|
کدخبر: 182473

سوت پایان اصلاح قیمت سهام به صدا درآمد

همه نگاه‌ها به سمت بازار سهام است و سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب خیز جدی برای ورود به بازاری برداشته‌اند که پس از گذر ۱۰ ماهه، حالا یک ماهی است که روندی متعادل و رو به صعود را تجربه می‌کند. از آخرین روزهای خرداد بود که ورق معاملات بازار سهام برگشت و حالا شاخص‌کل با افزایش ارتفاع بیش از ۱۳درصدی از کف اخیر ثبت شده در ۳خرداد، به یک‌میلیون و ۲۴۳ هزار واحد بازگشته است.

هر‌چند برخی از پایان اصلاح قیمت‌ ها خبر می‌دهند اما در آن سوی بازار، برخی تحلیلگران نسبت به آغاز فعالیت سیگنال‌فروشان همزمان با رونق ابراز نگرانی می‌کنند. سال گذشته بسیاری ازسهامداران غیرحرفه‌ای با قرار گرفتن در تله سیگنال‌فروشان دارایی خود را از دست دادند.

سرمایه‌گذاران خرد که عمدتا از اطلاعات کمی برخوردار بودند، با ورود به فضای مجازی و کانال‌های غیر‌مجاز اقدام به خرید سهام شرکت‌هایی کردند که از پتانسیل بنیادی لازم برخوردار نبودند و در نهایت با ضرر و زیانی جدی از بازار خارج شدند. تکرار این اتفاق پیامدهای منفی برای بورس به دنبال خواهد داشت از این‌رو فعالان بازار نسبت به این موضوع هشدار می‌دهند.

حرکت منفعت ‌طلبانه شبه ‌کارشناسان

بازار سرمایه دوران جدیدی را تجربه می‌کند. بورس بعد از دو سال وارد مرحله تازه‌ای از رونق شده به‌طوری که شواهد نشان می‌دهد سوت پایان اصلاح قیمت سهام به صدا درآمده است. سال ۹۹ یکی از پرمخاطره‌ترین سال‌های فعالان بورسی بود. سالی‌که بخش عمده‌ای از سهامداران با ضرر و زیان ۷۰ درصدی از بازار دست‌خالی برگشتند. اما به‌نظر می‌رسد ۱۴۰۰ سال متفاوتی برای بازار بورس خواهد بود.» فردین آقابزرگی، کارشناس بازارسرمایه با بیان این مطلب وضعیت مطلوبی را برای سهامداران ترسیم می‌کند و می‌گوید: سرمایه‌گذاران نسبت به سال قبل محتاطانه‌تر عمل خواهند کرد.

 همان‌طور که در روزهای اخیر مشاهده کردیم بعد از چند روز که بازار بر مدارمثبت حرکت کرد، سهامداران عمده و نهادهای مالی بزرگ بلافاصله اقدام به فروش سهام کردند. بازارسازهای‌ حرفه‌ای که به بازار مسلط هستند. اما با توجه به اینکه بازار سهام، سهامدار خرد و نابلد را نیز در خود جای داده ممکن است با تداوم رشد قیمت‌ها و تحریک‌پذیری سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس، پای سیگنال‌فروشان به بازار باز شود. پول حقیقی که از سال ۹۸ توسط گروه دوم (کسانی که تجربه کافی در داد و ستد در تالارهای شیشه‌ای را ندارند) وارد بازار شده، یکی از عواملی مهم در جولان سیگنال‌فروشان بوده است.

وی اظهار می‌کند: سیاستگذار برای متعادل نگه‌داشتن معاملات باید به‌طور مداوم در مورد نحوه فعالیت و عملکرد سیگنال‌فروشان به افرادی که بر بازار مسلط نیستند به‌صورت غیر‌قهری و غیرسلبی اطلاع‌رسانی کند. به گفته این کارشناس، مشورت سرمایه‌گذاران با مبادی و مجاری دارای صلاحیت تا حد زیادی بساط سیگنال‌فروشان را از بازار جمع می‌کند و در صورت تداوم رشد قیمت سهام، سرمایه‌گذاران با مشکلات کمتری در این خصوص مواجه می‌شوند.

همانطور که سازمان بورس در مورد شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع ۲ اقداماتی انجام داد، در همین راستا نیز پیشنهاد می‌شود به‌جای وعده و وعید جهت جبران ضرر زیان‌دیدگان به سهامداران در مورد سرمایه‌گذاری از طریق مبادی مجاز از جمله خرید غیر‌مستقیم یونیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از شرکت‌های سبدگردانی و سبد اختصاصی مشاوره دهند. در غیر ‌این‌صورت اتفاقی که سال گذشته رخ داد باز‌هم تکرار می‌شود. سرمایه‌گذاران با ورود به فضای‌مجازی و کانال‌های غیر‌مجاز اقدام به خرید سهام شرکت‌هایی می‌کنند‌ که از پتانسیل بنیادی لازم برخوردار نیستند.

وی ضمن هشدار نسبت به سوءاستفاده سیگنال‌فروشان از وضعیت مثبت بازار تاکید می‌کند: این افراد از نقدینگی سرمایه‌گذاران برای سمت و سو دادن به افزایش قیمت برخی از سهم‌ها استفاده می‌کنند. اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی سرمایه‌گذاران تنها راه مطمئن برای جلوگیری از فعالیت منفعت‌طلبانه سیگنال‌فروشان است.

ادامه ریزش قیمت برخی سهام

فردین آقابزرگی در ادامه با اشاره به آغاز فصلی جدید در بازار سرمایه بیان می‌کند: در حال‌حاضر بازار سهام با دودسته شرکت سر و کار دارد. گواه این مدعا وضعیت شاخص‌کل و شاخص هم‌وزن است. همانطور که می‌بینیم بازار به‌طور یک‌دست از شر ریزش قیمت، خلاص نشده و سهام حدود ۱۵۰ شرکت در دام گره معاملاتی و حجم مبنا گرفتارند که اجازه اصلاح مناسب را به این دسته از شرکت‌ها که عمدتا از ارزش بازار پایینی برخوردارند، نداده است. با این اوصاف باید گفت اصلاح قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها ادامه دارد.

ضرورت تدوین قوانین جدید

بازار روزهای نوسانی را می‌گذراند و بعید است در هفته‌های پیش‌رو این بازار پرحاشیه روزهای شارپی ابتدایی سال ۹۹ را تجربه کند اما همین شرایط رو به تعادل می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را روانه بورس کند. کارشناسان در این‌خصوص هشدارهایی را می‌دهند و برخی از آنها معتقدند در صورتی‌که شرایط مثبت بازار ادامه داشته باشد، سرمایه‌گذاران باید با احتیاط بیشتری وارد این وادی شوند. در همین رابطه حسن برادران‌هاشمی، تحلیلگر بورس می‌گوید: با وجود اینکه بازار با شیبی ملایم و نوسانی، حرکتی رو به جلو را آغاز کرده، سیگنال‌فروشان نیز دست به‌کار شده‌اند. نوسانات بازار همچنان ادامه دارد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد سیگنال‌فروشان از هفته‌های قبل کار خود را آغاز کرده‌اند‌.

گرچه تا رسیدن شاخص به مرز یک‌میلیون‌و‌۵۰۰‌هزار واحد سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید سهام خواهند کرد اما نباید از این موضوع غافل ماند که سیگنال‌فروشان همیشه در بازار وجود دارند و از کنار شاخص یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی نیز به‌راحتی عبور نخواهند کرد مگر اینکه سازمان بورس با تدوین قوانین جدید جلوی فعالیت آنها را بگیرد.

وی اظهار می‌کند: سال گذشته صفحات مجازی بسیاری از سیگنال‌فروشان بسته شد، در همین راستا بارها تاکید کرده‌ام که این روند نیز در سال‌جاری باید اتفاق بیفتد. سرمایه‌گذارانی که به دلیل شرایط نزولی و رکودی بازارهای رقیب وارد بورس می‌شوند باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ای مازاد، سهام بنیادی بخرند، در غیر‌این‌صورت با سقوط در دام سیگنال‌فروشان دارایی خود را از دست می‌دهند. به گفته این کارشناس، بورس همانند تمام بازارهای سرمایه‌گذاری قواعد خاصی دارد و سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار باید از اطلاعات کافی برخوردار باشند‌.

وی بیان می‌کند: متاسفانه کسانی‌که وارد بازار سهام می‌شوند به دنبال سوددهی در بازه زمانی یک تا ۳ ماهه هستند، این در حالی است که بهترین بازدهی سرمایه‌گذاری سهام حدود ۶ ماه تا یک سال است. برادران‌هاشمی در پاسخ به اینکه آیا شرایط بازار به مرحله‌ای می‌رسد که شاهد حضور گسترده سرمایه‌گذاران در بورس باشیم، توضیح می‌دهد: سهامداران یک‌بار دیگر شانس خود را در این بازار امتحان و برای انتقام گرفتن از اتفاقات سال گذشته قطعا سرمایه‌شان را دوباره وارد بورس می‌کنند.

سهامدارانی آماتور که ممکن است در موج ۳ الیوت که بلندترین و صعودی‌ترین موج قیمت است وارد بازار شوند اما با توجه به اینکه هم اکنون در موج اول هستیم، بعید به‌نظر می‌رسد در این مقطع شاهد ورود ناگهانی سرمایه‌گذاران غیر‌حرفه‌ای به تالارهای شیشه‌ای باشیم.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر