|
کدخبر: 181768 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

بی توجهی به دستور رهبری درباره سهام عدالت

یک کارشناس بورس اظهار کرد: سهمیه بندی و یا آزاد نکردن سهام عدالت نه تنها به هدف جلوگیری از عرضه ها اعمال می شود بلکه شبهه ایجاد می کند که سهامدار عدالت اجازه دخل و تصرف در دارایی خود را ندارد و کماکان همان بحثی می شود که دارایی سهامداران عدالت در دست دولت است و این امر مغایر با دستور مقام معظم رهبری است که در سال ۱۳۹۹ صادر کرده اند.

بورس بی توجهی به دستور رهبری درباره سهام عدالت

در حالی که حدود ۴ ماه از واریز بخش اول سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ گذشته است، همچنان خبری از واریز بخش دوم این سود نیست. در حالی که طبق گفته مسئولان قرار بود اسامی شرکت‌هایی که هنوز سود را به شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند حدود ۲ ماه قبل اعلام شود. اما و اگر های فراوانی درباره واریز سود سهام عدالت وجود دارد این در شرایطی است که رئیس سازمان بود گفته به شرکت ها تا پایان این هفته فرصت داده‌ایم. وی درباره واریز سود سهام عدالت با اشاره به پیگیری واریز سود سهام عدالت مرحله دوم گفته است که تا پایان این هفته در این باره به جمع بندی می رسند.

ضمن اینکه براساس آخرین اعلام بانک مرکزی،یارانه‌بگیران معیشتی و عادی یا دارندگان «سهام عدالت» که تاکنون سهام خود را نفروخته باشند می‌توانند هفت میلیون تومان با بازپرداخت دوره ۱۸ ماهه وام بگیرند در حال حاضر پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» بانک‌های عامل این طرح محسوب می‌شوند و هم اکنون بانک ملی به طور مقدماتی طرح یاد شده را آغاز کرده است در همین رابطه ما در گسترش نیوز با یک کارشناس بورس به گفتگو پرداخته ایم و نظر وی را در این مورد پرسیده ایم،‌برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

فردین-آقابزرگی

دارایی سهامداران عدالت در دست دولت است

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره علت دیرکرد واریز بخش دوم سهام عدالت اظهار کرد: متاسفانه آن ساز و کاری که برای سهام عدالت از ابتدا تصور می شود با برنامه ریزی و هماهنگی مواجه نشد، مضمن اینکه اکنون انتخابات عمومی سرمایه گذاری استانی نیز دچار ناهماهنگی شده است و اکنون مشخص نیست که آیا به علت هراس از عرضه زیاد است یا عوامل دیگر.

وی ادامه داد: بر اساس نظرات کارشناسی پی بردیم که با توجه با افتی که پرتفوی سهام عدالت داشت و از میانگین قبلی که حدود ۱۵ میلیون تومان بود و اکنون به ۸ میلیون تومان رسیده اتفاقاتی نظیر قطره چکانی کردن و سهمیه بندی کردن و یا آزاد نکردن سهام عدالت نه تنها به هدف جلوگیری از عرضه ها اعمال می شود بلکه شبهه ایجاد می کند که سهامدار عدالت اجازه دخل و تصرف در دارایی خود را ندارد و کماکان همان بحثی می شود که دارایی سهامداران عدالت در دست دولت است و این امر مغایر با دستور مقام معظم رهبری است که در سال ۱۳۹۹ صادر کرده اند.

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: اکنون یک سوم یعنی ۳۳ درصد مستقیم درخواست داده اند که خودشان سهامشان را اداره کنند و ۶۷ درصد باقی مانده در حال اذیت شدن هستند که بزرگترین انعکاس این عوامل در بازار سرمایه نمود پیاده کرده است و مردمی که دارای سهام عدالت هستند احساس می کنند که به نوعی بازار سرمایه و بورس با آنها بازی می کند در صورتی که مقام بالاتر از بورس یعنی تشکیلات دولتی و سازمان خصوصی سازی است که در کار سازمان بورس تاخیر ایجاد می کند.

اتفاقی مهم در بورس

آقابزرگی درباره علت تفاوت ارزش سهام مجامع استانی اظهار کرد: پرتفویی که در گذشته در دست دولت بوده یکی از نقاط ضعفی است که هیچ تناسب خاصی به میزان سرمایه شرکت سرمایه گذار استانی و تعداد سهام داری که در آن استان وجود دارد با میزان پرتفو وجود ندارد یعنی به صورت یک برنامه سلیقه ای و از پیش تعیین شده بین آن ۳۶ شرکت بورسی و غیر بورسی توزیع شده است، یعنی یکی ارتباط بیشتری داشته است بنابریان neb بالاتری دارد و دیگری ارتباط کمتری دارد و neb پایین تری دارد.یعنی سهام داری که در سرمایه گذاری استانی با neb کمتری دارد ضرر می کند و این یعنی سهام عدالت عادلانه توزیع نشده است.

این کارشناس بازارسرمایه درباره ارائه تسهیلات کارت اعتباری ۷ میلیون تومانی به دارندگان سهام عدالت اظهار کرد: بهترین راه برای پیشگیری از تغییر پایه پولی و راهکاری که سبب ایجاد تورم در اقتصاد می شود ارائه اینچنین کارت هایی است و از میان ابزارهای ارائه شده در بورس جز راهکارهای موثر در بورس است و می توان که گفت جز معدود عواملی است که در آن برنامه ریزی صورت گرفته است.

  • ناشناس ارسالی در

    مردم با طناب دولت ومسولین توی چاه نرید ا صلا با سهام عدالت کاری نکنید ولش کنید بم اند خدا می اند برای از بین بردن این طرح چه نقسه های کشیدن پس صبر کنید وفعلا کاری انجام ندهید تا به وقتش به بیشتر قیمتش ا ن موقع تصمیم بگیرید چکار کنید گول شوم مس ولین رو نخورید اگر پینوکیو نشدید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها