|
کدخبر: 188633

دو سناریو درباره بورس امروز (۱۴۰۰/۰۴/۰۵)

شاخص کل بورس تهران پس از نوسان چند روزه توانست سقف مقاومت را بشکند. آیا این به معنی صعود شاخص در معاملات امروز است؟

برای پیش بینی بورس امروز –سه‌‌شنبه ۵ مرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل برای دومین روز صعود کرد و با رشد ۱۲ هزار و ۱۱۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۲۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و ۳ واحد بالا آمد و در رقم ۴۰۴ هزار و ۷۷ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۱۸ واحد رشد کرد و به رقم ۱۹ هزار و ۲۶۷ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۲۰۳ نماد رشد قیمت و ۲۰۷ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۴۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، معدنی دماوند (کدما) و سازه پویش (خپویش) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های نفت ایرانول (شرانل)، نفت پاسارگاد (شپاس) و افرا نت (افرا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وسکرشا (سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمانشاه)، حفاری (حفاری شمال) و وسگلستا (شرکت سرمایه‌گذاری استان گلستان) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت قند چهارمحال (قچار)، پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و داروسازی کاسپین تامین (کاسپین) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضای ۷۳ میلیارد تومانی بسته شد. این برای دومین بار در ۱۰۵ روز کاری گذشته از ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ به این سو است که معاملات بورس با مازاد تقاضا بسته می‌شود. پیش از این تنها در معاملات روز ۱۵ تیرماه بازار سهام با مازاد تقاضای ۱۴ میلیارد تومانی بسته شده بود.

افزایش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات دوشنبه ۵۵ نماد صف فروش و ۶۱ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه ۵۴ درصد رشد کرد و در رقم ۵۴۹ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۸ درصد افزایش یافت و ۴۷۶ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه شرکت سپید ماکیان (با نماد معاملاتی سپید) با صف‌ خرید ۱۵۰ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپید، نمادهای شاراک (پتروشیمی شازند اراک) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۶۵ میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، ثالوند (سرمایه‌گذاری مسکن الوند) و سنیر (سیمان سفید نیریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

دیروز پس از تعطیلات ۶ روزه و برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، بازار سهام بازگشایی شد و شاخص‌های بازار همگی رشد کردند. شاخص کل بیش از ۱۲ هزار واحد صعود کرد و رقم خالص پول حقیقی ورودی به بازار با رشد ۲۳۲ درصدی به ۲۴۹ میلیارد تومان رسید. علاوه بر این ارزش صف‌های خرید پایانی بورس ۵۴ درصد افزایش یافت و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. ارزش تقاضای بازار ۷۳ میلیارد تومان از مجموع ارزش عرضه‌ها بیشتر بود تا ارزش مازاد تقاضا به ۷۳ میلیارد تومان رسید.

بدین ترتیب تمامی فاکتورهای معاملات اولین روز کاری مرداد ماه نشان از روند صعودی در بازار دارد. در سه روز گذشته ارزش صف‌های خرید پایانی بازار روند صعودی داشته است. روز دوشنبه ۲۸ تیرماه ارزش صف خرید پایانی رشد ۲۷ درصدی داشت و در روز دوشنبه ۴ مرداد رشد ۵۴ درصدی را ثبت کرد. بنابراین افزایش تقاضا و ورود پول حقیقی تابلوی بورس را سبزپوش کرد. برخی از تحلیل‌گران دلیل رشد تقاضای حقیقی را برگزاری مجامع و انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها می‌دانند، چرا که تقسیم سود و افزایش سرمایه شرکت‌ها موجب افزایش جذابیت سهام شرکت‌ها و ارزندگی قیمت آن‌ها شده است.

تحلیل‌گران تکنیکی نیز که سطح یک میلیون و ۳۱۲ هزار واحد را سقف مقاومت شاخص کل می‌دانستند، معتقدند با شکسته شده این سطح حالا شاخص توان صعود به سطوح بالاتر را دارد. اما این تحلیل‌گران دو سناریو را محتمل می‌دانند. یک سناریو افت شاخص است، شاخص بورس بارها پس از شکستن سطح مقاومت بلافاصله افت کرده و در کوتاه مدت پول‌بک کرده است. لذا این احتمال وجود دارد که شاخص امروز عقب نشینی کند. با این حال این عقب نشینی به معنی روند نزولی نخواهد بود و در میان مدت شاخص برخواهد گشت.

اما سناریو دوم رشد شاخص است، روز گذشته شاخص کل توانست در دقایق اولیه معاملات سطح مقاومت را بشکند و پس از آن به صعود ادامه داد و ۱۲ هزار واحد بالا آمد. بنابراین بازار نشان داد که توان رشد بیشتر را دارد و می‌تواند روند فعلی را در روز سه‌شنبه ادامه دهد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر