|
کدخبر: 167359

امروز اتفاق مهمی در بورس رخ می‌دهد!

هفته گذشته هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد تا دامنه نوسان قیمت‌ها در بورس از امروز (یکم اردیبهشت‌ماه) تغییر و به مثبت ۶ و منفی سه درصد افزایش پیدا کند.

بورس امروز اتفاق مهمی در بورس رخ می‌دهد!

با شتاب گرفتن روند نزولی شاخص بورس، تصمیمات مهمی از سوی مسوولان حاضر در بازار سرمایه برای کاهش نوسان‌های ایجاد شده در بازار، کاهش ترس سهامداران از تداوم روند نزولی بازار و ضرر و زیان‌های سهامداران اعمال شد که در این راستا تغییر دامنه نوسان بورس از منفی و مثبت پنج به مثبت ٦ و منفی دو تاثیرگذارترین تصمیمی بود که در میان مصوبه‌های شورای‌عالی بورس قرار داشت.

به دنبال تصمیمات جدید اتخاذ شده، در جلسه ۱۸ بهمن‌ماه ۹۹ شورای‌عالی بورس مقرر شد تا از ۲۵ بهمن‌ماه دامنه نوسان خرید و فروش سهام از مثبت و منفی پنج به منفی ۲ تا مثبت ۶ درصد تغییر کند.

این تصمیم از اواخر بهمن ماه در بازار به اجرا در آمد و تا حدودی توانست از شدت نگرانی سهامداران برای از دست دادن سرمایه آنها بکاهد.

با اجرای چنین مصوبه‌ای در بازار بیشتر کارشناسان اظهارنظرهای مختلفی را نسبت به این تصمیم شورای‌عالی بورس مطرح کردند و معتقد به حذف دامنه نوسان بورس برای ایجاد هر چه زودتر تعادل در معاملات بازار بودند و بارها اعلام کردند که بازار برای آنکه بتواند هر چه زودتر به روند واقعی خود بازگردد باید اقدام به حذف یا افزایش دامنه نوسان کند تا مدت اصلاح زمانی شاخص بورس به زمان کوتاه تری تبدیل شود.

بعد از مطرح شدن چنین نظراتی از سوی فعالان حاضر در بازار، گمانه زنی هایی برای تغییر دوباره دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی ٦ شنیده شد که این امر منجر به ترس سهامداران و شتاب در روند نزولی شاخص بورس در بازار شد، این در حالی است که این اقدام به مرحله اجرا نرسید و خبر موثقی از آن در بازار منعکس نشد.

با ایجاد شک و تردید سهامداران در بورس از ضرر و زیان‌های احتمالی و ایجاد هیجان برای خروج از این بازار، بار دیگر تکلیف دامنه نوسان برای مدتی معین از سوی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص شد و اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به تغییر دوباره دامنه نوسان از منفی دو تا مثبت ٦ به منفی سه تا مثبت ٦ کردند.

«محمدعلی دهقان‌دهنوی»، رئیس سازمان بورس پس از اعلام این خبر درباره زمان اعمال تغییر دامنه نوسان در بازار گفت: از آنجا که این موضوع پس از سه روز کاری قابل اعمال است، از ابتدای اردیبهشت دامنه نوسان جدید اعمال می‌شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است، سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم‌گیری می‌کند.

براساس وعده داده شده، دامنه نوسان از امروز (چهارشنبه) تغییر می‌کند و مطابق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسان نرخ سهام در کلیه نمادهای معاملاتی در بورس تهران و بازارهای اول و دوم فرابورس تا اطلاع ثانوی به مثبت ٦ و منفی سه درصد تغییر می‌کند.

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    سقوط...

  • نجم ارسالی در

    باید نویسید صفر و منفی 3 ما که نماد مثبت در بورس ندیدیم

ارسال نظر