|
کدخبر: 167889

آینده بازار سهام چه می شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس در کوتاه‌مدت شرایط نامناسب خود را ادامه می‌دهد اما در میان‌مدت و بلندمدت به شرایط بهتری می‌رسد.

بورس آینده بازار سهام چه می شود؟

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به این که نه سازمان بورس و نه دولت و مجلس اقدامات اساسی در جهت بهبود بازار سرمایه انجام نداده‌اند، گفت: بورس در کوتاه‌مدت شرایط نامناسب خود را ادامه می‌دهد اما در میان‌مدت و بلندمدت به شرایط بهتری می‌رسد.

وی افزود: در روند کنونی بازار علی رغم ارزندگی سهام، روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت. ولی در میان مدت و بلندمدت با توجه یک سری قوانین مثل مالیات بر عایدی سرمایه و یک سری شرایط دیگر مثل باز شدن دست دولت، امکان دارد نرخ بهره کاهش پیدا کند و بازار به روند مثبتی برسد.

حقانی‌نسب با اشاره به این که تجمعات خیابانی بورسی میتواند هم تاثیر مثبت داشته باشد و هم منفی، گفت: تاثیر مثبت این دست تجمعات پاسخگو کردن دولت و مجلس و به ویژه بانک مرکزی و سیستم بانکی که صدمات زیادی به بازار سرمایه وارد میکند. در حال حاضر بالای ۲ میلیون میلیارد تومان نقدینگی رایگان تحت کنترل و مدیریت داریم ولی متاسفانه به این منابع نقدی دست نمیزنند. از طرفی بخاطر تامین مالی از بازار بدهی عملا به بازار سرمایه فشار می‌آورند و به این شکل منافع سرمایه‌داران را نابود کرده‌اند.

وی افزود: تاثیر منفی این تجمعات هم از این جهت است که ساختارهای سیاسی را زیر سوال میبرد و باعث بی‌ثباتی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تغییر دامنه نوسان از اول اردیبهشت گفت: دامنه نوسان نامتقارن از همان اول اشتباه بود و هدف از آن مثبت شدن بازار سرمایه نبود. اگر میخواستند به بازار سرمایه کمک کنند باید برعکس آن دامنه نوسان نامتقارن عمل میکردند. یعنی سمت منفی بازار ۶ درصد و سمت مثبت آن ۲ درصد میشد. دلیل آن این است که بازار سرمایه ما یک ساختار توده‌واری و غیرحرفه‌ای دارد.

وی افزود: این تغییر دامنه نوسانی که از اول اردیبهشت انجام شد در جهت کمک به بازار نبود. در شرایط فعلی که بازار ما به شدت توده‌وار است این تصمیمات نه تنها کمکی به بازار ما نمیکند بلکه شرایط بازار را بدتر میکند.

حقانی‌نسب در خصوص جایگاه بازار سرمایه میان دیگر بازارها بیان کرد: بازارهای دیگر متمرکز نیستند و قیمت‌های آن خیلی اصلاح نکرده‌اند و از همین جهت وارد رکود خواهند شد. اما بازار سرمایه به دلیل این که اصلاح کرده است پیش بینی میشود که در میان‌مدت رونق بگیرد.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر