|
کدخبر: 209253

آموزش تابلو خوانی بورس و بازارخوانی چه اهمیتی دارد؟

آموزش تابلو خوانی بورس مبحث بیار مهمی است که امروز در این مقاله و در وب سایت پارسیان بورس می خواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم. دیگر وقت آن رسیده است که شما هم شغل سخت خود را کنار بگذارید و یا حتی در کنار شغل اصلی خود، شغلی دیگر ولی با درآمدی بیشتر داشته باشید. اما این مورد چگونه امکان پذیر است؟ شما به سادگی و با گذراندن یک دوره آموزشی، می توانید در بازار بورس اوراق بهادار تهران فعالیت داشته باشید و در واقع به یک سرمایه گذار و معامله گر حرفه ای تبدیل شوید.

درآمد زایی در هر شغلی، نیاز به داشتن تخصص آن است؛ حال ابن مورد درباره بازار بورس هم صدق می کند. برخی از افراد بر این باورند که با داشتن یک کد بورسی، می توانند به یک فرد موفق و فعال در این بازار تبدیل شوند؛ اما این باور نه تنها اشتباه است بلکه می تواند، باعث از بین رفتن سرمایه شما هم بشود. امروزه دوره های آموزشی بسیار زیادی برگذار می شوند که هر کدام از آن ها، سر فصل هایی را برای آموزش بورس ایران پوشش می دهند.

حال به جرات می توان گفت دوره ای که در آن آموزش تابلو خوانی بورس پوشش داده نشود، اصلا نمی تواند خروجی و کاربردی را برای شما داشته باشد. اما اصلا تابلو خوانی بورس چیست و به چه معناست؟ در ادامه این مقاله همراه آکادمی پارسیان بورس باشید تا به طور کامل از ماهیت این موضوع مطلع شوید.

تابلو بورس چیست و چه اطلاعاتی را به ما می دهد؟

تابلو-بورس

قطعا شما هم می خواهید تا در این مقاله با پارامتر های مهم آموزش تابلو خوانی بورس آشنا شوید؛ ما هم دقیقا چنین هدفی را داریم ولی قبل از آن، اجازه دهید تا بدانیم که اصلا تابلو بورس چیست و چه اطلاعاتی را به ما می دهد؟ به جرات می توانم بگویم این روز ها کسانی در بازار بورس فعال هستند که حتی نمی دانند تابلو بورس چیست؛ این دسته از افراد بدون هیچ شکی با ضرر رو به رو می شوند و اگر سودی را هم کسب و کنند، کاملا موقتی است.

همین الان در مرورگر گوشی و یا کامپیوتر خود آدرس tsetmc.com را سرچ کنید؛ با چه محیطی رو به رو می شوید؛ بله درست متوجه شدید؛ صفحه ای که در حال مشاهده آن هستید مانند یک تابلو با انبوهی از اطلاعات است. حال این دانستن این اطلاعات چه فایده ای را برای فعالان حاضر در بورس دارد؟ به طور کلی همان طور که می دانید شرکت های صنایع مختلف نظیر خودرو، پتروشیمی و سیمان در بازار بورس سهام خود را برای خرید فروش در دسترس گذاشته اند؛ حال این بازار ها سهامشان هر کدام دارای اطاعاتی در طول روز هستند.

تجزیه و تحلیل این اطلاعات قبل از خرید فروش سهام سهم مورد نظر، امری الزامی است و برای تحلیل اطلاعات داده شده، شما نیاز به گذراندن دوره آموزش تابلو خوانی بورس دارید. آکادمی پارسیان بورس در دوره آموزش بورسی که برگذار می کند، در کنار تحلیل بنیادی و همچنین تحلیل تکنیکل، به طور کامل آموزش بورس را مورد هدف قرار می دهد. به شما پیشنهاد می کنیم که اگر قصد انجام فعالیتی حرفه ای را در بورس ایران دارید، این دوره را از دست ندهید.

فراگیری آموزش تابلو خوانی چه اهمیتی دارد؟

در بخش قبلی دانستید که تابلو بورس چیست و چه کاربردی برای فعالان این بازار دارد؛ حال چه اهمیتی دارد که ما آموزش تابلو خوانی بورس را بلد باشیم یا نباشیم؟ بیایید تا در ادامه با ذکر یک مثال، اهمیت این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. به طور مثال سهمی را در نظر بگرید که قیمت آن رو به افزایش است و در مقابل، تغییر یکباره حجم معاملات و پارامتر های دیگر، چیز دیگری را می گویند؛ حال اگر دانش تابلو خوانی را در آن لحظه نداشته باشید، مطمئن باشید که با ضرر رو به رو می شوید.

درست است که تحلیل بنیادی و تکنیکال دو عضو جدا ناپذیر بازار های مالی هستند؛ اما برای فعالیت در بازار بورس، شما باید از دانش تابلو خوانی هم نیز در کنار این دو روش تحلیل استفاده کنید. متاسفانه بسیاری از فعالان حاضر در بورس که فعالیت خود را بدون هیچ دانش و به تازگی شروع کرده اند، تنها چیزی که از این بازار می دانند خرید و فروش است. این دانش کم می تواند آسیب زیادی را به سرمایه چنین افرادی وارد کند.

از طرفی دیگر فراگیری آموزش تابلو خوانی بورس آنقدر ها هم که فعالان تازه وارد فکر می کنند سخت نیست و می تواند هر کسی، آن را یاد بگیرد. در ادامه برای آشنا شدن با پارامتر هایی مهم از این تابلو، همراه ما باشید.

تعدادی از مهم ترین فاکتور های تابلو بورس

حال دیگر به طور کامل می دانید که فراگیری آموزش تابلو خوانی بورس، می تواند چه مزیتی را برای شما و درآمد زایی در این بازار داشته باشد؛ اما این تابلو شلوغ و در نگاه اول دشوار، چه پارامتر هایی را شامل می شود و چه اطلاعاتی را به ما می دهد؟ در ادامه قصد داریم به تعدادی از فاکتور های مهم درون تابلو بورس بپردازیم که هر معامله گری در این بازار، باید از ماهیت و چیستی آن ها مطلع باشد، در ادامه همراه ما باشید.

تابلو-خوانی

حجم معاملات

اولین فاکتوری که در تابلو بورس شما باید از وجود و ماهیت آن مطلع باشید، حجم معاملات است. همان طور که می دانید سهام در بورس قابل معامله هستند؛ حال عددی که در برابر این فاکتور درون تابلو بورس می بینید، بیانگر تعداد و حجم معاملات آن سهم است. البته دقت داشته باشید که این معیار در تابلو بورس، می تواند بر اساس بازه های زمانی مختلف نظیر روزانه، هفتگی و ماهانه نشان داده شود. به فاکتور مهم در آموزش تابلو خوانی بورس بیشتر پرداخته می شود.

تعداد معاملات

به تابلو هر نماد در بورس تهران که مراجعه کنید، با معیار تعداد معاملات رو به رو خواهید شد. به معنایی ساده، این فاکتور نشان می دهد که آن نماد در طول ۲۴ساعت چه دفعاتی معامله شده است. به طور مثال اگر نمادی در بورس دارای 5 هزار تعداد معاملات باشد، به این معنا است که در آن روز، 5 هزار مرتبه توسط کاربران مختلف بورس معامله شده است. دقت داشته باشید که یک معامله گر می تواند، به طور مثال دو مرتبه در روز، یک نماد را معامله کند؛ لذا نمی توان گفت این فاکتور برای تابلو خوانی کافی است.

حجم مبنا

سومین فاکتور مهم که در هر آموزش تابلو خوانی مورد بررسی قرار می گیرد، حجم مبنا می گویند. حجم مبنا به حداقل از تعداد سهمی گفته می شود که برای رشد و افت قیمت باید مورد معامله قرار بگیرد. به این موضوع دقت زیادی داشته باشید که هر کدام از این فاکتور های درون تابلو بورس، بنا بر هدفی مستقل از هم به وجود آمده اند. به طور مثال فاکتور حجم مبنا درون تابلو، به دلیل کنترل نوسان قیمت سهام در سال ۱۳۸۲ به وجود آمد و به تابلو بورس اضافه شد.

سهام شناور

سهام شناور در تابلو بورس هر نمادف به میزان سهامی اشاره دارد که در اختیار معامله گران و به نوعی مردم است. دقت داشته باشید که هر میزان سهام شناور یک نماد بیشتر باشد، یعنی عرضه و تقاضا آن نماد با قیمت منصفانه و واقعی تری تعیین شده است. در واقع در این نماد، فعالیت های حقوقی نظیر سفته کمتر اتفاق افتاده است.

میانگین حجم

دیگر فاکتور مهمی که در آموزش تابلو خوانی باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد، میانگین حجم می باشد. بازه زمانی که فاکتور ماهیانه است؛ به طور که بیانگر تعداد معاملات سهم مورد نظر در یک ماه گذشته است. اگر می خواهید به عنوان یک معامله گر حرفه ای در بورس فعالیت داشته باشید، دانستن این پارامتر می تواند کمک زیادی به شما کند.

نسبت P/E

یکی دیگر از مهم ترین فاکتور های موجود برای تابلو خوانی حرفه ای بورس، نسبت P/E می باشد. نسبت P/E دارای فرمول خاص خود می باشد. این نسبت از تقسیم قیمت فعلی یک سهم بر سود آن سهم به وجود می آید. بسیاری از تحلیل گران بنیادی در بورس ایران، از این نماد برای پیشبینی قیمتی یک سهم استفاده می کنند. همچنین با استفاده از نسبت P/E می توان ارزش آینده یک سهم را بدست آورد.

سخن نهایی درباره آموزش تابلو خوانی

همان طور که گفتیم هر کار و فعالیت در هر حرفه ای، نیاز به فراگیری دانش و تخصص آن است؛ لذا اگر می خواهید در بورس ایران فعالیت داشته باشید، فراگیری دانش و آموزش تابلو خوانی می تواند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. اصلا اهمیت این موضوع را دست کم نگیرید و قبل از هر معامله از در بورس ایران، به تابلو خوانی مسلط شده باشید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها