|
کدخبر: 213867

برای دریافت کد بورسی چه مراحلی باید طی شود؟

می‌دانید که در سال‌های اخیر بحث خرید سهام و بورس به شدت داغ شده و نیاز است که افراد برای دریافت کد بورسی به جهت انجام فعالیت در کارگزاری اقدام نمایند. اما این که کد بورسی چیست و برای ثبت نام در کارگزاری چه باید کرد، موضوعی است که در این مطلب ما به آن خواهیم پرداخت و روشی را به شما آموزش خواهیم داد که می‌توانید برای دریافت کد بورسی آنلاین از این شیوه استفاده نمایید.

 

کد بورسی چیست؟

در حال حاضر به جهت آن که بسیاری از خدمات دولتی و عمومی الکترونیکی شده است لازم است در هر ارگان و یا فعالیتی دولتی، شما یک شناسه کاربری داشته باشید تا به طور اخص برای شما تعریف شده باشد، بنابراین برای ورود به بورس و انجام فعالیت در این زمینه نیز شما نیاز به چنین شناسه‌ای دارید که به کد بورسی معروف است. در واقع کد بورسی شناسه‌ای است که افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند از آن استفاده نمایند و از این طریق تشخیص آن‌ها توسط سازمان بورس اوراق بهادار ممکن می‌شود. لازم به ذکر است از آن جا که کد بورسی تنها یک بار برای هر فرد صادر می‌شود بنابراین باید در دریافت و حفظ آن دقت لازم را به عمل آورد. همچنین کد بورسی از سه حرف اول نام خانوادگی فرد به همراه ۵ شماره که به صورت تصادفی انتخاب می‌شود، تشکیل می‌گردد.

کد بورسی را به چه شیوه‌ای می‌توان به دست آورد؟

در حال حاضر از دو روش حضوری و آنلاین می‌توان برای دریافت کد بورسی اقدام کرد.

در روش حضوری می‌توانید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه نمایید و برای دریافت کد بورسی درخواست دهید. در این شیوه با ثبت نام در کارگزاری مسئولان مربوطه اطلاعات دریافتی را به شرکت بورس ارائه کرده و پس از انجام مراحل اداری، حدودا طی مدت 2 روز، کد بورسی از طرف شرکت بورس برای فرد صادر می‌شود.

در روش اینترنتی نیز می‌توان بدون نیاز به مراجعه به کارگزاری این عملیات را به صورت آنلاین انجام داده و کد بورسی را به راحتی دریافت نمود. در حال حاضر برخی از کارگزاری‌ها از این روش برای ارائه کد بورسی اقدام می‌کنند و لازم است تا فرد به سایت یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کرده، اطلاعات خود مانند اطلاعات هویتی، مدارک تحصیلی و همچنین یک شماره حساب بانکی را وارد نماید تا پس از مدتی بتواند کد بورسی آنلاین را دریافت نماید.

اما یک روش غیر حضوری و کدگیری در محل برای دریافت کد بورسی نیز وجود دارد که در این روش نماینده‌ای طرف کارگزاری مور نظر به محل شما اعزام می‌شود و پس از دریافت اطلاعات و احراز هویت، کد بورسی برای شما در نظر گرفته می‌شود.

مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت نیز از دیگر راه‌های دریافت کد بورسی است و شرایط ارائه آن به افراد در این دفاتر مهیا شده است که البته پس از دریافت اطلاعات لازم، کد بورسی پس از انجام مراحل اداری صادر می‌گردد.

اما علاوه بر همه مواردی که در بالا ذکر کردیم لازم است شما پیش از اقدام به دریافت کد بورسی در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت شده باشید. در این زمان با در دست داشتن کد پیگیری ده رقمی می‌توانید اقدام به دریافت کد بورسی آنلاین کرده و یا به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کرده و پس از ثبت نام در کارگزاری مورد نظر اجازه دهید مسئولان کارگزاری عملیات گرفتن کد بورسی را برای شما انجام دهند.

برای دریافت کد بورسی به چه مدارکی نیاز است؟

پیشتر اشاره کردیم که هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند با ارائه مدارکی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد کد بورسی دریافت کرده و اقدام به معاملات بورس و فرابورس نماید.

هر فرد حقیقی نیاز است مدارک زیر را برای این امر ارائه نماید.

  • اصل و کپی شناسنامه از صفحه اول و صفحاتی که دارای توضیحات است.
  • اصل و کپی پشت و روی کارت ملی
  • ارائه یک شماره حساب بانکی شامل شماره حساب، شماره شبا و ..
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی
  • تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین
  • تکمیل فرم قرارداد انجام معاملات اینترنتی

جهت دریافت کد بورسی برای افراد حقوقی مانند (شرکت ها، موسسات، سازمان‌ها) نیز لازم است مدارک زیر ارائه گردد.

  • اصل و کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت و ..
  • اصل و کپی روزنامه رسمی
  • آگهی کلیه تغییرات
  • اصل و کپی اساسنامه
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • تکمیل فرم تعهدنامه
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی
  • تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین
  • نامه درخواست دریافت کد بورسی خطاب به کارگزاری
  • معرفی نماینده جهت دریافت کد بورسی و انجام معاملات آنلاین

شاید این پرسش برای خوانندگان این مطلب ایجاد شود که آیا برای انجام معاملات در چند کارگزاری مختلف لازم است چند کد بورسی داشته باشیم؟ خیر این گونه نیست از آن جا که کد بورسی یک شناسه ایجاد شده مرتبط با اطلاعات هویت فردی شماست، بنابراین تنها یک مورد کد بورسی کفایت می‌کند تا شما بتوانید با ثبت نام در کارگزاری‌های مختلف به فعالیت‌های بورسی بپردازید.

درباره سایت نظارت

شاید تاکنون بارها به انجام فعالیت‌های بورسی و معاملات در این زمینه فکر کرده باشید اما از راه‌های انجام آن و صفر تا صد مراحلی که لازم است طی نمایید بی اطلاع باشید. برای این که شما هم بتوانید با استفاده از دریافت کد بورسی وارد بازار معاملات بورس شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم در درجه اول اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست آورده و بی‌گدار به آب نزنید. سامانه نظارت و تحلیل بورس ایران به آدرس الکترونیکی https://nezarat.com/ ، یک مرجعه کامل در خصوص آموزش بورس و تحلیل بازارهای مالی به شمار می‌آید که به شما کمک می‌کند انتخاب‌ درستی در خصوص سرمایه‌گذاری های مختلف داشته باشید.

تلاش این مجموعه بر این است که بتواند مشتریان و کاربران را با صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاران بورس و شرکت‌های سبدگردان و ... آشنا کرده و ضمن آموزش‌های لازم در خصوص  ثبت نام در کارگزاری، احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی آنلاین و .. به آن‌ها کمک نماید، بدون ترس از ضرر مالی در این راستا قدم بردارند. از آن جا که پشتیبانی کامل، سرعت و دقت در انجام امور مختلف، یکی از ویژگی‌های سامانه نظارت به شمار می‌آید، بنابراین می‌توانید با اعتماد کامل بر این مجموعه به پاسخ تمامی سوالات خود رسیده و ابهامات ذهنی‌تان را برطرف نمایید و با خیالی آسوده اقدام به فعالیت در حوزه‌های بورس و فرابورس و ... نمایید.

منبع : سامانه نظارت | دریافت کد بورسی فوری و آسان

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها