|
کدخبر: 173149 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش نیوز:

این ۳ نماد آبروی بورس را خریدند

بورس در سال ۹۹ دو روی سکه را تجربه کرد و بعد از رکورد زنی های مداوم و رسیدن به قله ۲ میلیون واحد یکباره مسیر سقوط را پیش گرفت و به سهام داران زیان های وارد کرد اما در این مدت چندین نماد بودند که در فراز و فرود بازار سرمایه آنچنان دست خوش نوسان نشدند.

بورس این ۳ نماد آبروی بورس را خریدند

در سال ۱۳۹۹ شاخص بورس از ۵۰۰ هزار واحد به دو میلیون رسید و در ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹ بود که شاخص واحد دو میلیون را در نوردید، اما پس از آن شاهد ریزش شاخص بودیم. تا جایی‌که در ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹ شاخص یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد بود. به‌طور کلی در طول یک سال شاخص بورس ۱۵۳.۷ درصد رشد داشته است.

بر این اساس تعداد روزهای کاری در بازار سرمایه در سال گذشته ۲۳۶ روز بوده که شاخص کل در ۱۳۰ روز مثبت و ۱۰۶ روز منفی بوده است. شاخص هم‌وزن نیز ۱۲۴ روز مثبت و ۱۱۲ روز منفی بوده است. نمادهایی مانند فنورد، شکف، میدکو آرمان و بپاس، نمادهایی با بیشترین تعداد روز مثبت بوده‌اند. از سوی دیگر نمادهای جهرم، بایکا، ثپردیس، و قشیر از جمله نمادهایی بودند که بیشترین تعداد روز منفی را در سال گذشته داشته‌اند. در نمودارهای زیر میزان بیشترین تعداد روز مثبت و منفی نمادها نشان داده شده است.

میدکو

همچنین بیشترین بازدهی یک‌ساله متعلق به نماد «کدما» با بازدهی ۲۱۷۸ درصد و کمترین بازدهی یک‌ساله متعلق به نماد «ولیز» بوده که ۶۲ درصد بازدهی منفی داشته است.

در این گزارش قصد داریم که به ۳ نماد موفق بورسی که بیشترین تعداد روز مثبت را داشتند بپردازیم برای خواندن مشروح این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

۱- نوردو قطعات‌ فولادی‌ (فنورد) – معامله شده در بازار دوم بورس

در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۹ فنورد از افزایش چشمگیر در سودسازی برخوردار است. این شرکت در صورت های مالی حسابرسی نشده دوره یاد شده، سود هر سهم را ۴ هزار و ۵۳۹ ریال اعلام کرده بود. شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در دوره یاد شده، مبلغ ۶۵۳میلیارد و ۶۷۱ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۴ هزار و ۵۳۹ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داد.

در تاریخ ۳۰ شهریور ‍۱۳۹۹ و در اوج نزول بازارسرمایه، ارزش معاملات بیش از ۷۰۱۱.۳ میلیارد تومان بود که این معاملات ناشی از داد و ستد بیش از ۴.۶۱۳ میلیارد برگه سهم طی ۸۹۵ هزار نوبت معاملاتی بود در این روز ۷ نماد ثامید/پترول/کمند/ولپارس/کدما/کمند/فنورد در صف تقاضا برای خرید بودند

در تاریخ ۰۷ مهر ۱۳۹۹ و در خزان بورس و در حالی شاهد کاهش بیش از ۵۴ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران بودیم بازهم فنورد با ۶ نماد کاوه/ولپارس/شکربن/پاکشو/کمند/وسزنجان سبزپوش بودند و در صف تقاضای خرید قرار داشتند.

در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۹ شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در گزارش ۶ماهه صورت های مالی خود از رشد سود سازی رونمایی و اعلام کرد برای هرسهم ۱۰هزار و ۴ریال سود ساخته است سود انباشته این شرکت نیز با افزایش ۱۱۲درصدی به مبلغ یک هزار و ۵۸۹میلیارد ریال رسید و سود هر سهم با رشد ۵۵۳درصدی به یک هزار و ۴ریال بالغ شده است.

در تاریخ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ شرکت فنورد در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۹، به ازای هر سهم خود ۱۵ هزار و ۱۵ ریال کنار گذاشت که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته که سود هر سهم ۲ هزار و ۳۹۴ ریال اعلام شده بود و از افزایش ۵۲۷ درصدی در هر سهم حکایت داشت.

در سال ۱۴۰۰ برای نماد فنورد آنچنان طلایی نبود و در بیشتر روزها در صف فروش قرار داشت و شاهد افت این نماد بودیم.

۲- کف (شکف) - بازار پایه نارنجی فرابورس

در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۹ نماد معاملاتی شرکت های تولی پرس (شتولی۱)، کف (شکف۱) و نماد معاملاتی شرکت ورزیران ( کورز۱) در پایان معاملات امروز سه شنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۴ متوقف شدند و در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۹۹ نماد معاملاتی شرکت کف (شکف۱)، آماده انجام معامله شد.

در تاریخ ۰۱ آبان ۱۳۹۹ و در بحرانی ترین روزهای بازارسرمایه نماد شرکت کف با نام (شکف) به همراه ۱۹ نماد دیگر آذریت (ساذری)، پتروشیمی ارومیه (شاروم)، رادیاتور ایران (ختور)، مذآت پولاد (تپولا)، کاشی تکسرام (کترام)، سرماآفرین (لسرما)، معدن بافق (کبافق)، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران زاگرس (ثزاگرس)، آتیه داده‌پرداز (اپرداز)، خوراک دام پارس (غدام)، مارگارین (غمارگ)، آسیا سیر ارس (حآسا)، شیمیایی سینا (شسینا)، گروه صنعتی پاکشو (پاکشو)، معدنی دماوند (کدما)، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، کاشی حافظ (کحافظ)، رینگ سازی مشهد (خرینگ) و سپتنا (فپنتا) مثبت‌ترین نمادهای بازار بورس بودند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۷ آبان ۱۳۹۹ ) به عدد یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید ودر حدود ۹.۵ درصد افت داشت. در این میان نمادهای کف (شکف)، بسته بندی مشهد (فبستم)، شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ)، رادیاتور ایران (ختور)، صنایع غذایی مینو شرق (غمینو)، شیمیایی سینا (شسینا)، فنرسازی زر (خزر)، خوراک دام پارس (غدام)، معدنی دماوند (کدما)، فولاد امیرکبیر کاشان (فجر)، رینگ سازی مشهد (خرینگ)، جنرال مکانیک (رنیک)، شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران زاگرس (ثزاگرس)، پتروشیمی ارومیه (شاروم)، کیا الکترود شرق (کیا)، زر ماکارون (غزر)، اشتاد ایران (تشتاد)، صنعتی بارز پکرمان)، تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، دنا آفرین فدک (گدنا)، کارگزاران پارس (گپارس)، سرما آفرین (لسرما)، مرجان کارکمرجان)، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (شساخت)، کاشی صدف سرام استقلال آباده (کصدف)، سیمان کارون (سکارون)، بیمه معلم (ومعلم)، سپنتا (فپنتا)و گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) مثبت‌ترین نمادهای بازار بودند.

در تاریخ ۰۹ دی ۱۳۹۹ مطابق با اطلاعیه منتشره در تارنمای کدال، به استناد بند ۷ ماده ۱۳ مکرر ۲ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، نماد معاملاتی شکف تعلیق شد و این شرکت تا تاریخ ۱۳۹/۱۰/۲۲ در تعلیق به سر برد.

در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در یک هفته با ۳۵ هزار واحد کاهش روبرو شد و شاخص به عدد یک میلیون و ۱۷۲ هزار واحد رسید در این میان نماد کف با نمادهای بانک پاسارگاد (وپاسار)، تولید برق دماوند (دماوند)، شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایرانیان (واعتبار)، بانک ملت (وبملت)، دارو عبیدی (دعبید)، تولی پرس (شتولی)، گازلوله (پلوله)، پلی پروبیلن جم (جم پیلن)، شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت)، داروپخش (وپخش)، سیمان داراب (ساراب)، شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس (معیار)، کیا الکترود شرق (کیا)، رنگین (شرنگی)، بهمن دیزل (خدیزل)، شرکت سرمایه گذاری توس گستر (وتوس)، قند بیستورن (قیستو)، کف (شکف)، پرداخت الکترونیک سامان (سپ)، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (شساخت)، پتروشیمی اصفهان (شصفها)، آرتاویل تایر (پارتا)، تامین سرمایه ملت (تملت)، مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان (واحیاء)، تامین سرمایه نوین (تنوین)، بانک اقتصاد نوین (ونوین)، بانک خاورمیانه (وخاور)، صنعتی دوده فام (شصدف)، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، سیمان دشتستان (سدشت)، بیمه رازی (ورازی)، فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال)، بیمه زندگی ایران (باران)، سرمایه گذاری مسکن (ثمسکن)، پلاستیک شاهین (پشاهن)، نساجی بروجرد (نبروج)، توسعه و عمران شهرستان نائین (خعمرا)، ایتالیران (کایتا) و سموم علف کش (شسم) در شمار مثبت‌ترین نمادهای بازار بودند.

۳- هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) - بازار اول فرابورس

در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ شاخص کل بورس در پایان معاملات با رشد ۱۳۳۶ واحدی در ارتفاع ۶۲۴ هزار و ۵۹۶ واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم وزن در کانال ۲۱۹ هزار و ۷۲۹ واحدی عقب نشینی کرد در این روز و در معاملات امروز فرابورس، ایفکس با رشد ۵ واحدی در ارتفاع هزار و ۴۶ واحدی قرار گرفت و نماد «میدکو» بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل نماد معاملاتی دماوند بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس ثبت کرد.

در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ سازمان بورس با تقاضای افزایش سرمایه ۹۷۰ میلیارد تومانی شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) موافقت کرد این در حالی است که میدکو یک ماه قبل از افزایش سرمایه بازدهی ۷٫۵ درصدی را به ثبت رسانده بود.

در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ شاخص فرابورس(آیفکس) با رشد ۳۰۴ واحدی به ارتفاع ۱۲ هزار و ۸۶۹ واحدی رسید در این میان نماد میدکو با ۸.۹۶ درصد افزایش قیمت،پتروشیمی تندگویان(شگویا) با افزایش قیمت ۷.۲۷درصدی و حریل با رشد قیمت ۶.۲۸ درصدی بیشترین بازدهی را در فرابورس ثبت کردند.

 در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۹ شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) از ثبت افزایش سرمایه ۲۷ درصدی این شرکت خبر داد. بر این اساس سرمایه «میدکو» از ۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۴۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

در پایان روز ۲۵ آبان ۱۳۹۹ نماد «میدکو» با ۰.۴۷ درصد افزایش نسبت به معاملات پایانی با قیمت ۲۳.۱۸۶ ریال بسته شد. در این روز حقوقی ها بیشترین سهم خرید را به خود اختصاص دادند و معادل ۹۹ درصد خرید این سهم در دست حقوقی ها بود و در مقابل ۱ درصد این سهم را حقیقی ها خریدار بودند.

در روز ۱۱دی ماه ۹۹ براساس آمار منتشر شده شرکت فولاد زرند ایرانیان از زیر مجموعه های میدکو در ۶ ماهه ۱۸۳۴ میلیارد ریال سود خالص داشته است.

 در ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ ارزش بازار این شرکت مادر تخصصی در دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۹، با افزایش ۴ میلیارد و ۵۵۴ میلیون ریال به ۲۳ میلیارد و ۲۸ میلیون ریال رسید بطوری که در ابتدای دوره یک ماهه یاد شده، تعدادی از سهام یک شرکت بورسی را با بهای تمام شده یک میلیارد و ۹۸ میلیون ریال و ارزش بازار معادل ۱۸ میلیارد و ۴۷۴ میلیون ریال در سبد سهام خود داشت در حالی که ارزش شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی با افزایش ۴ میلیارد و ۵۵۴ میلیون ریال معادل ۲۳ میلیارد و ۲۸ میلیون ریال محاسبه شد.

در تاریخ ۴ اردیبهشت ۹۹ اعلام شد که میدکو در چند هفته که بورس مدام در حال نزول بود از ریزش بورس در امان بوده، بازارگردانان میدکو روش متفاوتی برای حمایت از سهامداران اعمال کرده اند به این شکل که در این نماد خبری از یک سفارش حجیم نیست، بلکه سفارش‎های مختلف با حجم نسبتا بالا با اختلاف چند ریال از همدیگر ثبت می شوند تا جلوی ریزش قیمت سهام میدکو را بگیرند.

سخن پایانی: گرچه سال ۹۹ سال بسیار عجیبی برای بازار سرمایه بود و بورس دو روی سکه را با هم دید اما به عقیده بسیاری از کارشناسان اتفاقات سال ۹۹ دیگر تکرار نخواهد شد و سال گذشته فرصتی بود که فعالان بازار سهام و دولت قدرش را ندانستند از طرفی نباید انتظار داشته باشیم در سال ۱۴۰۰ شاخص کل مانند سال ۹۹ رشد دو یا سه برابری داشته باشد. و ریزش زیاد هم دیگر محتمل نیست زیرا ریزش بورس زاییده رشد خطرناک بازار سرمایه بود امید است که در سال جاری نمادهای بورسی و فرابورسی همانند سه نماد یاد شده عملکرد قابل قبولی ارائه دهند تا خسارت سهام داران زیان دیده جبران شود.

  • ناشناس ارسالی در

    دست مریزابه مسوءلین

  • ناشناس ارسالی در

    مگه بورس آبروها داره
    یالله پولمونو باسودپس بدین،حروم خوارا

  • ناشناس ارسالی در

    چرا کسی به دادما نمیرسه همه سرمایه مون پودر شد همش گفتن درست میشه هرروز بدتر شد جواب خون دلهای مارو کی میده مسئولین کجان

  • مهدی ارسالی در

    بورس همش منفیه الکی به مردم امیدواری مید ن همه سرمایمون به فنارفت مفت خورها

  • علیرضا ارسالی در

    مگه برا بورس ایران آبرویی هم مونده؟

  • حسین ارسالی در

    پول بورس فدای غزه

  • ناشناس ارسالی در

    انشالله باعزیزانتان به سرطان ودردبی درما ن مبتلاوبه درک واصل بشیدالهی آمین یارب ا لعالمین

  • ناشناس ارسالی در

    خیانتی که بورس در حق مردم کرد تاریخ ثبت خواهد شد
    سهم با 90درصد ریزش بازم در صف فروش قفله!

  • ناصر ارسالی در

    اتحاد اتحاد مردم اتحاد

  • ناشناس ارسالی در

    مردم مسخره کردید دزدا پول ملت می‌خورید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها