|
کدخبر: 124071

ترک بورس برای سودآوری در این بازارها

مسئولان در حالی وعده ساماندهی قیمت‌ها را می‌دهند که نرخ همه اجناس این روزها در بازار لحظه‌ای بالا می‌رود و کسی پاسخگوی چنین آشفتگی نیست. از طرفی ناهمگونی بازارها باعث شده تا افت شاخص‌ها در بازار سرمایه منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه شود.

گرانی روز افزون همه کالا و خدمات این روزها داد همه را در آورده است چرا که تامین نیازهای زندگی اکنون به قدری سخت شده است که مردم به‌خصوص دهک‌های پایین درآمدی جامعه زیر فشار گرانی‌ها له شده‌اند این در حالی است که هیچ گونه نظارتی در بازار به چشم نمی‌خورد. کارشناسان معتقدند؛ بی‌برنامگی، سوء مدیریت و ناتوانی مسئولان در ساماندهی قیمت‌ها در بازار باعث شده است تا اجناس اکنون از ثبات قیمتی خاصی برخوردار نباشند و نرخ‌ها همچنان در حال تغییر البته با شیب رو به بالا باشند.

رشد بیش از ۲ برابری قیمت سکه و ارز در کمتر از یکسال

محمد حسن نژاد، کارشناس مسائل اقتصادی درباره علل رشد قیمت‌ها در بازار گفت: وقتی قیمت ارز و سکه طی کمتر از یک سال در بازار به بیش از ۲ برابر می‌رسد، بنابراین نباید انتظار داشت که قیمت کالاها در بازار افزایش نیابد.

وی با بیان اینکه بازار به حال خود رها شده است و هیچ کس مسئولیت پذیر نیست، اظهارکرد: نهادهای نظارتی مدت هاست اقدام قابل توجهی در جهت کنترل قیمت‌ها در بازار را ندارند تا جایی که اختیار تعیین قیمت‌ها تا حدی به‌دست فروشندگان و تولید گنندگان افتاده است.

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر چند کشور در شرایط تحریم قرار دارد و اقتصاد کشور با محدودیت‌های زیادی همراه شده است، اما نباید همه تقصیر‌ها و کم کاری‌ها را بر گردن تحریم گذاشت چرا که با مدیریت درست و کارشناسانه می‌توان در زمان تحریم بر مشکلات غلبه کرد.

حسن نژاد با بیان این که ۴۰ سال از اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورمان می‌گذرد، بنابراین در این فرصت زمان طولانی باید فکری اساسی و راهکارهای کارشناسی برای خروج ار این بحران بکار گرفته می‌شد، گفت: ایران از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی در بخش‌های مختلف اقتصادی و... برخوردار است در چنین شرایطی باید مسئله خود اتکایی مورد توجه ویژه قرار می‌گرفت و از طرفی مسئولان و دست اندرکاران با ایجاد راهکارهای درست و مدیریت کارشناسانه مانع از آشفتگی بازارها و رشد بی‌منطق سطح عمومی قیمت در بازار می‌شدند.

نظارتی که در بازار سکه و ارز دیده نمی‌شود

این کارشناس اقتصادی به نبود نظارت دقیق در بازار ارز و سکه اشاره کرد و افزود: قیمت این کالاها مدتی است در بازار همچنان با رشد بالایی در حرکت است این افزایش قیمت تاثیر بسیار زیادی بر افزیش بهای همه کالاها در بازار به جای می‌گذارد با این وجود توجه به ساماندهی چنین بازاری باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ساماندهی اقتصاد کشور به‌خصوص توجه به تعدیل قیمت‌ها در بازار اکنون نیازمند یک انقلاب نظارتی است، اظهارکرد: به طور مثال بانک مرکزی به تنهایی نمیتواند بازار ارز را سامان بخشد با این وجود همه نهادهای نظارتی و وزارت خانه‌های اقتصادی باید به کمک بانک مرکزی بیایند تا با راهکارهای درست، مانع از رشد بی‌منطق قیمت ارز در بازار شوند.

صعود و سقوط قیمت‌ها در بازارها

حسن نژاد تصریح کرد: مدیریت همه بازارها نیازمند یک برنامه‌ریزی درست است طوری که توجه به یک بازار و کم توجهی به بازار دیگر ناهمگونی را در بازار ایجاد کرده و این روند باعث آشفتگی بازارها و رشد قیمت‌ها و یا سقوط و صعود بازارها می‌شود.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر حساسیت دخل و صرف منابع ارزی کشور، گفت: درست است که با افزایش قیمت ارز بانک مرکزی باید در بازار دخالت کند اما این دخالت نباید به بهای هدررفت منابع ارزی کشور منجر شود. به طور مثال سیاست عرضه ارز سهمیه‌ای به متقاضیان باید طوری نباشد که بازار سوداگری و سفته بازی در بازار شکل گیرد.

وی با بیان اینکه ارز پشتوانه منابع مالی کشور است و نباید بدون توجه به عواقب آن هدر رود، افزود: تخصیص و یا عرضه یک سنت هم باید با اصول انجام شود چرا که در آمدهای ارزی کشور محدود است در چنین شرایطی تامین نیازهای ارزی باید به گونه‌ای انجام شود که تبعات آن اقتصاد کشور دچار مشکل نکند.

ترک بازار سرمایه برای سودآوری در بازار ارز!

حسن نژاد به ناهمگونگی سیاست‌های دولت در ساماندهی بازارها اشاره کرد و گفت: پس از رونق بخشی بازار سرمایه در ماههای گذشته و ورود خیلی‌ها به این بازار، شاخص بورس پس از مدت‌ها سوددهی به سهامداران اما به یکباره با افت شدید مواجه شد و خیلی از سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از زیان در این بازار مجبور به ترک چنین بازاری شدند.

وی خاطر نشان کرد: خروج سرمایه‌گذاران از بورس و ورود آنها در بازار ارز و سکه باعث تحریک تقاضا در این بازار شده است و این موضوع باعث شده تا قیمت‌ها همچنان روندی افزایشی به خود گیرد تا جایی که بهای دلار اکنون به بیش از ۲۷ هزار تومان و سکه نیز به ۱۳ میلیون تومان در بازار آزاد برسد.

حسن نزاد با بیان اینکه با خروج گسترده سهامداران بورسی و ورود آنها به بازارهای موازی به‌خصوص بازار سکه و ارز قیمت این کالاها در بازار بیش از این رقم خواهد شد افزود: زمانی که بازار سرمایه از رشد و رونق بالایی برخوردار بود مسئولان باید چنین روزی را پیش‌بینی می‌کردند.

دولت در ساماندهی بازارها دچار سردرگمی شده است

شهاب آزادی کارشناس مالی نیز گفت: افت و خیر بازار سرمایه، سایر بازارهای سرمایه‌گذاری را تحت شعاع خود قرار داده است. طوری که افت شاخص‌ها در بازار سرمایه باعث ایجاد انگیزه برای بخشی از سرمایه‌گذاران بورسی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه شده است.

وی با بیان اینکه البته نمی‌شود گفت که همه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه با افت شاخص‌ها در این بازار راهی بازارهای موازی شوند، تصریح کرد: عوامل متعددی باعث رشد قیمت‌ها در بازار ارز و سکه شده است؛ بحث مکانیزم ماشه و نیز محدودیت‌های تحریمی بی‌شک در این بازار اثر‌گذار شده است در چنین شرایطی است که تقاضا برای خرید سکه و ارز در بازار افزایش یافته است.

این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: تصمیم گیران اقتصادی دولت برای ساماندهی بازارها دچار سردرگمی شده‌اند. به طور مثال اگر در این شرایط که بازار سرمایه در حال افت است و سرمایه‌گذاران آن چشم انتظار روزهای خوش این بازار هستند در صورتی که دولت اقدام به عرضه سهام سرکت‌های دولتی با سود جذاب کند، بی‌شک خیلی از سرمایه‌گذاران بورسی با کسب سود از این محل سرمایه هایشان را بازار بیرون کشیده و به بازار سکه و ارز می‌آورند که این موضوع باعث افزایش بیش از این قیمت سکه و ارز در بازار خواهد شد.

منبع: بازار
  • فاطمه ارسالی در

    شما بگین دولت تو چی سر در گم نیست ما رو بدبخت کرد خودشون که این پولا پول خرد ته جیب شون هم نیست

  • ایرانی ارسالی در

    سردرگمی نشده همه چیزودیگه ول کرده

ارسال نظر