیستی دست بردارد

حق‌شناس در خصوص تصمیمات جلسه ستاد تنظیم بازار پیرامون قیمت خودرو، گفت: چنانچه این تصمیم در خصوص افزایش نرخ باشد که این موضوع هر ۶ ماه یکبار اتفاق می افتاد و داستان جدیدی نیست. با این وجود در واکنش به همین افزایش هم بازار حرکت کوچکی خواهد داشت.

وی ادامه داد: آنچه بازار سهام به آن نیاز مبرم دارد آزادسازی قیمت‌هاست، گروه خودرو زمینه بسیار خوبی برای ایجاد رشد قوی در کل بازار را دارد. حال صنعت خودرو خوب نیست و دولت باید در این خصوص دست از سیاست‌های پوپولیستی بردارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر بی‌اعتمادی در بازار موج می‌زند. در حالی که رئیسی قول داده بود بورس را به قلک خود تبدیل نکند این کار را کرد و برای تامین مالی از آن استفاده می‌کند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها