|
کدخبر: 191497

پیش بینی جذاب از بورس امروز (۱۴۰۰/۰۵/۱۹)

برآورد فعالان و تحلیلگران بورس از روند معاملات روز سه شنبه، اجماع بر سر صعود ادامه شاخص است.

شاخص کل بورس در روز دوشنبه رشد بیش از یک درصد را تجربه کرد. این در حالی بود در همین روز شاخص کل هم وزن نیز بیش از یک درصد افزایش را به ثبت رساند. معاملات روز دوشنبه اگرچه باز هم شاهد خروجی پول حقیقی ها بود اما به دلیل تقویت تقاضا و فعال شدن خریداران در نمادهای ریالی تورمی و سهم های کوچک بازار شاهد تداوم موتور تقاضا و افزایش شاخص بود.

در این روز خریداران در بیشتر نمادها فعال حاضر شدند و به مثابه دو روز گذشته برخلاف هفته های قبل با اقبال به سمت سهام های ریالی تورمی همراه شد. با روی کارآمدن دولت ابراهیم رییسی که البته با معرفی وزرا و تایید آن از سوی مجلس تا پایان مرداد نهایی میشود، بورس بازان نسبت به سهام های ریالی توفیق پیدا کرده اند. بسیاری امیدوارنه سیاست های ابراهیم رییسی در زمینه حکمرانی اقتصادی را پی می گیرند و این در حالی است که به نظر نگاه فعلی بازار، بسیار خوش بینانه باشد و باید منتظر ماند که سیاست‌گذاران در نهایت کدام رویکردها را همسو با منطق اقتصادی در دستورکار قرار میدهند.

با این وصف شاخص بورس به تاثیر از تقاضای شکل گرفته در بسیاری از سهام بدون توجه به جریان پول روز روبه رشدی را تجربه کرد. ارزیابی از وضعیت کنونی نشان میدهد بازار ممکن است تا پایان هفته با همین فرمان روبه جلو رود و در مدار مثبت حرکت کند.

با تداوم مسیر صعودی شاخص، به زودی عدد شاخص از نیمه کانال ۱.۴  میلیون واحد هم می گذرد و در صورت تداوم همین مسیر بازار در معاملات روز سه شنبه، شاخص میتواند از نیمه کانال ۱.۴ میلیون واحد هم بگذرد.

فضای کلی بازار در شرایط فعلی به دلیل خوش بینی های حاکم بر بازار و دورنمای مبهم از آینده سایر بازارهای رقیب و موازی، با اقبال مواجه شده است. البته با قیمت های کنونی سهم ها، قطعا مولفه جذابیت قیمت ها توانسته بخشی از خریداران را برای قرارگرفتن در موقعیت های خرید مجاب کند. هر چند که بخشی از خریداران به دلیل عدم تغییر عملی شرایط اقتصاد ایران و معادلات سیاست خارجه مُردداند و منتظر اتفاقات و رخدادها مانده اند.

اقبال بخشی از خریداران توجه ناظران را به خود جلب کرده و البته شاخصه های بازار هم حکایت از توفیق بورس بازان دارد. در معاملات روز سه شنبه به مثابه دو روز قبل، صف های خرید از صف های فروش پیشی گرفتند و در مختصات فعلی به نظر میرسد بازار یک روز مانده به پایان کاری هفته، دوباره صعودی شود.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نشان میدهد پاسخگویان روی صعودی شاخص شاخص یا در مدار مثبت قرار گرفتن شاخص موافقند.البته برخی هم مدعی شدند بازار ممکن است با صعود شاخص همراه شود اما احتمال متعادل بودن آن نیز کم نیست.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر