|
کدخبر: 174429

بورس کی به روند صعود می رسد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیت فعلی نمی‌توان روند بازار را مورد پیش بینی قرار داد اما بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که معاملات بورس تا زمان برگزاری انتخابات با نوسان همراه است اما از بعد انتخابات می‌توان شاهد روزهای بهتری در این بازار بود.

بورس بورس کی به روند صعود می رسد؟

محمدمهدی بحرالعلوم به شتاب افت شاخص بورس در معاملات روز گذشته اشاره کرد و افزود: بازار در وضعیت فعلی از شرایط باثباتی برخوردار نیست؛ بنابراین کوچکترین خبر منفی می‌تواند به ریزش شاخص بورس منجر شود.

وی اظهار داشت: با توجه به حساسیت‌های یاد شده هر اتفاقی در این بازار بزرگ جلوه داده می‌شود و تاثیر سنگینی را بر معاملات بورس خواهد گذاشت.

بحرالعلوم خاطرنشان کرد: نوسان قیمت‌ های جهانی به شدت روند روز گذشته بازار را تحت تاثیر قرار داد زیرا برخی از آنها که تاثیرگذار بر نرخ کامودیتی‌ها هستند معاملات بازار و تغییر قیمت سهام را تحت تاثیر قرار دادند و باعث ایجاد چنین روند معاملاتی در بازار دیروز شدند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند نزولی شاخص بورس از دلایل بنیادی برخوردار نیست و چندان خطری معاملات بازار سهام را تهدید نمی‌کند، اظهار داشت: این بازار تحت تاثیر برخی از تغییرات قیمت در بازار جهانی معاملات خود را در بازار روز گذشته با روند منفی آغاز و به پایان رساند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازار از چه زمانی روند صعودی را در پیش خواهد گرفت، گفت: اکنون و در وضعیت فعلی نمی‌توان روند بازار را مورد پیش‌بینی قرار داد اما بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که معاملات بورس تا زمان برگزاری انتخابات با نوسان همراه است اما از بعد انتخابات می‌توان شاهد روزهای بهتری در این بازار بود.

بحرالعلوم اظهار داشت: صندوق‌های با درآمد ثابت باید در خرداد ماه میزان درصدی را که به آنها ابلاغ شده است سهام خریداری کنند؛ بنابراین با توجه به تزریق نقدینگی از سوی صندوق با درآمد ثابت به بازار، به نظر می‌رسد با ریزش چندانی در خرداد ماه در شاخص بورس مواجه نباشیم و ریزش بیش از اینها در بازار توجیه چندانی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت تداوم روند ریزشی بازار سهام سهامداران نباید نگرانی چندانی از این معاملات داشته باشند زیرا ضرر و زیان آنها به طور حتم در همین بازار جبران خواهد شد.

روند معاملات بورس تا زمان برگزاری انتخابات

وی با بیان اینکه تا پایان انتخابات ریاست جمهوری روند معاملات بورس بلاتکلیف است، اظهار داشت: ممکن است فقط برگزاری انتخابات تاثیر منفی بر بازار داشته باشد اما این احتمال وجود دارد که خروجی انتخابات روند معاملات این بازار را به سمت رشد و روند صعودی سوق دهد.

به اعتقاد بحرالعلوم، اکنون و در وضعیت فعلی به دلیل قرار گرفتن بازار سهام در فضای برزخی زمینه ایجاد ترس در معاملات و روند منفی شاخص بورس فراهم شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: اکنون سرمایه گذاران در بازار از وضعیت فعلی معاملات خسته شده‌اند و اقدام به فروش و خروج هیجانی سرمایه‌های خود از این بازار کرده‌اند.

علت عدم تاثیرپذیری معاملات بورس از واریز نقدینگی

وی به علت عدم تاثیرپذیری معاملات بورس از واریز نقدینگی بانک مرکزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: خرید سهام و ورود نقدینگی به بورس از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه دارای برخی از شرط و شروط است و فقط در صورت برقراری شروط لازم در بازار امکان تزریق نقدینگی به سمت بازار وجود خواهد داشت؛ بنابراین نمی‌توان اعلام کرد که این صندوق تاکنون قادر به خرید در این بازار بوده است یا خیر.

بحرالعلوم به تاثیر پیشنهادات ١٠ گانه سران قوا بر معاملات بورس تاکید کرد و گفت: این موضوع می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد اما اکنون بازار حال روانی خوبی ندارد و در وضعیت فعلی با مشکل احساسات سهامداران و هیجانی که از خود نشان می‌دهند روبرو هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار به لحاظ بنیادی با مشکل چندانی مواجه نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به ارزنده بودن سهام حاضر در بازار، بازارهای رقیب چشم انداز خاصی ندارند و در کنار آنها مصوبات سران قوا مصوباتی قوی هستند که با مشخص شدن زمان اجرایی آنها می‌توان شاهد تاثیر مثبت آنها در بازار باشیم.

توصیه به سهامداران

وی به سهامداران در وضعیت فعلی معاملات بورس توصیه کرد و گفت: سهامداران بهتر است در این موقعیت بازار صبور باشند اما این موضوع باید مدنظر قرار گیرد که فقط به سمت انتخاب سهام ارزنده در بازار بروند.

بحرالعلوم اظهار داشت: برخی از سهامداران سهامی را در بازار انتخاب و اقدام به خرید می‌کنند که بنیاد خوبی ندارند و با ریسک بالایی همراه نیستند، این افراد ممکن است سهامی را در بازار انتخاب کنند که به مدت چند ماه در بازار منفی باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سهام بنیادی با قیمت‌های فعلی در بازار ارزشمند هستند و سهامداران بهتر است در این موقعیت بازار تصمیم به فروش سهام و خروج از این بازار نگیرند.

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (شنبه، یکم خرداد ‌ماه) ۲۷ هزار و ۵۹۱ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۲۷ هزار واحد رسید.

منبع: ایرنا

ارسال نظر