|
کدخبر: 178233

پیش بینی جذاب از بورس در تابستان ۱۴۰۰

در سومین هفته خرداد نرخ ارز و سکه از نوسان محدودی برخوردار بودند و شاخص بازار سرمایه نیز شاهد افت و خیز شدید نبود.

بورس پیش بینی جذاب از بورس در تابستان ۱۴۰۰

در سومین هفته خرداد شاهد تغییرات شدید قیمتی در بازار نبوده ایم و بورس روند با ثباتی را طی کرد در ادامه این گزارش تغییرات قیمتی را با جزئیات شرح داده ایم.

بورس درجا زد

بورس در این هفته به دلیل تعطیلی ۲ روز اول هفته به مدت ۳ روز کاری فعالیت داشت که در ۲ روز اول شاخص با رشد همراه بود و در سومین روز با اُفت مواجه شد به طوری که شاخص بورس در اولین روز معاملات با رشد ۵ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۱۵۴ هزار واحدی قرار گرفت که در آخرین ساعات معاملات با افت بیش از ۸ هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحدی ایستاد این یعنی فقط حدود ۴ واحد نوسان داشته است.

نرخ دلار و یورو اندکی افزایش یافت

نرخ ارز در این هفته با نوسان محدودی همراه بود و دلار با افزایش ۱۵۷ تومانی از قیمت ۲۳ هزار و ۴۳۹ تومان به نرخ ۲۳ هزار و ۵۹۶ تومان رسید همچنین یورو حدود ۳۱۸ تومان گران شد و از قیمت ۲۸ هزار و ۵۹۹ تومان به مبلغ ۲۸ هزار و ۹۱۷ تومان افزایش یافت.

سکه ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد

قیمت سکه نیز با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی از نرخ ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان به مبلغ ۱۰ میلیون و ۶۸۰ تومان کاهش یافت همچنین هرگرم طلای ۱۸ عیار از قیمت یک میلیون و ۸۴ هزار تومان به نرخ یک میلیون و ۷۳ هزار تومان رسید که این ارقام بیانگر کاهش ۱۰ هزار تومانی است.

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت قیمت سکه و طلا در سومین هفته خرداد ۱۴۰۰ گفت: در این هفته نرخ اونس جهانی حدود ۱۰ دلار نوسان داشته است. نوسان کمی که در بازار وجود داشت سبب شد قیمت طلا و سکه از ثبات نسبی برخوردار شود و شاهد تغییرات شدید نباشد.

او بیان کرد: به طور کلی در این هفته شاهد کاهش نرخ انواع سکه در بازار بوده ایم به طوری که سکه طرح جدید حدود ۱۰۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم حدود ۱۲۰ هزار تومان کاهش نرخ را تجربه کردند. نیم سکه و ربع سکه نیز حدود ۱۳۰ هزار تومان ارزان شدند و سکه های یک گرمی نیز ۵۰ هزار تومان از ارزش آن کاسته شد.

کشتی آرای تصریح کرد: با توجه به جو انتخابات ریاست جمهوری که در کشور وجود دارد میزان داد و ستدها در بازار کاهش یافته است که در پی آن تقاضا در بازار روند نزولی داشته است.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه به روز انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم و تمام حواس ها به این موضوع است و باید دید که چه کسی به این پست می رسد ولی به نظر می رسد در روزهای آینده شاهد افزایش یا کاهش شدید قیمتی نباشیم و نرخ طلا با نوسان جزئی همراه است.

بورس ۰.۲۸ درصد رشد کرد

علی قلی پور کارشناس بازار سرمایه درباره روند شاخص بازار سرمایه در سومین هفته خرداد ۱۴۰۰ گفت: ۳ معیار بازدهی، ارزش معاملات و ورود و خروج پول حقیقی ها شرایط بازار را در این هفته نسبتا متعادل نشان می دهد. شرکت های بزرگ شاخص ساز اندکی مثبت و اکثر شرکت های متوسط و کوچک منفی بودند. رشد ۰.۲۸ درصدی بازار بورس، حاصل ۲ روز مثبت و یک روز منفی در این هفته بود که نشان از بازاری متعادل را داشت البته شاخص هم وزن بورس کاهش ۰.۳۴ درصدی داشت که گویای رشد بازار با کمک صنایع و شرکت های بزرگ بوده است.

او افزود: به طور کلی فرابورس با یک روز مثبت و دو روز منفی، زیان ۱.۲۵ درصدی را به سرمایه گذاران تحمیل کرد. چیزی که امیدوار کننده بود رشد ۵۷ درصدی ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس بود به نحوی که متوسط معاملات روزانه خرد از ۲۲۴۹ میلیارد تومان در هفته قبل ، به ۳۵۳۹ میلیارد تومان افزایش یافت و در مقایسه با میانگین روزانه از اول سال یعنی ۲۵۳۱ میلیارد تومان نیز رشدی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی را نشان می دهد. هر چند که هنوز فاصله زیادی با معاملات روزانه ۱۳ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته دارد.

حقیقی ها همچنان در حال خروج از بازار سرمایه هستند

قلی پور تصریح کرد: حقیقی ها همچنان در حال خروج از بازار هستند و این هفته ۵۷۷ میلیارد تومان از بازار خارج کردند (متوسط روزانه ۱۹۲ میلیارد تومان) که اندکی بیش از هفته گذشته بود، به هر حال از ۳۲۷ میلیارد تومان خروج متوسط روزانه از ابتدای امسال و ۳۰۰ میلیارد تومان متوسط خروج روزانه پول حقیقی ها در ۳۰ روز قبل، سرعت و میزان خروج پول کمتر شده است و انتظار می رود که از تیرماه شاهد روزهای متعادل برای ورود و خروج پول حقیقی باشیم، به بیان دیگر به میزان صفر یا خروج حداقلی را شاهد خواهیم بود.

کدام سهام ها بیشترین تاثیر را در بازار بورس گذاشتند؟

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در این هفته سهام خودرویی ها با ۷.۵% بیشترین رشد را در بازار داشتند و صنایع حمل و نقل و فنی و مهندسی به ترتیب با ۷ و ۵ درصد بازدهی مثبت در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند. در صنایع بزرگ، بانک ها با بازدهی ۳.۵ درصدی از موثرترین صنایع در مثبت شدن شاخص بودند. صنایع محصولات چرمی، محصولات فلزی، لاستیک، بیمه و دارویی هم بین ۴.۵ تا ۲ درصد بازدهی مثبت داشتند. صنعت کوچک و تک سهمی اطلاعات و ارتباطات با افت ۱۰.۵ درصدی بیشترین زیان را به سرمایه گذاران تحمیل نمود و کاهشی و سرامیک با کاهش ۷.۲ درصد و محصولات کاغذی با کاهش ۵.۲۴ درصدی در رتبه بعدی قرار گرفتند. در بین صنایع بزرگ، فلزات اساسی با افت ۲ درصدی از کاهنده های اصلی شاخص کل بود.

افزایش نرخ سود بانکی از مهمترین دلایل اُفت بازار بوده است

 قلی پور گفت: فرهاد دژپسند بالاخره در این هفته اعتراف کرد که عملکرد بانک مرکزی در افزایش نرخ سود (چه بین بانکی و چه در سطح شعب بانکی و بازار بدهی) از مهمترین دلایل اُفت بازار بوده است البته بارها کارشناسان بازار هشدار داده بودند که به جای اقدامات عجولانه مثل ایجاد دامنه نوسان نامتقارن و دستکاری های دیگر در عملیات بازار، باید نرخ بهره کاهش یابد. نرخ سود در بازار بدهی همچنان بالاست و نرخ بازده تا سررسیدها عموما بالای ۲۲ درصد برای اوراق است که نفس بازار سهام را بریده است.

اجتناب از ارز پاشی و تعیین دستوری نرخ ارز به بورس کمک بسزایی می کند

او تصریح کرد: تعدیل انتظارات آتی از ارزش پول ملی و افت نرخ ها در بازار نقدی شاخص های بورس را ۵۰ درصد به پایین کشیدند که تدبیر نامناسب در خصوص نرخ سود و بهره این افت را تشدید کرد. بنابراین ۲ عامل نرخ سود بانکی (و نرخ ها در بازار بدهی) و نرخ ارزهای خارجی عواملی هستند که دولت می تواند با مدیریت منطقی آنها به بازار سرمایه کمک کند، به ویژه در بازار ارز، بهتر است از ارزپاشی و کاهش دستوری نرخ ارز اجتناب شود و ریال از طریق افزایش صادرات (که خود نرخ ارز بالاتر آن را تشویق می کند) تقویت شود و رانت های موجود هم از بین می رود و در صورت نیاز به حمایت از بخشی خاص، سوبسید مستقیم از محل مابه التفاوت نرخ ارز بازار با بودجه پرداخت شود و در نرخ ارز بازار دستکاری نشود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: درباره نرخ سود ،کاهش آن هزینه های تامین مالی شرکت ها را کاهش می دهد، طرح های توسعه را توجیه پذیر می کند و همچنین بازار رقیب بورس را کنار می زند، مشروط بر اینکه در نحوه تخصیص منابع دقت لازم برای تخصیص بهینه صورت گیرد و منابع بیشتر به صنعت و تولید به جای واسطه گری و بازرگانی اختصاص یابد. اجتناب از قیمت گذاری دستوری کالاها و خدمات چه در بورس کالا و چه خارج از آن نیز از لازمه های یک بازار سرمایه کاراتر است.

زمان حذف دامنه نوسان فرا رسیده است

قلی پور گفت: در سطح عملیات بازار هم به نظر زمان آن رسیده است که دامنه نوسان مثل سایر بازارهای فیزیکی و مالی حذف شود و با حذف آن هم نقدشوندگی بازار به شدت افزایش می یابد و هم اینکه توسعه بازار بواسطه ابزارهای مالی و نهادهای مالی جدید و حتی تکنولوژی های جدید افزایش و ریسک ها کاهش می یابد. با حذف دامنه نوسان و تقویت نرم افزار هسته معاملات، امکان افزایش میزان اعتبار کارگزاران به چند برابر دارایی پایه نیز میسر می شود، همچنین لازم است شرکت های بیشتری در بازار سرمایه پذیرش شوند و بازار سرمایه در حوزه تامین مالی نقش بیشتری برای خود در نظر بگیرد.

حال بازار سرمایه در تابستان بهتر می شود

او افزود: معتقدم بازار سرمایه در تابستان وضعیت بهتری نسبت به بهار ۱۴۰۰ خواهد داشت، چراکه ثبات نرخ ارزهای خارجی در کنار انتشار گزارشات ۳ ماهه خوب شرکت ها به ویژه در فلزات و معادن است، البته اگر تحولی منجر به افت شدید نرخ ارزهای خارجی شود، بازار مجدد کاهشی خواهد بود ولی به نظر می رسد با در نظر گرفتن تحولات در سیاست داخلی و بین المللی احتمال این سناریو کم تر است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه در کوتاه مدت تا انتخابات روند تعادلی با رشد اندک خواهد داشت. شاخص کل بورس از ابتدای سال ۱۲ درصد افت داشته است و به نظر می رسد که بورس تا پایان سال این افت را جبران کند ولی انتظار رسیدن به اعداد سال گذشته در یک سال آینده بعید است البته غیرممکن هم نیست.

 آتش سوزی پالایشگاه تهران تاثیر محسوسی در بورس نگذاشت

 پالایشگاه تهران یکی از پالایشگاه های کشور است و با فرض بیمه بودن تاسیسات و مخازن و عدم آسیب به فرآیند تولید، انتظار نمی رود که روی سهام شرکت اثر منفی زیادی بگذارد البته بی تاثیر هم نخواهد بود. همچنین در بورس انرژی محصولات از تمام پالایشگاه ها عرضه می شود و عمدتا با واسطه شرکت فرآورده های نفتی ایران است بنابراین تاثیر محسوسی نخواهد داشت.

سخن پایانی

فعالان بازار سرمایه معتقند که روند بورس در آینده بهتر خواهد شد و از دولت جدید انتظار دارند که نگاه حمایتی نسبت به بازار داشته باشند و برنامه مدونی برا ی عواملی که بازار بورس را تحت تاثیر قرار می دهند داشته باشند از طرف دیگر بازار ارز و سکه همچنان در یک شرایط باثباتی قرار گرفته است که فعالان این عرصه معتقند فعلا افت و خیز شدید قمیتی در بازار ایجادنخواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر