|
کدخبر: 183124

بازار سهام هفته آینده چگونه رقم خواهد خورد؟

برآیند ورود و خروجی نقدینگی، تسهیل روند روبه رشد تقاضا را تثبیت می‌کند و میتواند اهرم تعیین کننده‌ای در جهت دهی رفتار معامله گران در هفته آینده باشد.

بورس بازار سهام هفته آینده چگونه رقم خواهد خورد؟

شاخص بورس برای دومین هفته متوالی در روزهای گرم تابستان ۳.۶۲ درصد بازدهی داشت و این در حالی بود که در همین هفته بیش از ۴۰ هزار واحد بازار رشد کرد که نصف آن در همان روز ابتدای هفته رقم خورد.

معاملات بازار سهام در روز آخر هفته با بیش از ۸ هزار واحد رشد از نیمه کانال ۱.۲۵ میلیون واحد نیز گذشت. بورس بازان طول هفته شاهد رشد آرام تقاضا بودند که با ورود پول هوشمند و تزریق نقدینگی، به نظر میرسد میتوان متصور بود که حقوقی‌ها آرام آرام منفی‌های بازار را مثبت کنند.

نکته مهم مثبت بازار در طول هفته، روند روبه رشد تقاضا و بازشدن قفل صف‌های فروش بود که نشان می‌دهد معامله گران تا حدی از فروش‌های هیجانی دست شسته و به مدار منطق برگشته‌اند. البته با کف‌سازی شاخص، حالا فشارهای سمت عرضه تخلیه و با تزریق نقدینگی که با ورود پول حقیقی‌ها نیز برجسته شده، باید منتظر رفتارهای بعدی بورس بازان بود.

حرفه‌ای‌های بازار وضعیت کنونی را سیگنالی برای خروج بازار از وضعیت شکننده میدانند و امیدوارند همین روند در هفته آینده نیز تداوم یابد. بازار همسو با چند مولفه ترسیم روشن‌تری از آینده دارد؛ انتخابات به پایان رسیده و همه منتظرند ببیند که ابراهیم رئیسی چه سیاست هایی را در راستای حمایت از بازار سرمایه پیش روی قرار می‌دهد.

در چارچوب ریسک‌های سیستماتیک، تعیین تکلیف احیای برجام با مذاکرات وین همچنان میتواند سهم تعیین‌کننده در دورنمای بازار داشته باشد. اگر چه اختلافات ایران و امریکا بر سر احیای برجام به درازا کشیده و تا هفتمین دور از مذاکرات وین هم رسیده اما طرف‌های مذاکره‌کننده همچنان روند مذاکرات را روبه پیشرفت و مثبت ارزیابی می‌کنند.

همسویی با بازارهای جهانی (برای سهام کامودیتی محور) و جهت دهی بازارهای موازی همچون ارز و بیت کوین، در رفتار بورس بازان و میل آنها به خرید موثر است. در وضعیت کنونی سهام کامودیتی محور در اوج افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی روبه رویند و بهترین وضعیت برای سهام کامودیتی محور میتواند در شرایط فعلی رقم بخورد که البته صورت‌های مالی و وضعیت بنیادی هم حکایت از فروش و سود بالای این شرکت‌هاست.

همسو با بازارهای موازی، سهام صادرات محور نیز میتواند با سیگنالهای قوی خریداران و افزایش قیمت دلار مورد توجه بورس بازان باشد. کاهش نرخ بازدهی در بازار اوراق بدهی با وجود افزایش حجم معاملات سیگنال‌های جدیدی در اختیار بورس بازان قرار می‌دهد.

با تصویر نیمه روشن از آینده و البته بازگشت اعتماد به بازار که فرآیند زمانبر و طولانی خواهد بود، میتوان انتظار داشت بازار روند صعودی قبل را دنبال کند.

روند بازار سرمایه در این روزها از این جهت خوشایند و امیدوارکننده است که نوسان سنگینی نداشته و آرام و پیوسته یک مسیر صعودی ملایمی را طی می‌کند. خبری از افت و خیز چند درصدی شاخص‌کل نیست و نوسان روزانه آن به حدود یک درصد رسیده است. خریداران، یک گروه یا یک سهم خاص را نشانه نگرفته‌اند و به اصطلاح تقاضا در بین گروه‌های بورسی میچرخد. همین شرایط اعتماد سهامداران را بهبود داده است.

اگر تا همین چند هفته پیش سوال بیشتر سهامداران این بود که «بفروشیم یا نگه داریم؟» این چند روز کارگزاری‌ها شلوغ‌تر شده است و سوال سهامداران به «چی بخریم؟» تغییر کرده است. تغییر پارادایم سرمایه‌گذاران در نتیجه تغییر در شرایط بازار و بهبود جو روانی حاکم بر بورس است.

برآیند این تغییرات در ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی و ارتقای ارزش معاملات خرد قابل مشاهده است. شاید این موضوع به خاطر آن باشد که از حجم حاشیه‌های بازار سرمایه به خاطر شرایط سیاسی ناشی از انتخابات، کاسته شده است، در هر حال این همان چیزی است که خواسته سهامداران است.

بازاری دور از حاشیه، دور از تغییرات و تحولات ناگهانی و مبتنی بر تحلیل و کارایی. اگر همین شرایط پابرجا باشد، کم‌کم سهام پُرظرفیت خودنمایی کرده و در پی آن بهبود کلی بازار را شاهد خواهیم بود.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر