|
کدخبر: 135161

بورس با دوپینگ مصنوعی به جایی نمی‌رسد!

ناچاریم برای نقدینگی که در جامعه وجود دارد بورس را تقویت کنیم ضمن اینکه بهترین شکل آوردن سرمایه های کوچک در کارها بورس است.

بورس بورس با دوپینگ مصنوعی به جایی نمی‌رسد!

جعفر قادری نماینده مجلس با اشاره به وضعیت بازار بورس گفت: واقعیت این است که به دلیل سوء تدبیری که در بورس اتفاق افتاد که بخش عمده ای از آن به عهده دولت است وضعیت بازار سرمایه به چنین روزی افتاد،دولت به موقع عرضه را اضافه نکرد، وقتی تقاضا بالا می رود و عرضه سهام کم است قیمت حبابی شکل می گیرد و در این قیمت حبابی سهامی خریداری شده است که بیشتر بروی آن جوسازی شده است.

رئیس کمیته اصل ۴۴کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی  ادامه داد: سهام خصوصی و افرادی که توانایی مالی داشتند این سهامی که دارای قیمت حبابی بود را خریداری نکردند و این سهام را بیشتر مردم کوچه و بازار که قدرت تجزیه و تحلیل در مورد بازار بورس را نداشتند را  خریداری کردند. با از تب و تاب افتادن مسائل حباب قیمتی ترکید و مردم کوچه و بازار ضرر کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: بخشی از علت اینکه دولت عرضه سهام را کاهش داد به مشکلات اداری که برای ورود این شرکت های جدید به بورس وجود داشت و بخشی از آن به تعمدی برمی گردد که شاید می خواستند نشان دهند که ارزش بورس اضافه می شود و این تحلیل های اشتباهی بود که وجود داشت و این مشکلات را ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: ایراد و اشکالاتی که در بازار سرمایه وجود دارد را باید برطرف کنیم و اگر بخواهیم دوباره به صورت تصنعی بورس را دوپینگ کنیم به جایی نمی رسیم.

نماینده شیراز در مجلس  در مورد اینکه آیا مردم مجددا اقبالی نسبت به سرمایه گذاری در بورس خواهند داشت گفت: شرایط سختی وجود دارد و ما راهی غیر از این نداریم، مردم نیز اگر می خواهند منطقی عمل کنند باید منافع خودشان را در راستای منافع جامعه قرار دهند، ما باید مردم را راهنمایی می کردیم که مردم در شرکت های قابل معامله در بورس و سبدهای که ترکیبی از سهام های مختلف باشد سرمایه گذاری کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر در قانون سیاست های کلی اصل ۴۴قانون اساسی ما باید اصلاحاتی انجام دهیم که واگذاری ها از این به بعد به صورت هلدینگی باشد و انفرادی نباشد و جلوی مفسده های که در واگذاری ها وجود دارد گرفته شود، معتقدیم باید تمامی واگذاری ها در بورس انجام شود و بحث توافقی را رد کنیم و اتفاقاتی که در بحث برخی واگذاری ها افتاد و پشت آن مفسده بود را حذف کنیم .

قادری تاکید کرد: ممکن است که مقداری زمان ببرد تا دوباره اعتماد مردم به بازار سرمایه برگردد ولی راهی به غیر از این نیست و ما ناچاریم برای نقدینگی که در جامعه وجود دارد بورس را تقویت کنیم ضمن اینکه بهترین شکل آوردن سرمایه های کوچک در کارها بورس است و بهترین شکل واگذاری بخش های دولت و تقویت مشارکت مردم در فعالیت ها بورس است.البته ما باید ساختارها را اصلاح کنیم که دیگر اتفاقاتی که در در حال حاضر در بورس افتاده است دیگر نیفتد .

نماینده مردم شیراز در مجلس در مورد اینکه آیا ممکن است سهامی که ارزش شان پایین آمده است مجددا ارزش پیدا کنند گفت: بخش هایی را  که دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی فروختند باید به شکلی جبران کند و باید این کار انجام شود که اعتماد مردم به بورس برگردد.

منبع: عصر ایران
  • مجتهدین ارسالی در

    چه زیباست قبل از انکه وضعیت فعلی بورس را بعنوان مسئله تحلیل نماییم نگاهمان را به بورس بعنوان یک راهبرد تدوین کنیم البته پس از اجماع .
    قطعا یکی از دلایل نا بسامانی نگرش مقطعی (تامین کسر بودجه)اجر ایی گردیده.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها