|
کدخبر: 214642

اعتماد به بورس بازگشته است؟

بازار سرمایه هفته سوم آبان ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۴۲هزار واحدی شاخص کل آغاز کرد؛ این اتفاق در حالی رخ داد که در روز جاری، تابلوی بورس تهران یکدست سبزپوش شد. در این شرایط بسیاری معتقدند، به دلیل افت هیجانی بازار در هفته گذشته، بازار به چنین بازگشت کوتاه مدتی نیاز داشت.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه با یادآوری افت هیجانی بازار در هفته گذشته گفت: «از شنبه هفته گذشته که بازار دچار افت هیجانی شد، انتظار چنین بازگشتی را داشتیم و می‌دانستیم چنین افتی دوام نخواهد آورد.»

سوری ادامه داد: با توجه به جو غالب در بازار، شرکت‌ها از نظر تولید و فروش در وضعیت خوبی قرار دارند. اما اعتماد سهامداران به بازار سرمایه، در وضعیت خوبی نیست. در روزهای اخیر اظهارنظرهایی از مسئولین و دولتمردان شنیده شد، که امید را به بازار برگرداند و  نشان داد دولت قصد حمایت از بازار سرمایه را دارد و نگاهش به بازار سرمایه صرفا تامین مالی نیست.

بازار هم با توجه به ارزندگی موجود و تهدید نبودن دولت برای بورس، با استقبال سهامداران رو‌به‌رو شد. نکته‌ای قابل توجه اعتمادی است که مردم مجددا به مسئولین پیدا کردند که بسیار کوتاه‌مدت و شکننده است و اگر در ادامه با اقدامات عملی همراه نباشد، مجددا به بازار سرمایه آسیب می‌رساند. به‌طورکلی، ترس عمده بازار این است که دولت، کسری بودجه خود را با دخالت در بازار سرمایه جبران کند.

این کارشناس بازار سرمایه با مد نظر قرار دادن حضور یا غایب بودن دولت در بازار، چشم اندازی از بورس ارائه کرده و گفت: «چشم انداز بازار بدون حضور دولت، بسیار مثبت است و تولید و فروش شرک‌ ها به سطوح قیمتی مناسبی خواهد رسید. اما چشم‌انداز بازار با حضور دولت بستگی به رفتار دولت در ادامه دارد.

اگر دولت دست به فروش‌های گسترده در بازار بزند، برای اوراق تامین مالی جذابیت ایجاد کند، نرخ بهره و هزینه‌های شرکت‌ها را بالا ببرد، می‌تواند بازار را با تهدید روبه‌رو کند و به‌طور کلی عمده تهدیدهای بازار از جانب دولت است.»

در ادامه، مهدی سوری در خصوص نحوه عملکرد عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار تهران گفت: «اینکه ما انتطار داشته باشیم، شخصی به محض اینکه از راه می‌رسد، یک سری اقدامات انجام دهد این انتظار، اشتباه است.

بطورکلی مدیریت، هر چه نگاه برنامه‌ریز و بلندمدت داشته باشد، عملکرد مناسب‌تری خواهد داشت. یکی از مشکلاتی که ما با دولت‌ها داریم و دولت‌ها را با کسری بودجه مواجه می‌کند، همین نگاهی است که مردم به دولت‌ها دارند. اغلب مردم انتظار دارند دولت جدید، سریعا اقداماتی انجام دهد و دولت نیز به دلیل انتظارات مردم، اقدام به یک سری فعالیت‌های هزینه‌زا می‌کنند و مشکلات اقتصادی را بیشتر می‌کنند.»

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر