|
کدخبر: 191510

بازار رمزارز به نفع بورس کنار کشید

کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت جدید با مجلس از نظر جناح سیاسی همگرا‌تر است در نتیجه ریسک سیاست داخلی احتمالا کمتر خواهد بود و این برای بازار سرمایه خوب است.

بورس بازار رمزارز به نفع بورس کنار کشید

پیمان حدادی در خصوص وضعیت بازار بورس و اوراق بهادر در مدت اخیر گفت: از ابتدای سال بازار سرمایه حال و روز خوبی نداشت و چند عامل باعث روند نزولی بازار شده بود یکی از این موارد بحث مذاکرات هسته‌ای بود که فعالان بازار سرمایه در معاملات خود تعلل داشتند و و در انتظار بودند تا ببینند نتیجه مذاکرات هسته‌ای در وین چه می‌شود باتوجه به اینکه مذاکرات طولانی شد فعالان بازار سرمایه این ابهام را کنار گذاشتند.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: موردی که در فروردین و اردیبهشت امسال بازار را تحت تأثیر خود قرار داد این بود که اگر مذاکرات به سرانجام برسد احتمالا قیمت ارز نزولی می‌شود و با کاهش قیمت ارز احتمالا بازار سرمایه همچنان روند نزولی چند ماه اخیر خود را ادامه می‌دهد؛ زمانی که این ابهام از میان رفت و کمتر کسی در رابطه با دلار ۲۰ هزار تومانی و یا کمتر صحبت می‌کرد (موضوعی که خیلی از مسئولان دولت قبل به آن اشاره می‌کردند) تا حدود زیادی احتمال کاهش قیمت ارز از بازار سرمایه برداشته شد.

وی بیان کرد: از اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه هدایت خیلی از سرمایه‌ها به سمت رمزارز‌ها متوقف شد و مردم متوجه شدند که برخی از صرافی‌های فعال در این زمینه غیر مجاز هستند و این امکان وجود دارد که افراد به اصل پول خود نرسند لذا هدایت سرمایه به بازار رمزارز‌ها که یکی از رقیب‌های جدی بازار سرمایه در ابتدای سال بود متوقف شد و سرمایه‌ها به سمت بازار سهام که نسبت به دیگر بازار‌ها ارزان‌تر بود کشیده شد.

حدادی در ادامه گفت: ریزش‌های بازار رمزارز‌ها نیز در مدت اخیر نیز در هدایت سرمایه‌ها به سمت بازار سهام موثر بوده است و باعث شد بازار رمزارز‌ها به نفع بازار سهام کنار رود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: رئیس جمهور فعلی در زمان انتخابات عمدتا در به بازار بورس و سرمایه بیشتر صحبت می‌کردند و با مشخص شدن دولت جدید بازار به این قضیه خوشبین شد.

وی افزود: دولت جدید با مجلس از نظر جناح سیاسی همگرا‌تر است در نتیجه ریسک سیاست داخلی احتمالا کمتر خواهد بود و این برای بازار سرمایه خوب است.

حدادی یکی دیگر از عومل سبزپوشی شاخص را بحث برگزاری مجامع و تقسیم نسبتاً خوب سود نقدی دانست و گفت: گزارشات تولید و فروش یک ماه گذشته که در بازار مخابره شد و صورت‌های مالی در سه ماه اول ۱۴۰۰ و پایداری قیمت‌های جهانی از نظر بنیادی به بازار سرمایه کمک کرد تا از خرداد ماه روند بازار سرمایه تغییر کند و زمانی که شاخص به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید از نظر تکنیکالی مشخص شد که روند منفی چند ماهه تمام شده است و با شکستن مقاومت‌های مهم سرمایه گذاران به این نتیجه رسیدند که بازار روند صعودی پیدا کرده است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مواردی که می‌تواند به روند صعودی شاخص کمک کند متأسفانه بحث نرخ تورم است که این روند صعودی است و مهم‌ترین عامل صعودی نرخ تورم بحث تفهیم بودجه دولت است در نتیجه سوال بسیار مهمی که درحال حاضر برای فعالان بازار سرمایه ایجاد شده این است که کسری بودجه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان چطور جبران می‌شود؛ چرا که اگر این کسری بودجه پولی تامین شود جز افزایش تورم نتیجه‌ای نخواهد داشت و افزایش تورم قاعدتاً باعث افزایش قیمت همه کالا‌ها از جمله سهام می‌شود.

وی افزود: یک مورد دیگر اینکه تیم اقتصادی جدید دولت آیا کنترل تورم را در دستور کار قرار می‌دهد یا اینکه بر روی رشد اقتصادی تمرکز خواهد کرد و در حال حاضر سر این مسئله ابهام وجود دارد که با مشخص شدن کابینه این ابهام برطرف خواهد شد.

حدادی تاکید کرد: بحث مذاکرات هسته‌ای همچنین بر روند بازار سرمایه اثرگذار است که این مذاکرات آیا انجام می‌شود یا خیر و در چه زمانی به نتیجه خواهد رسید. اینکه چه زمانی به نتیجه می‌رسد مهم است اگر در آن زمان نیز نرخ دلار محدوده ۲۵ هزار تومان فعلی است یا بالاتر که این روند اثر‌های متفاوتی بر بازار سهام خواهد داشت، ولی قاعدتاً به سرانجام رسیدن مذاکرات هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: موضوع دیگر این است که شرکت‌ها در ادامه فعالیت و تولید و فروش چطور خواهند بود به نظر می‌رسد در فصل تابستان نیز هماهنگ فصل بهار تولید و فروش شرکت‌ها خوب باشد.

وی افزود: یک موضوع دیگر نیز بحث تأثیر بازار‌های رقیب بر بازار سرمایه است وچه اتفاقاتی در بازار خودرو، مسکن، ارز می‌افتد؛ آیا اتفاقاتی که در این بازار‌ها رخ می‌دهد می‌تواند پول را به سمت آن بازار‌ها هدایت کند یا خیر، چون بخشی از استقبال مردم از بازار سرمایه به این مربوط می‌شود که بازار‌های رقیب در چه شرایطی قرار دارند که باتوجه به شرایط بازار‌های رقیب بازار سهام تا پایان سال می‌تواند جذب سرمایه خوبی داشته باشد.

حدادی گفت: تیم جدید سازمان بورس در چند ماه گذشته به صورت بنیادی و کاربردی در حال اصلاحاتی بر ساختار بورس هستند به طور مثال توسعه انواع صندوق‌ها بحث گزارش‌های شرکت هادر زمینه پیش بینی سود خیلی به تداوم سبزپوشی بازار سرمایه کمک می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد تا پایان سال بازار سرمایه نسبت به دیگر بازار‌های مالی بازدهی بیشتری داشته باشد.

 

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها