|
کدخبر: 177755

اخبار مهم مذاکرات برای بازار دلار

اخبار مربوط به افزایش بدهی خارجی ایران و انتقاد نماینده ایران از مواضع آژانس بازار ارز را وارد فاز صعودی نکرد.

بورس اخبار مهم مذاکرات برای بازار دلار

در شروع معاملات روز سه‌شنبه قیمت دلار آمریکا نسبت به عصر روز گذشته ۶۰ تومان کاهش داشت و روی ۲۳ هزار و ۹۲۰ تومان قرار داشت. قیمت ابتدایی دلار متشکل نیز از متوسط روز گذشته ۴۴ تومان پایین‌تر بود و روی ۲۳ هزار و ۳۱۹ تومان قرار گرفته بود.

در نتیجه دلار بازار آزاد و متشکل تغییرات محدودی نسبت به روز گذشته داشتند و در یک جهت تغییر کردند. در پایان معاملات نیمه اول روز دلار بازار آزاد روی ۲۳ هزار و ۸۷۰ تومان قرار داشت. دلار متشکل نیز ظهر امروز روی ۲۳ هزار و ۲۹۲ تومان ایستاد. در نتیجه نوسان قیمت دلار در طول معاملات صبح محدود و در جهت منفی بود.

کسری بودجه، تورم و بازار

از جمله اخباری که می‌توانست انتظارات افزایشی را در بازار زیاد کند و در شبکه‌های مجازی مبادله ارز به چشم می‌خورد مربوط به افزایش بدهی خارجی ایران در اسفند ۹۹ نسبت به زمان مشابه سال قبل است. علت اصلی تورم‌های پایدار مانند آنچه ایران درگیر آن است کسری بودجه ادامه دار دولت است، افزایش بدهی خارجی نیز نشانه‌ای از کسری بودجه و عدم انطباق درآمدها و هزینه‌های دولت تلقی می‌شود. اثرات تورمی ناشی از این کسری بودجه قاعدتا با کاهش ارزش پول داخلی و افزایش قیمت پول خارجی که در اینجا دلار است همراه خواهد بود. اما انتشار این اخبار نتوانست دلار را وارد فاز صعودی کند و متغیرهای دیگری روند قیمتی دلار را تحت تاثیر قرار دادند.

اخبار مهم مذاکرات برای بازار ارز

از اخبار مربوط به روند مذاکرات نیز می‌توان به اظهارات وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد. بلینکن اخیرا اظهار کرد که انگیزه واقعی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران دارند و قصد دارند از این مسئله به عنوان سکویی برای توافق‌های طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده کنند. علاوه بر این نماینده ایران در سازمان‌های بین المللی از مواضع یکطرفه آژانس انتقاد کرد و گزارش آژانس را با سوابق همکاری ایران مغایر خواند.

این اخبار نتوانست بازار را وارد فاز صعودی کند. (البته اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا می‌توانست به جدیت آمریکا در شکل‌گیری توافق تعبیر و از سوی فعالان بازار مثبت تلقی شود.) در نتیجه به نظر می‌رسد دیدگاه کلی بازار نسبت به روند مذاکرات قطعی نیست و برآیند این فضا نوسان محدود قیمت دلار در این روزها را سبب شده است.

روند قیمتی سکه امامی

قیمت طلای جهانی نیز امروز در حوالی ۱۸۹۵ دلار قرار داشت. دلار آمریکا در همین زمان ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان معامله می‌شد و قیمت سکه امامی ۱۰ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان بود. ارزش ذاتی سکه ۱۰ میلیون و ۶۸۶ هزار تومان محاسبه شد. سکه حبابی به اندازه ۸۹ هزار تومان، معادل ۰.۸۴ درصد داشت.

این درحالیست که قیمت سکه امامی روز گذشته تا ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نیز بالا رفته بود، اما امروز افت کرد. علت افت سکه می‌تواند ناشی عدم موفقیت طلا در حفظ مرز ۱۹۰۰ دلار باشد. (طلا شب گذشته مرز ۱۹۰۰ دلار را پس گرفت و بالای آن قرار گرفت اما دوباره افت کرد و زیر این مرز ایستاد)

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر