|
کدخبر: 183146

نقش مهم بورس در تامین مالی

کارشناس بازار سرمایه گفت: تا قبل از سال ۹۹ سهم تامین مالی واحدهای تولیدی از بازار سرمایه ناچیز بود اما از سال گذشته تا کنون این سهم رو به افزایش است.

بورس نقش مهم بورس در تامین مالی

محمود رباطی کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به دلایل خاص در ۲ سال گذشته توجه بیشتری در کشور به بازار سرمایه شد. بازار سرمایه و بورس ظرفیت بالایی در اقتصاد دارد و برای حرکت به سوی استاندارد‌های بین المللی، باید نقش بیشتری در تامین مالی ایفا کند.

رباطی با اشاره به رونمایی از پنجره واحد خدمات بازار سرمایه در دو روز گذشته گفت: هم اکنون صدور مجوز‌های بورسی کاملا الکترونیکی شده و متقاضیان هر لحظه از وضعیت صدور مجوز خود باخبر خواهند شد.

او گفت: با راه اندازی پنجره واحد الکترونیکی به عنوان دومین پنجره واحد خدمات بورس و جایگزین شدن با سامانه سِتان (تبادل اطلاعات نهاد‌های مالی) بورس ما به سمت استاندارد سازی پیش می‌رود.

رباطی با اشاره به آموزش بورسی بنگاه‌های اقتصادی افزود: مراکز اقتصادی و بنگاه‌های تولید از وجود بازار سرمایه بخش خصوصی اطلاع چندانی ندارند. بازار سرمایه کشور ظرفیت توسعه روز افزون را ندارد و فاصله زیادی با بازار استاندارد دارد. با تغییر در سیاست‌های کلی اقتصاد و احترام به بازار سرمایه بورس و بازار سرمایه کشور استاندارد سازی می‌شود.

او تاکید کرد: تامین مالی از بازار سرمایه قلب اقتصاد آزاد است. اقتصاد کار می کند که در نهایت بنگاه های تولیدی وارد بورس شوند.

رباطی گفت: تا قبل از سال ۹۹ سهم تامین مالی واحدهای تولیدی از بازار سرمایه ناچیز بود اما در سال ۹۹ تامین مالی از این بازار رشد چند برابری داشت و سهم بازار سرمایه در تامین مالی در حال افزایش است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: نداشتن شفافیت مالیاتی یکی از مهمترین معضلاتی است که شرکت‌های خصوصی برای ورود به بورس دارند.

او ادامه داد: صف طولانی عرضه شرکت‌ها در بورس یکی دیگر از علل انصراف بنگاه‌ها از تامین مالی از بازار سرمایه است.

فرهنگ بورسی شدن و استفاده از بازار سرمایه نیاز به زمان بیشتری دارد

در ادامه برنامه خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ورود بخش خصوصی به بازار سرمایه زیاد نیست و باید فرهنگ بورسی شدن و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه را به آن‌ها معرفی کنیم.

او افزود: بازار سرمایه بخش خصوصی می‌تواند بخش تولید را پشتیبانی مالی و در کنار بانک‌ها تولید کشور را تامین مالی کند.

خالقی بیان کرد: فرهنگ بورسی شدن و استفاده از بازار سرمایه نیاز به زمان بیشتری دارد. شرکت‌های سرمایه گذاری‌ که در بورس وارد شده اند توانسته اند مراکز تولیدی و صنعتی را به سرمایه‌های خصوصی متصل کند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: وظیفه بانک‌ها (بخش دولتی) و شرکت‌های سرمایه گذاری، جمع آوری سرمایه‌های خرد و کلان و قراردادن آن در اختیار بنگاه‌های تولیدی است. شرکت‌های سرمایه گذاری باید توانمندی خود را اطلاع رسانی کنند. واحد‌های صنعتی، شرکت‌های سرمایه گذاری را نمی‌شناسند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها