|
کدخبر: 199244

برای سهام فرد فوت شده چه اتفاقی می‌افتد؟

وراث بعد از دریافت گواهی انحصار وراثت به سپرده گذاری مرکزی رجوع می‌کنند و تا میزان سهمی که فرد متوفی دارد بین آن‌ها تقسیم شود، البته این امکان نیز وجود دارد که یکی از وراث به وکالت از بقیه سهامداران اقدام به خریدو فروش سهم کند.

بورس برای سهام فرد فوت شده چه اتفاقی می‌افتد؟
 مرتضی شهیدی حقوقدان بورسی در پاسخ به این پرسش که با نظر به اینکه تعداد فوت‌ها در اثر ابتلا به کرونا زیاد شده است بعد از فوت، برای سهام فرد متوفی چه اتفاقی می‌افتد؟ بیان کرد: به علت اینکه سهام نیز مانند خودرو و مسکن یک نوع دارایی محسوب می‌شود، همان اتفاقی که بعد از مرگ برای سایر دارایی‌ها می‌افتد برای بورس نیز رخ می‌دهد.
 
این کارشناس حقوقی در رابطه با انحصار وراثت گفت: بعد از فوت فرد وراث برای دریافت دارایی‌های فرد فوتی باید انحصار وراثت کنند در رابطه با سهام نیز این امر برقرار است. یعنی تک تک وراث به دادگاه می‌روند و در خواست انحصار وراثت می‌کنند، به عبارت دیگر افراد از انحصار وراثت دنبال تعیین کردن میزان دارایی فرد متوفی هستند و از این تعیین دارایی می‌خواهند بدانندبه هر وراث چه مقدر ارث می‌رسد.
 
شهیدی عنوان کرد: برای دریافت سهام‌های فرد فوتی قبل از مراجع به کارگزاری و سپس سپرده گذاری مرکزی وراث باید به گرفتن گواهی انحصار وراثت اقدام کنند. بعد از دریافت گواهی انحصار وراثت وراث به کارگزاری و سپس سپرده گذاری مرکزی مراجعه می‌کنند.
 
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: وراث بعد از دریافت گواهی انحصار وراثت به سپرده گذاری مرکزی رجوع می‌کنند و تا میزان سهمی که فرد متوفی دارد بین آن‌ها تقسیم شود، البته این امکان نیز وجود دارد که یکی از وراث به وکالت از بقیه سهامداران اقدام به خریدو فروش سهم کند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که اگر یکی از وراث کد بورسی نداشته باشد برای دریافت سهم باید چه کاری بکند؟ بیان کرد: باید برای آن وراث که کد بورسی ندارد کد ایجاد کنند، حال اگر وراث پول نقدبه جای سهم بخواهند، می‌توانند به یک نفر وکالت بدهند و آن یک نفر سهام‌ها را می‌فروشد بعد پول را به وراث می‌دهد. گارگزاری مانند سایر معاملات برای این امر هم تا دو روز کاری فرصت دارد.
 
این کارشناس حقوقی به این پرسش که اگر فرد متوفی قبل از فوت خود مرتکب جرم بورسی شده باشد اگر این جرم خسارت مالی باشد بعد از مرگش از مبلغ سهام اش کم می‌شود؟ بیان کرد: اگر فردی جرمی مرتکب شده باشد ممکن است به دو سال حبس یا جریمه نقدی محکوم شود، چون مجازات منوط به وجود شخص است، بنابراین بعد از فوت فرد نیز جریمه نقدی و حبس منتفی می‌شود، بنابراین جریمه بدهی نیست که بگوییم به وراث منتقل می‌شود بلکه با فوت فرد از بین می‌رود.
 
وی در پایان گفت: سهامدار در وهله اول گواهی انحصار وراثت را از دادگاه می‌گیرد و بعد به کارگزاری مراجعه می‌کنند و در مرحله بعد کارگزاری درخواست را به سپرده گذاری ارجاع می‌دهد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر