|
کدخبر: 184670

بررسی بازدهی بورس در هفته گذشته / کاهش میانگین هفتگی ارزش معاملات

در هفته اخیر بازدهی بورس برای سومین هفته متوالی مثبت شد.

شاخص کل بورس پایتخت در هفته اخیر در سه روز پایانی صعودی بود و در پایان هفته شاخص کل ۲۵ هزار و ۴۴ واحد بالا‌‌تر از هفته قبل ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۸ هزار و ۴۰۶ واحدی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل، در محدوده ۳۹۲ هزار و ۵۸۴ واحدی قرار گرفت.

بازدهی هفته

شاخص کل در آخرین روز هفته ۸۳۵ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۲۵ هزار و ۴۴ واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۲ درصد شود. این سومین هفته متوالی است که بازدهی بورس مثبت می‌شود.

روند شاخص کل هم‌وزن

در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز همانند شاخص کل در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه صعود کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۸ هزار و ۴۰۶ واحد بالا‌تر ایستاد و به رقم ۳۹۲ هزار و ۵۸۴ واحد رسید و بازدهی مثبت ۲.۲ درصدی را ثبت کرد.

کاهش میانگین هفتگی ارزش معاملات

در هفته اخیر، کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز یکشنبه بود که ارزشی معادل ۷ هزار و ۴۴ میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز دوشنبه محقق شد که به رقم ۱۹ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان بالغ شد. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان بود که نسبت به رقم ۱۱ هزار و ۶۲۱ میلیاردی هفته پیشین، افت ۲ درصدی داشته است.

افت میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۶ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۶ هزار و ۷۹۹ میلیاردی هفته پیشین، افت ۹ درصدی داشته است.  بالاترین رقم هفته ۷ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی‌گردد که ۵ هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان بود.

کاهش ۲۸ درصدی میانگین ارزش صف‌های فروش

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر ۷۸۹ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۳۰۷ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۲۸ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان بود که در روز ‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌چهار‌شنبه برمی‌گردد که ۶۷۲ میلیارد تومان بود.

افت ۲۰ درصدی میانگین هفتگی ارزش صف‌های خرید

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر ۴۱۶ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۱۰۷ میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۲۰ درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته ۷۲۰ میلیارد تومان بود که در روز سه‌‌‌شنبه ثبت شد و بدین ترتیب  برای اولین بار در ۹۴ روز کاری گذشته از ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ بازار با مازاد تقاضا بسته شد.  همچنین پایین‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که ۲۱۴ میلیارد تومان بود.

تداوم ورود پول حقیقی

در هفته اخیر به استثنای روزهای ‌شنبه و یکشنبه در باقی روزها شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم. در مجموع کل هفته ۲۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین هفته ورود پول حقیقی ۵۱ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش کاهش ۶۰ درصدی دارد. پس از آن که ۲۵ هفته کاری پیاپی میانگین هفتگی تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی بود، این دومین هفته معاملاتی بورس تهران است که میانگین ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت می‌شود.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر